Tråden for dumme spørsmål.

Det er et offtopic kanskje og dumt spørsmål. Men hvorfor koster ei 28 gram Stingsild sluk nå 89,- mens for bare et år eller to siden fikk en 3-pack på Coop for 79,-?

:confused:

 
Har lengden på slangen fra regulator til «gass inn» noe (betydelig) å si for hvilket trykk ølet «mottar»? Det er jo tilfelle for øl-til-kran, men der er det jo veske, som vel er mer påvirket av motstand…
 
Nei, du vil aldri rekke å tappe så mye øl at det ikke rekker å fylle seg opp med gass igjen pga evt trykkfall ved lang slange.
 
Dere som karbonerer med sukkerbiter (@loebrygg). Jeg har en pils jeg bør få flaska, og jeg har eldorado sukkerbiter (løs raffinade). Hvor mange pr 0,33- og 0,5-flaske om jeg ønsker litt hard karbonering?
 
Det skulle tilsvare 2.4 -2.8 vol hvis det er snakk om sukkerbitene til Eldorado. De veier nok så nøyaktig 2 g
Litt avhengig av temp på ølet ved tapping
 
Nå pleier jeg ikke karbonere pilsen min med sukker. De jeg har brygga har gått på fat med enten dme eller kunstig karbonering, men overskudsflaskene har fått 2 på 0,5
 
Det blir nok bra. Fant en pakke med karboneringsdrops jeg tenkte jeg kunne bruke opp, så de fleste flaskene fikk sånne, resten fikk en sukkerbit pr 0,33.
 
Belgisk gjærer jeg i Allrounder 60L, problem løst :p
Jeg prøvde å lure gjengen fra Westmalle ved å fordele et normalt brygg på to 30-litere. 13 liter i hver, altså. Men neida; de klatra opp og ut. De belgiske fenolske gjærtypene er visst nærmere villgjær reint genetisk enn andre cerevisiae-typer, og det er ikke vondt å forstå når en ser hvordan noen av dem oppfører seg:p.
 
Jeg prøvde å lure gjengen fra Westmalle ved å fordele et normalt brygg på to 30-litere. 13 liter i hver, altså. Men neida; de klatra opp og ut. De belgiske fenolske gjærtypene er visst nærmere villgjær reint genetisk enn andre cerevisiae-typer, og det er ikke vondt å forstå når en ser hvordan noen av dem oppfører seg:p.
Sånn som du beskriver det, høres det ut som om det kan være en god slump villgeit i dem også...
 
Jeg prøvde å lure gjengen fra Westmalle ved å fordele et normalt brygg på to 30-litere. 13 liter i hver, altså. Men neida; de klatra opp og ut. De belgiske fenolske gjærtypene er visst nærmere villgjær reint genetisk enn andre cerevisiae-typer, og det er ikke vondt å forstå når en ser hvordan noen av dem oppfører seg:p.
Kan det være at det blir litt hett for disse villstyringene i gjæringskaret? Vet jeg banner i kjerra nå, men kanskje du bør investere i en slags temperaturkontroll for holde dem i sjakk? Har brukt Westmalle mange ganger, men har aldri opplevd ukontrollert gjæring – selv med 1/3 headspace.
 
Tilbake
Topp