Vis din kegerator / øleskap!

Her er mitt og en kompis sitt forsøk på å lage ett tappetårn.. Testes til helgen
 

Vedlegg

  • IMG_20171120_154725.jpg
    IMG_20171120_154725.jpg
    72 KB · Sett: 650
  • IMG_20171116_132757.jpg
    IMG_20171116_132757.jpg
    116,4 KB · Sett: 650
  • IMG_20171120_154708.jpg
    IMG_20171120_154708.jpg
    103,9 KB · Sett: 647
  • IMG_20171116_122856.jpg
    IMG_20171116_122856.jpg
    120,6 KB · Sett: 645
  • IMG_20171113_121338.jpg
    IMG_20171113_121338.jpg
    214,7 KB · Sett: 641
Har kledd den i kryssfiner som igjen er kled i vatt og skai som benyttes på båt seter.
Valgte å feste alle fire platene til fryseren med neodymium magneter. På denne måten kan jeg ekstremt lett ta dem av for vask, flytting, service.. osv..Toppen er kjøkkenplate fra Corian for å få den rene lounge stilen.
Spennende festemetodikk! Har du noen DIY tips for en som synes magnetfesting av plater av ymse slag på en fryser/keezer høres knallsmart ut? (Kanskje et lite langskudd mtp når dette ble postet!)
 
Spennende festemetodikk! Har du noen DIY tips for en som synes magnetfesting av plater av ymse slag på en fryser/keezer høres knallsmart ut? (Kanskje et lite langskudd mtp når dette ble postet!)
Magneter kan brukes til veldig mye
Eneste tipset jeg har må være at du bør evaluere hvor kraftige magneter du trenger.
Front og bakpanel benyttet jeg 6x magneter som holder sirka 25kg stk, var egentlig helt Ok, men 20kg hadde kanskje vært nok. Det høres voldsomt ut, men effekten er kun 100% ved trekk, ikke "skjær"/vertikalt. Om jeg hadde valgt magneter på 10kg kunne nok panelene hatt lettere for å skli ned.
Beste utvalget fant jeg her https://www.supermagnete.de/eng/supermagnete-strong-neodymium-magnets

Selv valgte jeg å bruke "hook magnets" på baksiden av fryseren slik at lokk og hengsler fikk fritt leide, tok ut krok og benyttet maskinskrue fra baksiden.
Resten brukte jeg "screw-on magnets".


Even
 
Hjemmesnekret kasse kledd med parkett og en finerplate med kontaktplast som dør. Toppen er av eik. På innsiden står et vanlig kjøleskap med plass til to fat.

Etter litt godsnakking med sjefen fikk jeg til og med lov til å flytte den fra garasjen og inn i stua. Kjellerstua altså.
 

Vedlegg

  • IMG_20171124_173540.jpg
    IMG_20171124_173540.jpg
    89,1 KB · Sett: 517
Litt white trash engineering. PC-vifte og mobillader fra loppemarked, slange fra byggvareforretning, tom brusflaske. Viften blåser kaldluft opp i tårnet, og med dette unngår man for mye skum om det har gått en stund siden forrige tapping. Har samme løsning i den andre kegeratoren min, og det fungerer meget bra.
 

Vedlegg

  • 26909461_10159782219455655_2074061954_o.jpg
    26909461_10159782219455655_2074061954_o.jpg
    153 KB · Sett: 415
  • 26942336_10159782219210655_1063029796_o.jpg
    26942336_10159782219210655_1063029796_o.jpg
    120,6 KB · Sett: 405
Da er øleskapet så og si ferdig. Fikk en god pris på januarsalg på elkjøp. Har plass til 5x 19L fat + 2kg CO2 flaske.

Mangler drip tray som skal snart bestilles :)

PS! Skrev feil ABV på hveteølen. Gikk litt fort i svingene og blandet med IPAen.



IMG_1220.jpg IMG_1228.jpg IMG_1230.jpg IMG_1338.jpg IMG_1339.jpg IMG_1343.jpg IMG_1400.jpg IMG_1408.jpg
 
Sist redigert:
Problemet jeg har nå er at det bare skummer. Fikk hjelp av min lokale forhandler som anbefalte 1.5m 3/16 line. Det funker tydeligvis ikke. Til og med når kranen er strupet helt igjen kommer det nesten ingen flow, men det som kommer ut er barberskum. Noen idèer? Øke til 3m line? Er 20cm høydeforskjell mellom topp fat og kranene. Har forskjellig karboneringstrykk på ølene. Alt fra 1 bar til 2 bar.
 
Problemet jeg har nå er at det bare skummer. Fikk hjelp av min lokale forhandler som anbefalte 1.5m 3/16 line. Det funker tydeligvis ikke. Til og med når kranen er strupet helt igjen kommer det nesten ingen flow, men det som kommer ut er barberskum. Noen idèer? Øke til 3m line? Er 20cm høydeforskjell mellom topp fat og kranene. Har forskjellig karboneringstrykk på ølene. Alt fra 1 bar til 2 bar.

