Tråden for dumme spørsmål.

Har en bøtte med Brooklyn Lager klon som har stått uten temperatur kontroll. Er på tolvte dagen, og SG prøven smaker verdensrekord i smørbukk. Funker det å sette den et par dager varmt selv om ølet er utgjæra?

Har en bøtte med Brooklyn Lager klon som har stått uten temperatur kontroll. Er på tolvte dagen, og SG prøven smaker verdensrekord i smørbukk. Funker det å sette den et par dager varmt selv om ølet er utgjæra?
Det er sikkert masse sulten gjær igjen som svømmer fortvila rundt på jakt etter kalorier, så det skal gå, det. I teorien, altså:).

Hvordan pleier folket å karbonere øl på fat? Jeg fatet en Vestkyst-klone og tilsatte 2 bar på to grader i to dager - enormt med skum da jeg smakte etter to dager! Jeg satte ned trykket til 0,74 bar og nå har det gått ytterligere en uke. Trenger ølet høyere trykk i karboneringsfasen, eller funker f.eks 0,74 hele veien?

Hvordan pleier folket å karbonere øl på fat? Jeg fatet en Vestkyst-klone og tilsatte 2 bar på to grader i to dager - enormt med skum da jeg smakte etter to dager! Jeg satte ned trykket til 0,74 bar og nå har det gått ytterligere en uke. Trenger ølet høyere trykk i karboneringsfasen, eller funker f.eks 0,74 hele veien?
Vil du få det raskere karbonert, kjører du høyt trykk. Eksempelvis to grader på to bar i to dager, deretter skrur du ned til 0,75-1 bar og trekker i sikkerhetsventilen for å utligne trykket i headspace.

Hvor lang og tykk er slangen du tapper gjennom?

Jeg kjører 3bar i 1 dag, 2bar i 1dag, 0.7bar etter dette. Fatene står i et kjøleskap på 6c. Dette har fungert gull for kjapp karbonering.

Har mista såpass mye CO2 pga. lekkasjer at jeg gjør dette litt anderledes nå..

Trykker fatet opp til 3 bar og kobler fra. Setter et manometer med ball-lock på fatet og setter fatet i kjøleskapet på 2 grader.
Når trykket har sunket til 1 bar gjentar jeg. Når trykket ikke lenger vil ned til 1 bar slipper jeg ut gjennom sikkerhetsventilen tilkommer ned i 0.7 bar. Setter så på serveringsløsningen basert på Sodastrea med regulatoren satt til 0,7 bar.

Vil du få det raskere karbonert, kjører du høyt trykk. Eksempelvis to grader på to bar i to dager, deretter skrur du ned til 0,75-1 bar og trekker i sikkerhetsventilen for å utligne trykket i headspace.

Hvor lang og tykk er slangen du tapper gjennom?
Prøvde igjen nå; 70% av glasset er skum. Nå har fatet stått med 0,75 i trykk i 6 dager. Slapp ut litt trykk, men det hjalp heller ikke. Bruker en tynn slange, ca 1 meter, med piknik

Noen som har kjøpt mineraler herfra? Ser ut som de har det vi bruker i brygging og til greie priser.

Dette nedenfor er vel det som kalles slaked lime.

Hvorfor bruker du ikke Natron (NaHCO₃) om det er for å øke pH?
Men som Finn Berger skrev her tidligere:
"Problemet med natron er at natrium'et har omtrent samme smakseffekt som klorid."
Natrium bidrar til å fremheve maltsødmen og gir ølet en rundere, mykere og mer fyldig munnfølelse.
Lesket kalk er tungtløselig i vann.

Sist redigert:
Noen som har kjøpt mineraler herfra? Ser ut som de har det vi bruker i brygging og til greie priser.

Jeg har kjøpt kalsiumhydroksid og andre ymse saker, rask levering og ingenting å utsette på nettbutikken.

Siden jeg sjeldent er her inne for tiden så tar jeg meg friheten til å sakse inn annonsen jeg nettopp opprettet i håp om å få litt fortgang i sakene, håper ikke det byr på noen problemer.

Slaked lime, eller lesket kalk på norsk. Brukes i utedasser for å unngå lukt. Også kjent fra mafiafilmer, mafiaens hitmen kjører alltid rundt med lesket kalk og et par spader i bagasjerommet i tilfelle de må grave ned et lik eller to. Av samme grunn, hurtig nedbryting og for å unngå lukt.

De to bruksområdene er i en nedadgående trend, men det er vel tvilsomt om ølbrygging kan ta over noe av markedet her?

Slaked lime, eller lesket kalk på norsk. Brukes i utedasser for å unngå lukt. Også kjent fra mafiafilmer, mafiaens hitmen kjører alltid rundt med lesket kalk og et par spader i bagasjerommet i tilfelle de må grave ned et lik eller to. Av samme grunn, hurtig nedbryting og for å unngå lukt.

De to bruksområdene er i en nedadgående trend, men det er vel tvilsomt om ølbrygging kan ta over noe av markedet her?
Kunne tynne feltet litt nå før nm avgjøres, selvsagt...

Tilbake
Topp