Fermzilla. Bruk, tips og triks

Takk for svar! Kanskje eit billig og enklare alternativ for meg her er å heller gjære utan lokk under stormgjæringa med bøtta eg brukar i dag, og gå for overføringsmetoden du viser til. 25-litersbøtte til 23 liter er kanskje optimistisk dog. Dette er WLP001 i aksjon – har skjønt at krausen minskar ein god del utan lokk?
Jeg har frirom på 4 liter i flat bottom'en (sikter mot å ha 26 liter til gjæring). Med de fleste gjærtyper går det akkurat - starter gjerne på litt lav temperatur - men noen typer veit jeg det er veldig sannsynlig at jeg trenger blow off til. Men med dem måtte jeg hatt såpass mye mer frirom at jeg heller kjører med blow off, sjøl om det er litt småbry. Weissbiergjær er verst, men alle gjærtyper som er gode topphøstere, bør du holde øye med. Og wlp001 er en av dem, så vidt jeg veit. (Jeg bruker den ikke.)
 
Står ovenfor mitt første brygg i en 30L All Rounder og første brygg med mulighet for trykksetting. Har også kjøpt en spunding valve.

Jeg har i dag lest igjennom hele denne tråden på nytt og fant vel egentlig veldig lite som har med All Rounder en å gjøre.

Google/youtube har ikke hjulpet med alle de tingene jeg lurer på, så tenkte det var greit å spørre her.

1. Jeg har ikke tenkt å trykkgjære dette første brygget, men kunne gjerne tenkt meg å bruke gjæringen til å karbonere ølet, i alle fall noe.

1a. Er det i det hele tatt mulig å karbonere ølet med gjæringa uten å måtte kjøre 2,3 bar når ølet er 20 grader? Ser brewers friend keg carbonation calculator sier 1,36 bar på 20 grader. Det er vel snakk om 1 uke ved det trykket?

1b. Vil økt mengde CO2 i ølet under gjæring påvirke gjæra sin evne til å jobbe? Hvordan gjør dere andre det?


2. Det er spundingen jeg kjøpte, og har noen spørsmål ang den. De hører kanskje hjemme i en viss tråd, men tar det her.

2a. Kan man stille inn trykket uten at det er trykk på den?

2b. Hvis ikke, kan jeg bruke sodaen til å stille det inn.

2c. Igjen hvordan gjør dere det i dette tilfelle hvor jeg ikke skal trykkgjære, men ønsker karbonering.

3. Mener å ha fått med meg at Carbonation caps i plast er bedre enn de i stål, hva er deres erfaring?

4. Hvordan trykk tester dere karet før førstegangsbruk?

Det blir sikkert flere briljante spørsmål, men det var det jeg kom på nå :oops:
2a: du må nok ha trykk. Jeg har spundingen fra kegland. Trykksatte ett tomt fat og justerte ventilen på det før jeg brukte det på cornyfatet ( jeg gjæret på cornyfat)

 
Er det lurt å sette den til litt trykk fra starten av, kan det komme O2 inn via spunding?
Spundingen slipper bare trykk ut meg bekjent. Jeg trykksatte fatene med 1 bar når vørteren ble overført, men det var egentlig for å forsikre meg om at lokkene var tette. Er sikkert mange med mer erfaring en meg som kaster seg på den ballen her. Men det var litt artig og bli minnet på trykkgjæring og min gamle tråd, for jeg bestilte meg faktisk en all-rounder tidligere i kveld :)
 
Står ovenfor mitt første brygg i en 30L All Rounder og første brygg med mulighet for trykksetting. Har også kjøpt en spunding valve.

Jeg har i dag lest igjennom hele denne tråden på nytt og fant vel egentlig veldig lite som har med All Rounder en å gjøre.

Google/youtube har ikke hjulpet med alle de tingene jeg lurer på, så tenkte det var greit å spørre her.

1. Jeg har ikke tenkt å trykkgjære dette første brygget, men kunne gjerne tenkt meg å bruke gjæringen til å karbonere ølet, i alle fall noe.

1a. Er det i det hele tatt mulig å karbonere ølet med gjæringa uten å måtte kjøre 2,3 bar når ølet er 20 grader? Ser brewers friend keg carbonation calculator sier 1,36 bar på 20 grader. Det er vel snakk om 1 uke ved det trykket?

1b. Vil økt mengde CO2 i ølet under gjæring påvirke gjæra sin evne til å jobbe? Hvordan gjør dere andre det?


2. Det er spundingen jeg kjøpte, og har noen spørsmål ang den. De hører kanskje hjemme i en viss tråd, men tar det her.

2a. Kan man stille inn trykket uten at det er trykk på den?

2b. Hvis ikke, kan jeg bruke sodaen til å stille det inn.

2c. Igjen hvordan gjør dere det i dette tilfelle hvor jeg ikke skal trykkgjære, men ønsker karbonering.

