Tråden for dumme spørsmål.

Kjører på med flere dumme spørsmål her. Jeg antar det er lurt å kjøre 1 kilo malt eller hurtigris gjennom mølla, er den ene eller andre foretrukket? Og hvordan vedlikeholder dere mølla? Og hvor ofte?
 
Kjører på med flere dumme spørsmål her. Jeg antar det er lurt å kjøre 1 kilo malt eller hurtigris gjennom mølla, er den ene eller andre foretrukket? Og hvordan vedlikeholder dere mølla? Og hvor ofte?
Hva jeg gjør og hva jeg burde gjøre er jo ikke nødvendigvis det samme. Det jeg gjør, er å pusse tennene på rullene; dvs. jeg børster godt av dem med en tannbørste. Og så kjører jeg tørr malt gjennom på slutten etter å ha malt kondisjonert malt. Det man bør gjøre, kan du lese om her:): https://bisonbrew.com/how-to-clean-grain-mill/
 
Kjører på med flere dumme spørsmål her. Jeg antar det er lurt å kjøre 1 kilo malt eller hurtigris gjennom mølla, er den ene eller andre foretrukket? Og hvordan vedlikeholder dere mølla? Og hvor ofte?
Du trenger nok ikke så mye. I instruksjonen til min Mattmill var det bare anbefalt å kaste de første 200g malt man kjører gjennom, som vil fange opp eventuell olje fra produksjon.

Ellers er i hvert fall min mølle oppgitt som vedlikeholdsfri, jeg bruker bare å støvsuge den (og området rundt) etter hver kverne-økt. Men jeg har ikke prøvd å kondisjonere malt, da henger det nok mer fast.
 
Det ser ut som jeg trenger en ny drill til maltmøllen, hadde en bosch liggende, den leverer 38nm og den klarer å kjøre, men ikke på lav hastighet. Er det noen anbefalt minimum nm, jeg har også en slagdrill med ledning, men med manuell stramming av chuck og vekta så blir det klønete greier.

Så jeg er ute etter en håndholdt batteridreven drill, men jeg vil gjerne ha noe som varer men som kan holdes enkelt med 1 hånd. Forslag?
 
Det ser ut som jeg trenger en ny drill til maltmøllen, hadde en bosch liggende, den leverer 38nm og den klarer å kjøre, men ikke på lav hastighet. Er det noen anbefalt minimum nm, jeg har også en slagdrill med ledning, men med manuell stramming av chuck og vekta så blir det klønete greier.

Så jeg er ute etter en håndholdt batteridreven drill, men jeg vil gjerne ha noe som varer men som kan holdes enkelt med 1 hånd. Forslag?
Ikke drill, men jeg har sett flere som bruker en hastighetsregulert mørtelblander, fastspent.

Jeg ble veldig fornøyd med min motoriserte utgave med Bosch vindusviskelmotor bygget etter beskrivelsen til Holmentoppen.

Har samme mølle som deg Kloakk, og ikke noe å utsette på den.
 
Det ser ut som jeg trenger en ny drill til maltmøllen, hadde en bosch liggende, den leverer 38nm og den klarer å kjøre, men ikke på lav hastighet. Er det noen anbefalt minimum nm, jeg har også en slagdrill med ledning, men med manuell stramming av chuck og vekta så blir det klønete greier.

Så jeg er ute etter en håndholdt batteridreven drill, men jeg vil gjerne ha noe som varer men som kan holdes enkelt med 1 hånd. Forslag?
Test dette først:

Lav hastighet er oppskrytt. Jeg kjører på høy hastighet, og drar maltet gjennom på no time, på 0,9 mm. Forutsetninga er at maltet er kondisjonert; hvis ikke blir det istykerrevne skall og veldig mye mjøl. Men med kondisjonert malt får jeg virkelig perfekt resultat; fine skall og godt knust stivelse. Hvis jeg gidder, kjører jeg det gjennom en ekstra gang for å få mest mulig mjøl ut av stivelsen. Med batch sparge har jeg aldri problemer med tett mesk.
 
Skal sette ny batch Heady Topper klone. Har brukt Vermont Ale gjær fra Yeast Bay tidligere. Den er utsolgt i bryggebutikker nå. Noen som har tips til erstatning fra annen leverandør av fersk gjær?
 
Trur wlp095 er den samme. Ellers er Wyeast 1318 den klart mest brukte til NEIPA, og jeg kan garantere at du vil bli fornøyd med den. Andre alternativer er Imperial A38 Juice, som jeg også har fått godt resultat med. Ellers er WLP1066 London Fog velkjent. (Kinn brygger nå sin tidligere hvite IPA (som vel nå må kalles en NEIPA), Skoddehav, med den.) Et tørrgjæralternativ er Verdant fra Lallemand, som jeg veit at @Holmentoppen er kjempefornøyd med.

