Tråden for dumme spørsmål.

Jeg er tydeligvis ikke så flink til å søke, så jeg spør her:

Jeg er nybegynner som går for oppskrifter og utstyr for batcher på 10-15 liter ferdig øl. I den forbindelse forsøker jeg å finne oppskrifter, tips, erfaringer og løsninger for slike veldig små hobbyoppsett (altså dem som brygger oppskrifter godt under 23 liter, som jeg ser er en slags standard for hjemmebrygg). Er det noen betegnelse det er vanlig å bruke på så små bryggerier? Jeg forsøker ofte å søke, men ender stadig opp med ganske ambisiøse oppsett med ståltanker, pumper og automatisering på et ambisjonsnivå langt over mitt.
Det enkleste her er vel et BIAB oppsett. Da trenger du en meskepose, en stor gryte og et gjæringskar.
Invester i et program som Beersmith, da kan du enkelt skalere ned alle mulige oppskrifter.
 
Det enkleste her er vel et BIAB oppsett. Da trenger du en meskepose, en stor gryte og et gjæringskar.
Invester i et program som Beersmith, da kan du enkelt skalere ned alle mulige oppskrifter.
Takk for svaret. :)
Det oppsettet har jeg allerede (minus selve meskeposen, siden mitt første brygg ble et rent ekstraktbrygg), og første brygg står til gjæring. Det er vel mer av typen "smarte detaljer" jeg er ute etter. Det er jo mange tilpassede og ferdige kommersielle løsninger fra 23l og oppover, men vi som brygger mindre enn det må gjerne finne andre løsninger. Det er jo også en del muligheter med små bryggerier som store bryggerier ikke har, f.eks. at man enkelt kan flytte utstyr i bryggeprosessen. Kan man f.eks. kjøle kjelen i snøen utendørs om vinteren? Kan man helle direkte fra kjelen og over i gjæringsspannet (uten hevert eller kran)? Gir det i så fall nok oksygen til gjæringen? Har det noe for seg å bevege på gjæringskaret under gjæring for å skape bevegelse i prosessen (siden man har mulighet til det)? Erfaringer med hvordan man kan unngå for mye bortkastet volum i forbindelse med omstikking til gjæringskar og flasking? Hvis man skulle poste beskrivelse og bilder av oppsettet og få vurderinger og tips til enkle forbedringer, hvordan bør man formulere dette for å treffe målgruppen (altså oss som brygger så smått at det er mindre enn det meste som kalles både micro- og nanobryggerier)? osv. osv.

Finnes det noen gratisalternativer til Beersmith for oss som forsøker å gjøre dette til en rimeligst mulig hobby?
 
Ok. Enda et spørsmål fra meg. Hva definerer henholdsvis:
  • Mikrobryggeri?
  • Nanobryggeri?
  • Picobryggeri?
Jeg fant en definisjon av Nanobryggeri som definerte volumer på 25-50 liter, men jeg har også funnet eksempler på folk som brygger større enn dette og kaller det for picobryggeri...

(Jeg søker som dere skjønner en identitet for mitt egne, beskjedne bryggeri)
 
Noen som seriøst har vurdert/prøvd ut ris og soyasaus i RIS, plukker enkelte ganger opp soya i gode stout's
 
Mange som brygger med BIAB-pose uten å brygge 'BIAB'. Jeg bruker pose med tre gryter og skyller med fra 0% til 20%, oftest rundt 10%. Michael Tonsmeier skyller sågar med 10% kaldt vann...
 
Jeg varmer opp 6 liter vann til 70 grader og slenger over 2 kg malt i en 8 liters kjele
Partiskyller med 3 liter vann i en 6 liters kjele som jeg varmer opp til 80
 
Hvor varmt vann tåler gjæringsbøtter? Kan man ha kokende vann i dem som et ledd i rengjøringsprosessen?
 
Når man tvangskarbonerer på fat, må Co2 flaska stå tilkoblet hele tiden? Eller holder det med å fylle inn riktig antall mengde/bar, så stenge av og skru av. Gjelder det samme for når fatet skal stå klar til tapping også?
 
Den må stå på, eller så kommer det til å ta ganske lang tid. Til tapping et det litt lettere å skru på og av, men ser ikke helt poenget med å gjøre det.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Neida, den må ikke det.
Hvis du kobler fra gassen vil trykket i fatet synke like fort som ølet absorberer co2. Raten avhenger av temp, jo kaldere jo raskere.
Uansett temp vil frekvensen av av/påkoblinger falle med tid. Hyppigere i starten, sjeldnere etterhvert.

For å slippe å koble av og på til stadighet er det lurt å øke overtrykket og sørge for at det er litt headspace i fatet (så du har et større magasin av gass).

Mao: flatt jern! Min erfaring er at 1/2 fat på 2 grader blir perfekt karbonert etter en påfylling med 3 bar. Tar 3-5 dager før gassen har gått til væskeform.
Det er et (av flere) utgangspunkt.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tyngde eller tykkelsen på ølen. En pils har en typisk lett kropp, en IPA har ofte en medium kropp osv.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hei
Jeg har et spørsmål, muligens ikke dumt ;)
Har vasket gjær en stund nå, og ser at det stort sett legger seg i 3 lag.
Om man ser på bilde under har jeg markert Lagene med 1,2 og 3.
Kan none med sikkerhet fortelle meg hva de forskjellige lagene er ?
Jeg har funne alt for mage forskjellige svar på hva de er ?Vis vedlegget
 
1 og 2. Trub/gunk av forskjellig vekt. (Tyngste nederst). 3. "Ren" gjær, selv om den så mystisk hvit ut, kan det være noe annet?

Uansett er det sånn det ofte legger seg. Malttrub, humletrub og så gjær.
 
Tilbake
Topp