Tråden for dumme spørsmål.

Hei,

Flasket nettopp min første batch, gahr pilsner. Lå noen cm med bunnfall i gjæringsdunk, samt endel partikler som jeg så var i selve ølet. Gjæringsdunk sto kaldt i 2 dager før jeg flyttet det over i en ny dunk. Er det normalt iht smak etc, eller bør vørteren filtreres ved overføring fra kokekjele til gjæringskar, og kanskje filtreres ved omstikket?
 
Enkelte overfører via sil fra kokekar til gjæringskar. Veldig få som overfører til nytt gjæringskar lenger (sekundærgjæring). Ikke uvanlig for tilsetting av sukkerlake. Alltid en økt fare for infeksjon og tilførsel av O2
[Editert og tydeliggjort]
 
Sist redigert:
Hei,

Flasket nettopp min første batch, gahr pilsner. Lå noen cm med bunnfall i gjæringsdunk, samt endel partikler som jeg så var i selve ølet. Gjæringsdunk sto kaldt i 2 dager før jeg flyttet det over i en ny dunk. Er det normalt iht smak etc, eller bør vørteren filtreres ved overføring fra kokekjele til gjæringskar, og kanskje filtreres ved omstikket?
For å unngå mye bunnfall og partikler i gjæringskaret kan du bruke sil, eller la ferdig nedkjølt vørter "hvile" en times tid i kokekjelen før den tappes til gjæringskaret. Da vil det meste av humle og proteiner synke til bunns, og du kan tappe klar og fin vørter så lenge du lar bunnfallet ligge i ro. Dette er nok mer effektivt enn sil, særlig med tanke på proteiner, men du får et par liter mindre til gjæring.
 
Takker. Lurte på en ting til. Skal overgjæret øl også kjøles ned noen dager før flasking ,for å få mest mulig av rester til å bunnfalle?
 
Takker. Lurte på en ting til. Skal overgjæret øl også kjøles ned noen dager før flasking ,for å få mest mulig av rester til å bunnfalle?
Jepp. Du må jo ikke, men hvis du vil ha ølet så klart som mulig så gjør det. Coldcrash som det heter gjør jeg på alle
Mine øl.
 
HAr anskaffet meg en pumpe og to, av denne http://mesterbrygg.no/pumpe-og-sprayball/22-meskepumpe.html typen som jeg brygger med i mitt provisoriske HERMS opplegg. I den forbindelse opplevde jeg at jeg fikk vesentlig bedre pumpe-effekt og mindre luft når jeg satte den på høykant, eller stående.
Bakgrunnen for dette kan være alt "ekstrautstyret" jeg har festet på som sikteglass etc. Men er det noen som ser noe i veien for å montere pumpen "permanent" stående, da dette bildet viser en meget provisorisk festing med en klamme. Inn er da i senter på toppen av pumpen og ut midt på. Her er bilde:
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 48
Takker. Lurte på en ting til. Skal overgjæret øl også kjøles ned noen dager før flasking ,for å få mest mulig av rester til å bunnfalle?
Jeg har erfart at det trengst ikke å nedkjøle vørter før tapping,med tiden så har mitt øl bare blit mer og mere klart og likt som kjøpe øl. Jeg har prøvd forskjellige klarningsmidler i kok av vørter og kommet frem til at irish moss funker veldigt bra. Om du vil bruke klarningsmidler så vær nøye med mengde og tiden du tilsetter ,husk altid å kjøl ned vørter til under gjæringstempratur det fungere ihvertfall for meg.
 
Veldig få som overfører til nytt gjæringskar lenger. Fare for infeksjon og tilførsel av O2
Er det? Kan umogleg tenke meg at dei aller fleste har koniske gjæringskar og held på med sprøyting av sukkerlake? Eg stikker om, og er ikkje særleg bekymra for verken infeksjon eller oksidering. Kanskje eg burde vere det, men eg er så blodnøye med desinfisering og roleg hevertbruk at eg velger å stole på metoden. Tankar?
 
Er det? Kan umogleg tenke meg at dei aller fleste har koniske gjæringskar og held på med sprøyting av sukkerlake? Eg stikker om, og er ikkje særleg bekymra for verken infeksjon eller oksidering. Kanskje eg burde vere det, men eg er så blodnøye med desinfisering og roleg hevertbruk at eg velger å stole på metoden. Tankar?
Jeg stikker om når jeg skal flaske ølet slik at jeg blander øl og sukkerlake i et nytt gjæringskar. Har aldri merket problem med det. Jeg gir også veldig mye av ølet bort til en kar som gjerne bruker et halvt år på å drikke det opp, og i følge ham smaker det godt helt til siste flaske.
Men jeg stikker kun om når jeg skal flaske øl. Skal det på fat gjør jeg ikke det.
 