Litt lesestoff:): https://beermaverick.com/the-complete-guide-to-the-conan-strain-of-yeast/
 
Sist redigert:
Trur wlp095 er den samme. Ellers er Wyeast 1318 den klart mest brukte til NEIPA, og jeg kan garantere at du vil bli fornøyd med den. Andre alternativer er Imperial A38 Juice, som jeg også har fått godt resultat med. Ellers er WLP1066 London Fog velkjent. (Kinn brygger nå sin tidligere hvite IPA (som vel nå må kalles en NEIPA), Skoddehav, med den.) Et tørrgjæralternativ er Verdant fra Lallemand, som jeg veit at @Holmentoppen er kejmefornøyd med.

Litt lesestoff:): https://beermaverick.com/the-complete-guide-to-the-conan-strain-of-yeast/
Takk for utfyllende svar. Kanskje forsøke tørrgjæralternativet
 
Ikke drill, men jeg har sett flere som bruker en hastighetsregulert mørtelblander, fastspent.

Jeg ble veldig fornøyd med min motoriserte utgave med Bosch vindusviskelmotor bygget etter beskrivelsen til Holmentoppen.

Har samme mølle som deg Kloakk, og ikke noe å utsette på den.
Jeg har en mørtelblander, og jeg har sett på motor, problemet for min del er at jeg ikke kan ha et fast oppsett noen veier så det hadde blitt for tungvindt å skulle stu det vekk, jeg må rett å slett rydde og lage hyller i boden om jeg skal få plass til å kjøpe sekker med malt, og i følge kona tar egentlig denne hobbyen allerede mer plass enn en hobby burde gjøre, men teoretisk sett er det bare 15 år til eldste flytter ut :p

Samme mølla ja, hvilken størrelse knuser du på?

Test dette først:

Lav hastighet er oppskrytt. Jeg kjører på høy hastighet, og drar maltet gjennom på no time, på 0,9 mm. Forutsetninga er at maltet er kondisjonert; hvis ikke blir det istykerrevne skall og veldig mye mjøl. Men med kondisjonert malt får jeg virkelig perfekt resultat; fine skall og godt knust stivelse. Hvis jeg gidder, kjører jeg det gjennom en ekstra gang for å få mest mulig mjøl ut av stivelsen. Med batch sparge har jeg aldri problemer med tett mesk.
Siden jeg faller inn i kategorien "instant gratification monkey" så ble det en ny drill. Og @Ravneklo forklarte at kondisjonert malt krever enda mer moment så da er jeg rimelig sikker på at den stakkars Boschen som kona fikk hos far sin ikke hadde klart jobben, i alle fall ikke over tid. For ikke å snakke om at hadde den blitt ødelagt hadde ikke bare forholdet med kona surnet, men også svigerfar hadde sendt blikk som kan drepe.

Så jeg anser dette som en god investering :p Gikk for en børsteløs dewalt med 65nm. Jeg håper den holder noen år. Og takk for tipset om at kondisjonert malt kan kjøres på høyere rpm uten å rive skallet, det hadde jeg ikke fått med meg :)

received_919380042321938.jpeg
 
1,2mm. Aldri prøvd kondisjonert, ennå noe å teste.. Mer skånsomt og mindre støv, right?
1,2mm, jeg har antatt jeg må forholde meg til de markeringene som er på mølla, og da kan jeg velge mellom 1,14mm eller 1,4mm. Prøvde 1,14mm og da ble skallene rimelig revet, dette på 400+ rpm dog.

Og ja når maltet er fuktet så skal det nok mer til før skallet revner og det blir jo selvfølgelig mindre mel/støv.
 
Jeg tror egentlig ikke man kan si at én hastighet og én spalteåpning er den rette. Til det er malt for forskjellig. Tok et bilde for en stund siden for å skrive litt om det – men det har ikke blitt tid foreløpig. Sjekk f.eks. forskjellen mellom pils og M.O. Generelt vil det nok på en vanlig hjemmebryggermølle med små valser og diamantmønster være bedre å kjøre rolig. Monstermill sier vel at 100-200 RPM er innafor. Det er absolutt verdt å spandere litt tid (og malt) på å finne gode kombinasjoner på eget utstyr.


