Mitt første VIRKELIGE bryggesett....

Etter snart 6 år med brygging av ekstrakbrygg føler eg meg klar til å gå over til korn/malt brygging. I den forbindelsen trenger eg klart å invistere i ein del nytt utstyr... Eg står for tiden mellom to alternativ.
1. kjøpe eit komplett kjøkkenbryggeri frå brygging.no (http://brygging.no/article.aspx?ID=8&Kat=4&Page=1)
2. Prøve å sette sammen eit sett selv ved hjelp av store kjeler (men eg er ikkje så veldig fingernemn at det gjør noke)

Er det noken som har eit inspill på Kjøkkenbryggeriet frå brygging.no evt har eit forslag til enklaste måten å lage seg eit "heimelaga" sett.. Eg må inrømme at eg er litt "tent" på ideen å lage mitt eget sett..

Eg var også innom finn.no for å sjå om eg fant noken brukte sett til salgs men fant ingen der.. men kom over denne: kan den VIRKELIG lage øl? eg synes det høres mere ut som noke som kan lage skittent vann.... http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27989910
Tusen takk for hjelpa :)

Angående om en beer machine virkelig kan lage øl så prøvde gustavf en sånn: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4652.0.html og konklusjonen hans ble noe som dette:
gustavf skrev:
Gahr skrev:
Men vil du egentlig anbefale den til noen som skal starte med brygging?

Tja... Nei. Hele ideen bak dette systemet, og forsåvidt BeerSphere som også V&B har, er at man skal servere ferdig karbonert øl rett fra gjæringstanken. Jeg tror man går lei av prøving og feiling før man får til det og da faller mesteparten av poenget bort. For helt upretensiøs brygging av et ølsett eller som en morsom julegave til bror kan det nok fungere, men med noen ytterligere hint om hvordan den bør brukes.(...)

Om du har tenkt å hoppe videre til maltbrygging så er vel ikke en sånn en greia, nei.

Hei!

Du trenger vel i utgangspungtet ikke noe mer enn det du har brukt til ekstraktbrygging annet enn en mølle og et meskekar.

Bruker selv et meskekar laget av to gjæringskar (drøy hundrings pr stk.) hvor jeg har satt inn en kran nederst i det ene og boret et hundretals 2 mm hull i bunnen av det andre. Setter du de to sammen på den måten at du seter den med hull i oppi den med krana og slenger ett gammelt liggeunderlag (evt. under hundrelappen hos Clas Ohlson) ytterst som isolering, så har du et meskekar. De to lokkene som følger med setter du på hverandre med bobleplast imellom, så er den isolert på toppen også.

Evt. kan du gå for denne (har ikke erfaring med denne, men fungerer sikkert fint hvis du isolerer den med det samme liggeunderlaget som nevnt over).

Denne mølla fungerer bra, bare ta av krana og så finner du en skrue med 6-kantet hode som paser i hullet til skruen som fester kranen, så kan du koble på drillen med en kopp-nøkkel for effektiv maling: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=1506
Vet ikke hva du har brukt tidligere, men regner med du har en stor og god kjele siden du har kokt øl i noen år, hvis ikke bør du kjøpe deg en 36 liters kjele (til 20-25 liter øl) som du bruker til både å varme opp meskevann og å koke ølet i.

Et veldig enkelt meskekar er jo å bruke to gjæringskar, borre hull i det innerste, og sette kran på det ytterste. Isolere kan man gjøre med tepper. Vi har gjort det på denne måten, og da blir det lett seende sånn ut:
163179_10150119479735907_709390906_8096559_37189_n.jpg

Kan også kompletteres med en fettrist fra Clas Ohlson inni den innerste bøtta for å minske mengden med grums.

Ser ingen grunn til å gjøre det noe verre. Så er det bare å koke i ei stor nok kjele. Vørterkjøler trengs også, men er visst ikke så vanskelig å lage selv (dog har jeg aldri gjort det sjøl), bare søk litt rundt på forumet så finner du nok ein anvisning. Går også an å kjøpe på f. eks. Vin og Bar (siden deres sier at den er utsolgt for tida, da).

Edit: Ups, der var det kommet svar, ja. Jaja, ideen er god, og jeg skriver under på at den funker :)
Edit2: Åja, du har vært ekstraktbrygger, da har du vel kjøler også ;)

Hei GuttØrn, å sette opp et nytt bryggeri blir en spennende og kjekk prosess. :)

Min erfaring er at det er lett å gjøre unødvendige feilkjøp. Det er med andre ord lurt å lese gjennom en del av postene på forumet først, bruke søkefunksjonen og selvfølgelig spørre hvis du ikke finner svar. Når det gjelder bryggeriet fra brygging.no har jeg ikke erfaring med det selv, men jeg har ikke lest eller hørt noen lovord om det, heller tvert imot. Jeg tror fint at du kan skreddersy deg et bryggeri som du vil trives bedre med og til lavere kostnad. Det uten å måtte være spesielt nevenyttig.

En god start er å finne ut de viktigste tingene du ønsker fra det nye bryggeriet ditt/bryggingen din. Feks:
- hvor lang tid ønsker du at bryggingen skal ta
- hvor stort og hvor lite volum ønsker du å kunne brygge
- hvor stor maltmengde ønsker du at bryggeriet ska kunne håndtere
- hvilket metode for mesking og skylling vil du bruke (enstegsmesking, BIAB, RIMS, HERMS?)
- hvor stor plass kan bryggeriet ta når det er i bruk og når det er nedpakket
- hvor aktiv vil du være under bryggingen

Min erfaring er at det ofte er tid som låser meg fra å brygge. God effekt på oppvarming og en god kjøler hjelper på å korte ned bryggedagen, lang tid tar det uansett :)

Edit: lykke til!

Ops, skal jeg ta sjansen?  :attevar:

Jeg innså at jeg ikke fikset det og gikk rett på et ferdig bryggeri når jeg hadde gjort meg ferdig med ekstrakt og senere minimesk.

Speidelen står nå og putrer på kjøkkenet med en Weissbier.

Lykke til med b(r)yggeriet.  ;)

Du treng ikkje vere veldig fingernem, men vær forberedt på at du kjem til å lære ein ting eller to, ved å bygge eige utstyr ;-)

Tilbake
Topp