Ja, det går i flasker her óg. Men eg har sett veldig mange som skriv at omstikking er svært risikofylt, så blir usikker. :)
 
Ja, det går i flasker her óg. Men eg har sett veldig mange som skriv at omstikking er svært risikofylt, så blir usikker. :)

Det er nok omstikking til sekundærkar for videre gjæring som er ment å ikke være verdt det. Ikke omstikking for flasking. Selv om omstikking er omstikking, men hvis man vil flaske sånn så gjør man det.
 
Ja, x 1,03. Men er det riktig? Det burde jo være riktig sånn sett.
Nei, det blir ikke riktig.

Eksempel:

100 - 3% = 97
97 + 3% = 99.91

Differansen er nok neglisjerbar på 3% av 16 liter

På telefonen klarer jeg ikke sett opp riktig ligning.

Har samme diskusjon med kunder som skal ha momsen refundert
Kan ikke trekke fra 25% av pris ink mva for å finne nettopris.. men det er en annen diskusjon for en annen dag. Samme ligning da ;)

Edit; ser denne ble løst for noen sider siden.. trodde jeg var på siste siden av diskusjonen...

You guys talk to much ;(



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Ja, det går i flasker her óg. Men eg har sett veldig mange som skriv at omstikking er svært risikofylt, så blir usikker. :)
Jeg har aldri opplevd at noe har gått galt som følge av den omstikkinga, med unntak av den gangen jeg ikke sørga for å få blanda sukkerlaken skikkelig ut i ølet. Da ble det flaskebombe. At omstikking er svært risikofylt, synes jeg ellers høres litt voldsomt ut. Bare sørg for å unngå å ta sjanser, så går det helt greit.

Har du CO2 kan du fylle omstikkingsfatet før omstikkinga. Det skulle redusere faren for oksygeninnblanding betraktelig. Et smart knep er å fylle et ledig fat med oksygen fra gjæringen av et brygg. Slange fra gjærlåsen tappen på krana, og så gjærlås på mottakerfatet, selvfølgelig.

Det er ikke vanskelig å unngå Jeg har aldri gjort noen av delene, og tror det har gått bra likevel. Men nå har jeg ikke hatt mye øl som har vært lagret lenge, og det kan jo hende en dreven smaker ville hatt noe å si:).
 
.
Har du CO2 kan du fylle omstikkingsfatet før omstikkinga. Det skulle redusere faren for oksygeninnblanding betraktelig. Et smart knep er å fylle et ledig fat med oksygen fra gjæringen av et brygg. Slange fra gjærlåsen tappen på krana, og så gjærlås på mottakerfatet, selvfølgelig :).
Produseres det nok CO2 ila en gjæring til å fylle et 30L fat?
 
Det er nok omstikking til sekundærkar for videre gjæring som er ment å ikke være verdt det. Ikke omstikking for flasking. Selv om omstikking er omstikking, men hvis man vil flaske sånn så gjør man det.
Takk for svar! Då har eg nok misforstått ein del av desse utsegna. :)
 
Produseres det nok CO2 ila en gjæring til å fylle et 30L fat?

Som sagt så er det ikke noe jeg har prøvd. Det var en annen her på forumet som lanserte dette (@msevland ?), og det virket som om det var noe velprøvd.

Det finnes sikkert en formel som kan hjelpe oss, men da er vi langt utenfor mitt fagområde:). Jeg har vel vondt for å tro at du får rein og ublandet CO2, men du får sikkert nok til at det hjelper en god del mot okygeninnblanding når du tapper over i dette karet.
 
Er det? Kan umogleg tenke meg at dei aller fleste har koniske gjæringskar og held på med sprøyting av sukkerlake? Eg stikker om, og er ikkje særleg bekymra for verken infeksjon eller oksidering. Kanskje eg burde vere det, men eg er så blodnøye med desinfisering og roleg hevertbruk at eg velger å stole på metoden. Tankar?
Leste litt raskt og kunne vært tydeligere.
Få som stikker om til sekundærgjæring. Ikke uvanlig å stikke om til nytt kar for tilsetting av sukkerlake. Mange måter å tilsette sukker. Jeg stikker derfor aldri om - uansett, og har ikke konisk tank.
Det finnes alltid en økt fare for infeksjon og tilføring av O2 i slike prosesser. Gode rutiner hjelper
 
Har noen benyttet foreksempel Muscavadosukker i karboneringsøyemed? På enkelte øl kan det jo tenkes det er spennende med noe med litt smak i? Benyttet Muscavado sukker i forbindelse med Halvor IBA bryggingen fra ABC Brewing, og sukkeret har en nydelig litt lakrisaktig smak.
 
Tilbake
Topp