Det kan være mange ting. Du får bedre skumfasthet av å ta et meskesteg på 70-72 grader. Renhet på flasker og glass er jo naturligvis alfa og omega. Prøv et engangs ølglass i plast, se om skummet holder seg bedre? Høyere alkoholer kan redusere skumfasthet. Har du perlende smak på tunga fra kullsyra?Er det noe tips til hvorfor det ikke blir skum eller om det er noe triks for å få det på det eksisterende ølet?
Nye glassflasker, vasket og desinfisert.Det kan være mange ting. Du får bedre skumfasthet av å ta et meskesteg på 70-72 grader. Renhet på flasker og glass er jo naturligvis alfa og omega. Prøv et engangs ølglass i plast, se om skummet holder seg bedre? Høyere alkoholer kan redusere skumfasthet. Har du perlende smak på tunga fra kullsyra?
Kan rett og slett være maltsammensetningen som ikke legger til rette for å få seigt skum da.Nye glassflasker, vasket og desinfisert.
Hadde også meskesteg i 30 min på 72 grader.
Er på 10%, så absolutt høyere alkohol.
Har perlende smak på tunga, så er høyt karbonert. Bare så irriterende at skummet ikke er holdbart
Veldig rart, har aldri vært borti lignende før.Kan rett og slett være maltsammensetningen som ikke legger til rette for å få seigt skum da.
Det har faktisk noe for seg å gjøre det senere. Stemmer med egne erfaringer:Ikke mer brått enn vanlig. Har vel brukt 24-48 timer på å kjøle fra 26 til 4 grader tipper jeg..
Dette var interessant. Skal prøve dette på neste batchDet har faktisk noe for seg å gjøre det senere. Stemmer med egne erfaringer:
Samarbeid med Elon Musk?Jeg lagde en Belgisk quad på Mars, denne ble tappet på flaske for karbonering (ca.6g/l med sukker). Etter ca.10 dager åpnet jeg en flaske. Det var nesten ikke skum
Besluttet derfor å åpne alle flaskene, putte på et sukkerdrops, for så korke igjen.
Nå har den stått i ca.3 uker. Testet derfor igjen i helga. Ølet er godt karbonert, men skummet gir seg nesten med en gang.
Er det noe tips til hvorfor det ikke blir skum eller om det er noe triks for å få det på det eksisterende ølet?
Er redd ddet ikke er noe å gjøre med skummet.Er kanskje ikke noe triks for å få skummet «tilbake»…?
Skal uansett stå og godgjøre seg til NM 2026
Mulig den blir trekt for skum.. smaken er hvertfall god![]()
Nå etter 3 ukers gjæring (på mandag) er det fortsatt aktivitet i gjærlåsen ca hvert 20-60 sek. SG er 1.008. Det skulle ta 2 uker å gjære. Humle og mango essens er tilsatt etter hhv 7 dager og 12 dager. Det smaker ok, kanskje litt tørt eller "teposer"... Er dette hop creep?Jeg har en Mango IPA på gjæring (LalBrew Verdant IPA). Den skal gå ned til 1.010, men er nå etter 12 dager (20⁰C) på 1.012. Ant. dager for utjæring er 14 dager. Etter 7 dager, tørrhumlet jeg med Azacca. Det er fortsatt gjæring og plupper hvert 50 sek. I dag skal mango essens tilsettes (2 dager før utgjæring).
Bør jeg vente med mango essensen eller tilsette den nå og overføre til fat om 2 dager? Jeg er redd for at humla blir liggende for lenge i om jeg venter.
Du fater, så da er det null stress uansett. Få på fat.Nå etter 3 ukers gjæring (på mandag) er det fortsatt aktivitet i gjærlåsen ca hvert 20-60 sek. SG er 1.008. Det skulle ta 2 uker å gjære. Humle og mango essens er tilsatt etter hhv 7 dager og 12 dager. Det smaker ok, kanskje litt tørt eller "teposer"... Er dette hop creep?
HVA GJØR JEG?
To humlinger for NEIPA, en etter at gjæringa starter og en når den er på vei til å slakke av.Jeg brygga en IPA onsdag for fem dager siden. Når burde jeg ha oppi tørrhumlen? Er fan av NEIPA, så vil gjerne ha noe som ligner litt.
Det avhenger vel litt av humletypen og temperatur, men jeg gjæret ved 20⁰C og fikk trolig hop creep. Fant dette påJeg brygga en IPA onsdag for fem dager siden. Når burde jeg ha oppi tørrhumlen? Er fan av NEIPA, så vil gjerne ha noe som ligner litt.