1.5m / 2m 3/16" skal fungere ved iallefall 4 grader. Har du to bar på ett av ølene så ser jeg for meg at det vil skumme med de lengdene. Men 1.5M @1Bar @4C skal ikke være kjempeproblem. Selv ville jeg heller gått for 2m så har du litt å gå på, og skummet får du kvele kranen mot slutten.
 
1.5m / 2m 3/16" skal fungere ved iallefall 4 grader. Har du to bar på ett av ølene så ser jeg for meg at det vil skumme med de lengdene. Men 1.5M @1Bar @4C skal ikke være kjempeproblem. Selv ville jeg heller gått for 2m så har du litt å gå på, og skummet får du kvele kranen mot slutten.

Det var hveteølen som er karbonert på ca 2 bar. Og der var det bare skum. Blødde av trykket på fatet og satte 1 bar på, men det hjalp lite.
 
Det var hveteølen som er karbonert på ca 2 bar. Og der var det bare skum. Blødde av trykket på fatet og satte 1 bar på, men det hjalp lite.

Det er fordi du har bare blødd av i headspace, det er fortsatt mye kullsyre igjen i selve ølet.

Har du regnet på karboneringen? Hva er temperaturen inni der?
 
Problemet jeg har nå er at det bare skummer. Fikk hjelp av min lokale forhandler som anbefalte 1.5m 3/16 line. Det funker tydeligvis ikke. Til og med når kranen er strupet helt igjen kommer det nesten ingen flow, men det som kommer ut er barberskum. Noen idèer? Øke til 3m line? Er 20cm høydeforskjell mellom topp fat og kranene. Har forskjellig karboneringstrykk på ølene. Alt fra 1 bar til 2 bar.
2 m 3/16" funker i alle falll fint med Intertap uten kompensator. Mistenker at du har en kombinasjon av uheldige elementer. Litt for lite trykktap i slange. Overkarbonert øl (den med 2 bar, hvis du ikke har karbonert veldig varmt). Bend kan lage litt turbulens. Mulig du har større borring på gjennomføringene enn indre diameter på slangen, det lager litt turbulens. Kraner med kompensator lager betydelig turbulens, særlig når du struper dem. Og turbulens gir skumproblem.
Edit: Lekker kegerator forresten
 
2 m 3/16" funker i alle falll fint med Intertap uten kompensator. Mistenker at du har en kombinasjon av uheldige elementer. Litt for lite trykktap i slange. Overkarbonert øl (den med 2 bar, hvis du ikke har karbonert veldig varmt). Bend kan lage litt turbulens. Mulig du har større borring på gjennomføringene enn indre diameter på slangen, det lager litt turbulens. Kraner med kompensator lager betydelig turbulens, særlig når du struper dem. Og turbulens gir skumproblem.

Jeg har intertap sin gjennomføring. Denne har nok litt større ID kanskje. Har også JG albue kobling direkte på gjennomføringen. Kan det også være en årsak?
 
Men funket fint med picnic krane. Den var jo mye kortere... Blir ikke klok på dette, hehe.
Da er ølet ok. Prøv om du får lånt en tilsvarende kran uten kompensator for å teste. Tipper på at det løser problemet.
 
Det skal jo funke med FC og, er iallefall mange fornøyde brukere der ute. Kjipt å måtte bytte ut 4x splitter nye Intertaps. Prøver med lengre slange i første omgang. 2.5m eller 3m kanskje?
 
Jeg har intertap sin gjennomføring. Denne har nok litt større ID kanskje. Har også JG albue kobling direkte på gjennomføringen. Kan det også være en årsak?
Isolert sett tror jeg ikke hverken bend eller variasjon av ID er kritisk - har bend rett i gjennomføringene selv - men kombinasjon av flere småting som trekker i feil retning kan bli for mye.
 
Prøv å åpne opp kompensatoren helt først hvis du ikke har gjort det, det burde skape mindre turbulens.
 
Det skal jo funke med FC og, er iallefall mange fornøyde brukere der ute. Kjipt å måtte bytte ut 4x splitter nye Intertaps. Prøver med lengre slange i første omgang. 2.5m eller 3m kanskje?
Start med 3 meter og kutt til du får akseptabel flow med kompensatoren åpen. Gjetter på at du havner ned mot 2 meter.
 
Har prøvd med kompensatoren helt åpen. Jeg satser på å få byttet ut slangen i morgen.

Spørsmål: Det er vel vanlig å samme serveringstrykk og karboneringstrykk? I så tilfelle, er det vanlig at ølet blir mer karbonert desto lenger ned i fatet man kommer? Om det har noe for seg at headspace volum øker. Så tendenser til mer skum etter x antall tapp med picnic krane og, men ikke sånn som dette her.
 
Tilbake
Topp