Tråden for dumme spørsmål.

Har en stout jeg gjerne ville hatt noen få poeng lenger ned (25 liter). Har forsøkt å riste for å få opp gjæra, men det hjalp ikke.
Hvis jeg forsøker å tilsette gjær (US-05) hva med oksygen? Har også en halv flaske Amigase, kan det være noe?

Hvorfor vil du ha den lengre ned? For søt?
Og/ fg og hvilken gjær på?
Syntes generelt stout med litt høy fg er best

5 kg pale malt
1 kg laktose
350g chocolate 1240 EBC
200g caramunich III
200g chateu cafe
200g chateu cafe light
100g demererasukker
Brygget på Brewzilla 65 v4
Meskeeffektiviteten er satt til 72 %
I følge Brewfather skulle jeg fått en FG på 1.022.
Laktose er jo ikke gjærbart, så med 14% av den så hever du FG ganske mye. Chocolate og cafe/cafe light er lite gjærbart så der er nye 10% med lav utgjæring. Sukkertilsetningen er så lav at det vil neppe ha noe å si for å senke FG. Dette er en milk stout det.

Er klar over at laktosen ville heve FG, men satte min lit til Brewfather at den ga ganske korrekt utregning :cool: .
Mesket på 65 grader, gjæret med US-05.

Her er oppskriftsgrafen i Brewfather:
Med laktose
Vis vedlegget 72624
Uten laktose
Vis vedlegget 72625
Jeg hadde overhode ikke forventet at denne hadde gått til 1.010 med den maltsammensetningen. Tenker utgjæringen er rimelig spot on og ikke mer å gjøre uten å bruke ekstreme metoder som ensymer, som igjen vil gi for høy utgjæring. 1kg laktose er mye, så her har du nok et søtt øl som fortjent :p

Jeg har en Mango IPA på gjæring (LalBrew Verdant IPA). Den skal gå ned til 1.010, men er nå etter 12 dager (20⁰C) på 1.012. Ant. dager for utjæring er 14 dager. Etter 7 dager, tørrhumlet jeg med Azacca. Det er fortsatt gjæring og plupper hvert 50 sek. I dag skal mango essens tilsettes (2 dager før utgjæring).
Bør jeg vente med mango essensen eller tilsette den nå og overføre til fat om 2 dager? Jeg er redd for at humla blir liggende for lenge i om jeg venter.

Sist redigert:
Jeg har en Mango IPA på gjæring (LalBrew Verdant IPA). Den skal gå ned til 1.010, men er nå etter 12 dager (20⁰C) på 1.012. Ant. dager for utjæring er 14 dager. Etter 7 dager, tørrhumlet jeg med Azacca. Det er fortsatt gjæring og plupper hvert 50 sek. I dag skal mango essens tilsettes (2 dager før utgjæring).
Bør jeg vente med mango essensen eller tilsette den nå og overføre til fat om 2 dager? Jeg er redd for at humla blir liggende for lenge i om jeg venter.
Jeg ville kontrollert SG. Hvis den er stabil over 2 - 3 dager er det bare å kjøre på. FG som er angitt er veiledende.

Hei,

lagde en amerikansk blonde ale fra en gammel bryggselv oppskrift å klarte glemme 2min humlen på 15g mosaic

Ville dere lagt den til som tørrhumle eller bare droppet det? Slik jeg forstod etter rask lesing påvirker den sene humlen smak mest mens tørrhumling er hakket mer på aroma?

1748157208359.png

Ville dere lagt den til som tørrhumle eller bare droppet det?
Bare tilsett den snarest. Om koking og sånt, på et kvarter så vil halvparten av smakskomponentene fra humla kokes bort. Riktig det at tørrhumling bidrar mye til aroma, for det er hva som først kokes bort. Ved å flytte 2 minutt mosaic til tørrhumle får du kanskje noe mer tropisk aroma fra ølet, og det samme av smak bare litt til.

Jeg lagde en Belgisk quad på Mars, denne ble tappet på flaske for karbonering (ca.6g/l med sukker). Etter ca.10 dager åpnet jeg en flaske. Det var nesten ikke skum:(
Besluttet derfor å åpne alle flaskene, putte på et sukkerdrops, for så korke igjen.
Nå har den stått i ca.3 uker. Testet derfor igjen i helga. Ølet er godt karbonert, men skummet gir seg nesten med en gang.

Er det noe tips til hvorfor det ikke blir skum eller om det er noe triks for å få det på det eksisterende ølet?

Tilbake
Topp