3. Mener å ha fått med meg at Carbonation caps i plast er bedre enn de i stål, hva er deres erfaring?

4. Hvordan trykk tester dere karet før førstegangsbruk?

Det blir sikkert flere briljante spørsmål, men det var det jeg kom på nå :oops:

1a+b. Gjæring på 2,3 bar er veldig høyt. Jeg bruker som regel 1 bar, og har ikke merket noen forskjell verken på gjæringstid eller utgjæring, 2,3 bar vil kanskje påvirke gjæringa.

2a+b+c. Hvis du kan koble den til sodaen, så er det enkelt å stille den inn. Du kan også bare justere den langt ned, koble den på karet og justere når gjæringa starter. Mine står som regel fast på 1 bar, så da kan jeg bare koble dem til. Hvis du ikke vil trykkgjære kan du stille inn spundinga veldig lavt, f.eks. 0,2 bar, da unngår du at luft kommer inn i karet, alternativet er å bruke en vanlig blowoff. Da må du karbonere etter at gjæringa er ferdig.

3. Jeg bruker begge deler, merker ikke noe forskjell nå. Men liker ikke de svarte hun-koblingene så godt, de er trangere og vanskeligere å få på og av. Så hvis jeg skal kjøpe nye nå, kjøper jeg bare de grå.

4. Det er ikke nødvendig, det blir nok gjort på fabrikken.
 
Jeg har frirom på 4 liter i flat bottom'en (sikter mot å ha 26 liter til gjæring). Med de fleste gjærtyper går det akkurat - starter gjerne på litt lav temperatur - men noen typer veit jeg det er veldig sannsynlig at jeg trenger blow off til. Men med dem måtte jeg hatt såpass mye mer frirom at jeg heller kjører med blow off, sjøl om det er litt småbry. Weissbiergjær er verst, men alle gjærtyper som er gode topphøstere, bør du holde øye med. Og wlp001 er en av dem, så vidt jeg veit. (Jeg bruker den ikke.)
Takk for gode svar! Eg har no fått fatt i eit nytt kjøleskap som rommer 30-litersbøtter, men ikkje plass til standard gjærlås i toppen. Vil eg då kunne gjære utan blow-off på "rolige gjærtyper", eller er det alltid fornuftig/nødvendig å ha gjærlås? Ser at ein del skreiv på FB-gruppa at dei droppa det sidan dei gjærer i eit isolert kjøleskapmiljø.

Blow-off fungerte i alle fall ikkje for meg på to liters frifrom. ^^ Blei kraftig trykk i karet, og null aktivitet i blow-offen merkelig nok.
 
1a+b. Gjæring på 2,3 bar er veldig høyt. Jeg bruker som regel 1 bar, og har ikke merket noen forskjell verken på gjæringstid eller utgjæring, 2,3 bar vil kanskje påvirke gjæringa.

2a+b+c. Hvis du kan koble den til sodaen, så er det enkelt å stille den inn. Du kan også bare justere den langt ned, koble den på karet og justere når gjæringa starter. Mine står som regel fast på 1 bar, så da kan jeg bare koble dem til. Hvis du ikke vil trykkgjære kan du stille inn spundinga veldig lavt, f.eks. 0,2 bar, da unngår du at luft kommer inn i karet, alternativet er å bruke en vanlig blowoff. Da må du karbonere etter at gjæringa er ferdig.

3. Jeg bruker begge deler, merker ikke noe forskjell nå. Men liker ikke de svarte hun-koblingene så godt, de er trangere og vanskeligere å få på og av. Så hvis jeg skal kjøpe nye nå, kjøper jeg bare de grå.

4. Det er ikke nødvendig, det blir nok gjort på fabrikken.
Mange takk :) Da blir det 1 bar fra start, US-05 som skal i vinden i dag så trykk eller ei er vel ikke så nøye.

Men en annen ting jeg kom på, når jeg skal flytte ølet over på fat, hvordan gjør du det? Slipper du ut trykket i all rounderen for så å koble på gass å dytte det over?
 
Sist redigert:
Takk for gode svar! Eg har no fått fatt i eit nytt kjøleskap som rommer 30-litersbøtter, men ikkje plass til standard gjærlås i toppen. Vil eg då kunne gjære utan blow-off på "rolige gjærtyper", eller er det alltid fornuftig/nødvendig å ha gjærlås? Ser at ein del skreiv på FB-gruppa at dei droppa det sidan dei gjærer i eit isolert kjøleskapmiljø.

Blow-off fungerte i alle fall ikkje for meg på to liters frifrom. ^^ Blei kraftig trykk i karet, og null aktivitet i blow-offen merkelig nok.
Jeg ville bare brukt blow-off til alt, heller motsatt og latt lokket ligge løst på i starten med eksplosive gjærtyper. Ser noen bruker 90-graders bend med slangenippel fra lokket, da blir det mindre bøy og ev. gjærrester kan renne rett ned. På bildet du postet i går ser det ut som slangen kanskje har fått en knekk, men muligens også blokkert av å stå nedi gjærrester som er kommet over i flasken. Med slange fra 90-graders bend kan du tilpasse lengden sånn at den ikke rekker i bunn av flasken, ev. finn en annen løsning for å holde slangen litt oppe - jeg bruker å stappe en humlepose i åpningen på flasken til blowoff.
 
