Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har bøttevis med humleposer med brutte forseglinger i fryseren. De har poseklips og ligger i separate plastesker oppi en bærepose. Jeg har aldri opplevd at de har endret "konsistens".
 
Madammen her i huset har brygget en bringebærweiss og da hun tappet brukte hun tappestanga jeg har brukt til Orval-klonen min, altså øl med Brett Brux.
Ville dere vært bekymret for dette? Tenker flaskebomber, funk etc. Kun de første flaskene som ble tappet/alle?
Ølet er brygget til en fest den 1.april.
 
Madammen her i huset har brygget en bringebærweiss og da hun tappet brukte hun tappestanga jeg har brukt til Orval-klonen min, altså øl med Brett Brux.
Ville dere vært bekymret for dette? Tenker flaskebomber, funk etc. Kun de første flaskene som ble tappet/alle?
Ølet er brygget til en fest den 1.april.
Avhenger av om den ble vasket eller ikke. Tappestengene har et lite hulrom innvendig i "tappen" som presses inn, og her kan det ligge noe å kose seg hvis rengjøring er gjort dårlig. Du må nesten bare følge med og se hva som skjer.
 
Avhenger av om den ble vasket eller ikke. Tappestengene har et lite hulrom innvendig i "tappen" som presses inn, og her kan det ligge noe å kose seg hvis rengjøring er gjort dårlig. Du må nesten bare følge med og se hva som skjer.
Den ble grundig vasket etter tapping av Orval, og fikk en grundig rengjøring før flasking av weissen (lå i starsan ca 20 minutter).
 
Hei. Satte et Muntons continental pilsner sett i går. (brukte medfølgende gjær) . Selvfølgelig så klarte jeg å hive gjæren oppi før jeg hadde ristet oksygen inn i vørteren for å så begynne å riste før jeg merket det....ristet faktisk i 2 -3 min før jeg merket det. Rehydrerte heller ikke gjæren.

Spørsmålet er :
Har jeg ødelagt hele batchen nå? Drepte jeg en stor del av gjæren? Mulig å fikse? Den plopper i dag. Men må spør .

Takker som vanlig for svar.
Hæ? Skal man tilsette gjær ETTER at man har ristet inn i vørteren? Jeg rister alltid inn gjæren, men det kan hende jeg har gått glipp av noe...?
 
Den ble grundig vasket etter tapping av Orval, og fikk en grundig rengjøring før flasking av weissen (lå i starsan ca 20 minutter).

Madammen skal ha hatt skikkelig uflaks om ikke det der skulle holde, vel? Og uansett så virker vel brettanomycesen såpass langsomt at den ikke rekker å gjøre noen merkbar skade før 1.april? (Kanskje det til og ville vært godt med et streif av brett? @Per Buer ville vel anbefalt det:p.)
 
120 brygg. I dag bekymret jeg meg over at WLP004 hadde gjæret Lucky Jack'en min ned til 1.008 (84%), pluss over at det var såpass lite futt i viennaen min etter to uker på flaske:(. Lucky Jack'en er sikkert infisert, og den viennaen blir det nok aldri skikk på.
 
Aldri jeg heller tidligere, men så kan jeg ikke med sikkerhet si om den var sånn da jeg kjøpte den
Jeg har opplevd stor forskjell mellom kompaktheten til humlepllets. Det virker som om maskineriet pakker pellet på ulik måte, mulig ulik innstilling. Noen er tynn, hard og løser vanskelig i vørter mens andre typer/leverandører er tykk, løs og nærmest eksploderer ved tilsetting i vørter. Foretrekker den siste varianten, så finner jeg ikke halve siste tilsetting som pellets i bunnene av kjelen når jeg dumper det etter tapping.
 
120 brygg. I dag bekymret jeg meg over at WLP004 hadde gjæret Lucky Jack'en min ned til 1.008 (84%), pluss over at det var såpass lite futt i viennaen min etter to uker på flaske:(. Lucky Jack'en er sikkert infisert, og den viennaen blir det nok aldri skikk på.
Jeg har faktisk fått litt grått skjegg etter jeg begynte med denne hobbyen.. frykt for å gå tom for øl, infeksjon å pønsking på nye oppskrifter, ølstiler å gjæringsregime.. har også gått fra å være en habil svømmer, til å kun flyte.. 13kg gjør noe med kroppen
 
Jeg har opplevd stor forskjell mellom kompaktheten til humlepllets. Det virker som om maskineriet pakker pellet på ulik måte, mulig ulik innstilling. Noen er tynn, hard og løser vanskelig i vørter mens andre typer/leverandører er tykk, løs og nærmest eksploderer ved tilsetting i vørter. Foretrekker den siste varianten, så finner jeg ikke halve siste tilsetting som pellets i bunnene av kjelen når jeg dumper det etter tapping.
Det stemmer. Det er stor forskjell mellom ulike pelletsprodusenter, og ulike humlevarianter. Når vi pakker humle hos Bakke Brygg kommer den vanligvis levert i fem- eller tikilos sekker. Disse sekkene er tette for lys og luft, og fylt med nitrogen, men ikke vakumert, så pelletsene ramler rundt inni der. Dermed blir det alltid litt humlepulver nederst i sekken, så når humlen pakkes i mindre poser vil de siste posene som pakkes inneholde en ikke ubetydelig andel pulver.
 
Tilbake
Topp