Tråden for dumme spørsmål.

Hvorfor poster du en annen NorBrygg post her? Blir ikke det litt masete og feil....
Fordi det ikke er så mange som følger den litt sære M54 gjærtråden. Om det er masete og feil får være opp til moderatorene å bedømme. Jeg har alltid sett på denne "dumme spørsmål"-tråden som en tråd med ganske stor takhøyde og lav terskel.
... og jeg er litt bekymret, og ønsker svar fra dem med mer erfaring.
 
Sist redigert:
Har dere noe erfaring med at stormgjæringen foregår en uke i strekk, eller lenger?

Dette gjelder WPL400 og en 1664 blanc klone, skulle tørrhumle og tilsette aprikospure. Tenkte dag 7 burde være passe selv om den gjærte noe aktivt - jeg popper av lokket og ser et tykt lag med krauzen! Den var litt guffen i fargen, men har ikke erfaring med topphøsting, så mistenker den er akkurat slik den skal være. Slik jeg forstår det også - så kan ferskgjær føre til at gjæringen blir kortere og mer intens, stemmer dette?
Har hatt en kraunsen liggende på wit med Wlp400 i to uker, nektet å forsvinne. Massiv som et torvtak.
 
Jeg vet folk er lei av sånne, men akkurat denne har jeg ikke opplevd før. Ser det som skjer her OK ut eller er det grunn til bekymring?

https://forum.norbrygg.no/threads/m54-california-lager.32240/page-2#post-398425

Er det virkelig ingen som har erfaring med at gjær kan tilsynelatende våkne til live igjen etter tilsynelatende flokkulering og produsere skum og varme? Eller er det slik starten på en infeksjon ser ut? Det kan skimtes noen klumper underoverflaten som i mine øyne kan ligne gjærklumper. Jeg håper ikke det er autolyse... ?
 
Autolyse er det nok ikke. Det hadde du nok luktet, og det skal stå ganske lenge før. Jeg vet at det bare er n=1, men jeg hadde et øl i primær i to måneder uten å merke noe. Resten av spørsmålene dine kan jeg desverre ikke svare på, men krysser fingrene for at det ikke er noe galt :)
 
Opplevde at s-33 plutselig våknet da temperaturen ble senket fra 22 til 16-17 grader. Da hadde den stått 3 uker. Stod først på 16 grader noen få dager før Temperaturen ble hevet til 22 grader fordi et annet øl skulle gjæres i det samme rommet. Reiste på jobb i 14 dager, kom hjem og slo av varmen. Da våknet s-33 og gjæret ned noen poeng går til.
 
Fekk denne i Posten i går (kudos til brewshop for svært rask behandling). Den rommer 25+ liter, men er gradert for 23. Antar at t.d belgisk gjær ville fungert dårleg I fullt kar, medan ein 34/70 kunne omtrent fylt heile. Oppgir gjær ein slags % for kor mykje ekstra plass den i i gjæringskar? Vil naturlegvis fylle mest mogleg.
 
Fekk denne i Posten i går (kudos til brewshop for svært rask behandling). Den rommer 25+ liter, men er gradert for 23. Antar at t.d belgisk gjær ville fungert dårleg I fullt kar, medan ein 34/70 kunne omtrent fylt heile. Oppgir gjær ein slags % for kor mykje ekstra plass den i i gjæringskar? Vil naturlegvis fylle mest mogleg.
Det er vel gjengs oppfatning at belgiske gjær "skummer" mye mer enn andre. Jeg brygget en gang en øl med WLP530. Hadde 20 liter i et 30 liters kar og det skummet over. Tror ikke det finnes noen oversikt over hvor mange % ekstra plass gjæren tar, det vil avhenge av vørterstyrke og temperatur blant annet. Men vær obs på belgiske stammer. WLP530 er vel "verstingen".
 
Takk for svar! Skal brygge black IPA i morgon med Safale US-05 i morgon. Kor trur du eg bør stoppe då? Planlegg 23 liter.
 
Jeg har laget en 2 liters gjærstarter med wlp940 (Mexican Lager)

Har ikke hatt gjærstartere som har sett slik ut før. Er det bare å hive denne ut døra?

På forhånd; takk!

b737444d622e456bdbfcf08851561675.jpg
7ea15951309148df6b8f4ba1fdc21cd2.jpg
d7db6f88ee57f3c516ab23a3f0856299.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det så jo ikke bra ut.
MEN hvordan lukter det?
Og hvordan smaker starter vørteren? Den kommer jo selvfølgelig til å smake oksidert, men smaker den fælt?

Jeg har ingen erfaring med denne gjæren, så jeg vet ikke om dette er normalt
 
Har du kokt i kolben? Mener at jeg har sett tilsvarende selv uten at noe var galt. Men tror jeg da kokte i kolben.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Skal witbier/hveteøl cold crashes?
Har lagt merke til at blanc er skummete - er dette for å beholde noe mer partikler i ølet, eller mer en stil å gjøre det på?
Er det vits?
 
Skal witbier/hveteøl cold crashes?
Har lagt merke til at blanc er skummete - er dette for å beholde noe mer partikler i ølet, eller mer en stil å gjøre det på?
Er det vits?
Jeg vil påstå at det ikke er noe vits. Hveteøl skal jo ha litt sexy haze [emoji1417]
 
Er det virkelig ingen som har erfaring med at gjær kan tilsynelatende våkne til live igjen etter tilsynelatende flokkulering og produsere skum og varme? Eller er det slik starten på en infeksjon ser ut? Det kan skimtes noen klumper underoverflaten som i mine øyne kan ligne gjærklumper. Jeg håper ikke det er autolyse... ?

Hvilken gjær er det? Det er flere av de belgiske som kan finne på å oppføre seg sånn. Men jeg kan ikke si om det jeg ser på bildet er normalt eller ikke; jeg har ikke drevet systematiske studier av overflaten på bryggene mine:).

Autolyse er det helt sikkert ikke. Det tar tid. Her er ellers det beste jeg har sett så langt om ulike mulige feil i øl: http://www.carolinabrewmasters.com/PDF/Complete_Beer_Fault_Guide.pdf (Den ble lenket til i en annen tråd her, men jeg husker i farten ikke hvem som burde få hederlig omtale for å ha gjort det.)
 
Tilbake
Topp