Mange takk :) Da blir det 1 bar fra start, US-05 som skal i vinden i dag så trykk eller ei er vel ikke så nøye.

Men en annen ting jeg kom på, når jeg skal flytte ølet over på fat, hvordan gjør du det? Slipper du ut trykket i all rounderen for så å koble på gass å dytte det over?

Det er ingen grunn til å slippe ut trykket, det er jo ren Co2 :)
Jeg har ikke noe erfaring med fat, men hvis fatet er fyllt med Co2 og har samme trykket så er det bare å dytte ølet over og slippe ut trykk med sikkerhetsventilen vil jeg tro.

Eller... jeg ser for meg at det beste er å koble gass ut til fatet og spundingventilen på fatet når du begynner å gjære. Da får du flushet ut all luft og kan bare koble Sodaen til karet, evt. justere ned spundingvalven noe og trykke ølet over. Som sagt, dette har jeg ikke noe erfaring med, kanskje er det noe jeg overser.
 
Det er ingen grunn til å slippe ut trykket, det er jo ren Co2 :)
Jeg har ikke noe erfaring med fat, men hvis fatet er fyllt med Co2 og har samme trykket så er det bare å dytte ølet over og slippe ut trykk med sikkerhetsventilen vil jeg tro.

Eller... jeg ser for meg at det beste er å koble gass ut til fatet og spundingventilen på fatet når du begynner å gjære. Da får du flushet ut all luft og kan bare koble Sodaen til karet, evt. justere ned spundingvalven noe og trykke ølet over. Som sagt, dette har jeg ikke noe erfaring med, kanskje er det noe jeg overser.
Ja det var ikke dumt, kanskje til å med fylle fatet med starsan, så gass til gass og blow off fra fat ned i en bøtte som tar mer enn 19 liter og når det fatet er helt O2 fritt, flytte spundingen tilbake til all rounderen.

Nu vel det får bli neste runde. Så om jeg forstår det riktig så må det være samme trykk på fatet jeg skal fate til som i all rounderen hvis jeg skal flytte over?

Hadde egentlig ikke tenkt å gjøre lukket på dette brygget så får se det ann, men i verste fall så får jeg gjøre det som i denne videoen :) Takk igjen mister.

 
Et skikkelig dummiespm: Fikk en spunding valve i hus i går, men fant ikke ut hvordan en justerer denne. Sikkert latterlig enkelt, men typisk nok fant ikke jeg ut av det. Noen som kan tipse meg, altså etter at de verste latterkulene har lagt seg?
 
Du er nok ikke den første som har spekulert på dette, det er jo ikke noe skala på justeringsskruen :)

Så du må sette på trykk for å stille den inn. Enten fra en Co²-flaske, eller at du setter den på gjæringstanken og stiller den inn når gjæringa har startet.
 
Du er nok ikke den første som har spekulert på dette, det er jo ikke noe skala på justeringsskruen :)

Så du må sette på trykk for å stille den inn. Enten fra en Co²-flaske, eller at du setter den på gjæringstanken og stiller den inn når gjæringa har startet.
Ja, det må selvsagt være trykk på - men opplevde ikke at pila på manometeret endret seg når jeg skrudde på (det jeg trodde var) justeringsskruen, altså den i ytterste del av valve´n. Men det er kanskje slik at jeg setter på ønsket trykk, og så setter på greia, som igjen sørger for å holde trykket stabilt ved å slippe ut "overskytende" Co2?
 
Ja, det må selvsagt være trykk på - men opplevde ikke at pila på manometeret endret seg når jeg skrudde på (det jeg trodde var) justeringsskruen, altså den i ytterste del av valve´n. Men det er kanskje slik at jeg setter på ønsket trykk, og så setter på greia, som igjen sørger for å holde trykket stabilt ved å slippe ut "overskytende" Co2?
Trykket skal synke når du skrur på justeringsskruen, jeg måtte skru den ganske langt ut før den begynte å "slippe".
 
Første runde med all rounder og lukket overføring. Det gikk overraskende greit, bare en blooper, var litt treg med å skru på vekta så turte ikke fylle mer enn 18,3 kg.
received_1016968132160262.jpeg
 
Første runde med all rounder og lukket overføring. Det gikk overraskende greit, bare en blooper, var litt treg med å skru på vekta så turte ikke fylle mer enn 18,3 kg.
Vis vedlegget 49465
Jeg bruker denne på gass ut på fatet (med spunding valve på toppen). Da er det "set and forget".
 
Tilbake
Topp