Tråden for dumme spørsmål.

Ok. Med samme øl med samme gjær kunne jeg kanskje ha gjort det du praktiserer innafor kort tidsrom og med fullstendig klarnet øl. Ellers blir dette for meg som å leite fram påsketermosen som var kakao på, og begynne med å ha te på den.
Det er på ingen måte en uvanlig måte å gjøre dette på, men det bør gjøres gjennomtenkt. Min praksis. Fatet skal være helt tomt. Enten samme humler eller samme type øl. Gjær kan blandes men da må nytt øl ha samme eller høyere utgjæring enn forrige øl. I tillegg skal gjærpreget være mer tydelig på nytt øl.

Dvs har jeg har hatt pils på fatet, kan jeg tilsette belgisk, US-05, men ikke Verdant grunnet utgjæring.

Neste gang jeg brygger, blir det med München Classic, det betyr rene fat. Fatene blir også vasket etterpå siden jeg ikke vil ha samme gjærpreget i andre øl.

Har jeg hatt Earl Grey på forrige gang kan jeg bruke Chai etterpå. Men ikke omvendt uten en grundig vask.

Ok. Med samme øl med samme gjær kunne jeg kanskje ha gjort det du praktiserer innafor kort tidsrom og med fullstendig klarnet øl. Ellers blir dette for meg som å leite fram påsketermosen som var kakao på, og begynne med å ha te på den.
Så du er ikke overrasket over at 1 dl øl setter merkbar smak på 19 liter øl? Det er det dette handler om. Det overrasker meg for jeg har ikke opplevd det før. Den skvetten som er igjen er 0,5% i 99,5% nytt øl.

Dvs har jeg har hatt pils på fatet, kan jeg tilsette belgisk
Det var det jeg tenkte, en skvett meksikansk lager vil forsvinne i 19 liter belgisk saison. Men der tok jeg feil. Det skyldes nok H2S i lageren, men allikevel, jeg hadde ikke trodd det skulle ha så stor effekt.

Gjær kan blandes men da må nytt øl ha samme eller høyere utgjæring enn forrige øl.

Det tenker jeg ikke så mye på. Fatene står på 4 grader så jeg forventer ikke noe aktivitet fra gjæren.

Det var det jeg tenkte, en skvett meksikansk lager vil forsvinne i 19 liter belgisk saison. Men der tok jeg feil. Det skyldes nok H2S i lageren, men allikevel, jeg hadde ikke trodd det skulle ha så stor effekt.
Jeg er overrasket ja. Nå går riktignok all min Saison på flasker siden jeg ikke vil ha diastaticus på fat. Men en belgisk blonde med f.eks. Abbaye hadde jeg antakelig gjort som deg.

Jeg er overrasket ja. Nå går riktignok all min Saison på flasker siden jeg ikke vil ha diastaticus på fat. Men en belgisk blonde med f.eks. Abbaye hadde jeg antakelig gjort som deg.
Ja, det var Abbaye, så egentlig ikke en saison, det er bare et navn som henger igjen siden jeg brukte WLP565

Bruker fatene to til tre ganger mellom hver demontering og vask. Når fatet er tomt, kobler jeg øl-øl ballock slangen min på det trykksette fatet og skyller med varmt vann ca to liter - to-tre ganger. Rister og tapper ut. Har en vannkoblingsboks som gir meg alle koblinger jeg trenger, inkludert ballock.
Ballocken har to hakk som da passer på både øl og gass ballock
1747209484716.png

Har en stout jeg gjerne ville hatt noen få poeng lenger ned (25 liter). Har forsøkt å riste for å få opp gjæra, men det hjalp ikke.
Hvis jeg forsøker å tilsette gjær (US-05) hva med oksygen? Har også en halv flaske Amigase, kan det være noe?

Det er for sent med oksygen.
Amigase vil nok ta stouten ned. Langt ned. Tror ikke du ønsker det heller.

Hvorfor noen få poeng ned? Tror ikke du vil smake noen få poeng.
Dessuten, stout er ofte for tørre - så det høres fint ut i mine ører om du har endt litt høyt

Har en stout jeg gjerne ville hatt noen få poeng lenger ned (25 liter). Har forsøkt å riste for å få opp gjæra, men det hjalp ikke.
Hvis jeg forsøker å tilsette gjær (US-05) hva med oksygen? Har også en halv flaske Amigase, kan det være noe?

Hvorfor vil du ha den lengre ned? For søt?
Og/ fg og hvilken gjær på?
Syntes generelt stout med litt høy fg er best

5 kg pale malt
1 kg laktose
350g chocolate 1240 EBC
200g caramunich III
200g chateu cafe
200g chateu cafe light
100g demererasukker
Brygget på Brewzilla 65 v4
Meskeeffektiviteten er satt til 72 %
I følge Brewfather skulle jeg fått en FG på 1.022.
Laktose er jo ikke gjærbart, så med 14% av den så hever du FG ganske mye. Chocolate og cafe/cafe light er lite gjærbart så der er nye 10% med lav utgjæring. Sukkertilsetningen er så lav at det vil neppe ha noe å si for å senke FG. Dette er en milk stout det.

Er klar over at laktosen ville heve FG, men satte min lit til Brewfather at den ga ganske korrekt utregning :cool: .
Mesket på 65 grader, gjæret med US-05.

Tilbake
Topp