Malt_str_1000.jpg
 
Siden jeg faller inn i kategorien "instant gratification monkey" så ble det en ny drill. Og @Ravneklo forklarte at kondisjonert malt krever enda mer moment så da er jeg rimelig sikker på at den stakkars Boschen som kona fikk hos far sin ikke hadde klart jobben, i alle fall ikke over tid. For ikke å snakke om at hadde den blitt ødelagt hadde ikke bare forholdet med kona surnet, men også svigerfar hadde sendt blikk som kan drepe.

Så jeg anser dette som en god investering :p Gikk for en børsteløs dewalt med 65nm. Jeg håper den holder noen år. Og takk for tipset om at kondisjonert malt kan kjøres på høyere rpm uten å rive skallet, det hadde jeg ikke fått med meg :)

Vis vedlegget 53638
Det er mulig at det trengs mer moment for å dra kondisjonert malt, men når du ikke trenger å dra rundt på lav hastighet, går det fint likevel. At det går greit å kjøre på høy hastighet, er kun basert på egen erfaring - men akkurat her velger jeg å si at anekdotisk bevis er godt nok:). (Trur jeg kjører gjennom 5 kg malt på under et minutt:p.)

Men han var gild, den nye drillen;).
 
Det er mulig at det trengs mer moment for å dra kondisjonert malt, men når du ikke trenger å dra rundt på lav hastighet, går det fint likevel. At det går greit å kjøre på høy hastighet, er kun basert på egen erfaring - men akkurat her velger jeg å si at anekdotisk bevis er godt nok:). (Trur jeg kjører gjennom 5 kg malt på under et minutt:p.)

Men han var gild, den nye drillen;).
Siden vi nå er inne på det, blir kverningsgraden mindre viktig med kondisjonert malt? Jeg får et inntrykk av at du kjører det aller meste på 0,9mm mens jeg syns 1,14mm ga stort sett revet korn, ikke at det ble så mye mel av den grunn.
 
Siden vi nå er inne på det, blir kverningsgraden mindre viktig med kondisjonert malt? Jeg får et inntrykk av at du kjører det aller meste på 0,9mm mens jeg syns 1,14mm ga stort sett revet korn, ikke at det ble så mye mel av den grunn.
Ja, jeg trur du kan si det sånn. Jeg kjører alt på 0,9, som du sier. Trur rett og slett ikke jeg får stilt mølla trangere, og har ikke noe behov for det, heller. Så jeg har ikke testa finere knusing, men jeg trur du greit kan stille den enda trangere uten å få rivi opp skallet.

Jeg har i grunnen vært mest opptatt av å være sikker på at alt, både MO og hvete, blir skikkelig knust, sånn at jeg ikke får noe effektivitetstap pga. for dårlig knusing. Så lenge jeg oppnår det, er det ikke noe poeng å tyne ut en liten effektivitetsgevinst ved å knuse så fint som mulig. Den gevinsten er så liten at det har null betydning.

Kombinasjonen av kondisjonering og 0.9mm funker ideelt for meg, med det utstyret jeg har, som er ei litt sliten MM3-mølle og drill. Så lenge det henger i hop, er det greit.
 
Ja, jeg trur du kan si det sånn. Jeg kjører alt på 0,9, som du sier. Trur rett og slett ikke jeg får stilt mølla trangere, og har ikke noe behov for det, heller. Så jeg har ikke testa finere knusing, men jeg trur du greit kan stille den enda trangere uten å få rivi opp skallet.

Jeg har i grunnen vært mest opptatt av å være sikker på at alt, både MO og hvete, blir skikkelig knust, sånn at jeg ikke får noe effektivitetstap pga. for dårlig knusing. Så lenge jeg oppnår det, er det ikke noe poeng å tyne ut en liten effektivitetsgevinst ved å knuse så fint som mulig. Den gevinsten er så liten at det har null betydning.

Kombinasjonen av kondisjonering og 0.9mm funker ideelt for meg, med det utstyret jeg har, som er ei litt sliten MM3-mølle og drill. Så lenge det henger i hop, er det greit.
Samme regime som meg det... hvete, rug og spesialmalt jeg synes virker litt små i korna kverner jeg tørt til slutt... og får rensa kverna samtidig..
 
Samme regime som meg det... hvete, rug og spesialmalt jeg synes virker litt små i korna kverner jeg tørt til slutt... og får rensa kverna samtidig..
Hveten blir knust i på 0.9mm, men rug og havre går gjennom. Dem kjører jeg i blender, og blander det mjølet jeg da får ned i det kverna maltet:p.
 
Har noen sett Ritterguts Gose til salgs i noen butikker i det siste? I tilfelle hvor? Håpløst å finne butikkstyrke øl i dette landet, polet har absolutt sine fordeler!
 
Tilbake
Topp