Tråden for dumme spørsmål.

Kan det være at det blir litt hett for disse villstyringene i gjæringskaret? Vet jeg banner i kjerra nå, men kanskje du bør investere i en slags temperaturkontroll for holde dem i sjakk? Har brukt Westmalle mange ganger, men har aldri opplevd ukontrollert gjæring – selv med 1/3 headspace.
Godt spørsmål, men svaret er nei. Jeg har styring på temperaturen. Jeg gjærer lavt, og det skjer ikke voldsomme ting. Det bare bygger seg opp mye skum.

Om du ikke opplever dette, så er du i utakt med resten av verden:). Denne gjæren er berykta for det der.
 
Vanskelig å si ut fra et bilde. Som regel vil en starter være ferdig etter 24 timer. La den stå et par timer på benken. Hvis den klarner i toppen, er den den ferdig. Det er selvsagt også bare å ta en måleprøve. Har den gått ned til 1.006-7, ser er du i mål.
Jeg har endt opp med å alltid ta prøve. Når jeg kan si med sikkerhet at den er gått ferdig, har den ganske sikkert også stått for lenge. Jeg heller litt mot en modifisert versjon av det Palmer anbefaler. Han sier at den skal av etter at halve tida er gått, men det er et nokså håpløst råd, for du har ingen måte å vite når halve tida fram til ferdig er nådd. Så jeg tar en prøve når jeg mistenker at det begynner å gå mot slutten, og så tar jeg den av om prøven har kommet ned på 1.012/13 - nåja, i det landskapet der, det er ikke så nøye. Da regner jeg med at det samme skjer som skjer i et vanlig brygg, nemlig at gjæren utnytter de siste restene av sukkeret til å legge seg opp næringslagre (glykogen). Og det har jeg ganske sterk tru på at er helt vesentlig, siden den trenger denne energien når den skal syntetisere steroler og lipider i den første fasen - "adaptasjonsfasen/tilpasningsfasen/lag time" - etter at vi har oksygenert vørteren.

Nå hender det jo ikke sjelden at starteren gjør seg ferdig i løpet av natta. Jeg står ikke opp fra den dype drømmeløse bare for å sjekke tilstanden i kolben, så det er det lite å gjøre med. Men da gir jeg gjæren en dose med svak vørter kvelden før jeg skal bruke den ("vitalitetsstarter"), og regner med at den bruker den til å bygge opp eventuelt litt tynne lagre av glykogen. Da prøver jeg å unngå, så langt mulig, å blande inn oksygen.

Det bør vel sies at jeg ikke er sikker på hvor ille det er om starteren har fått gå litt over tida. Men da jeg spurte folka hos Imperial om det rådet Palmer ga, hadde noe for seg, var svaret at det trudde de ikke, men at det viktige var at starteren ikke fikk stå og spinne etter at sukkeret var spist opp. Så jeg har satsa på at det stemmer. De bør jo ha greie på det - de lager i alle fall veldig livskraftig gjær.
 
Sist redigert:
Noen sjans for at dette gjør samme nytta som det der mon tro..?


 
Noen sjans for at dette gjør samme nytta som det der mon tro..?


Ja så lenge vekta går greit, ss sine ser ut til å tåle 113kg mens de fra biltema tåler 70kg :) Klarer heller ikke finne hva slags metal biltema sine har, prisforskjellen derimot, den er enkelt å se.
 
Ja så lenge vekta går greit, ss sine ser ut til å tåle 113kg mens de fra biltema tåler 70kg :) Klarer heller ikke finne hva slags metal biltema sine har, prisforskjellen derimot, den er enkelt å se.
Kjøpte 1bbl chronical på fredag. Må ha hjul på beistet.. 70x4 er 280kg. Burde holde greit det.
 
Starten på bryggekarrieren var en beslutning vi kom til sammen der vi bestemte oss for å brygge øl til eget bryllup. Etter det har vi samarbeida godt i bryggeriet. :) I dag var batch nr 210 siden våren 2017.
Jøss, dere er jo nesten nygifte, jo:). Gratulerer!

35 brygg i året - og dere brygger gjerne 50 liter i slengen, om jeg har forstått rett. Da blir det forståelig at det blir nok kompost til å få fylt opp noen dumper i hagen:). (God idé - vi har en liten plenbit som stort sett bare består av dumper.)
 
Tilbake
Topp