Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Det du viser her er hvor mye levende gjær kalkulatoren anslår at det er i pakken, men du kan anslå at det er et sted mellom 50% og 70%.Virker som det er et dødfødt prosjekt da, om jeg skjønte den kalkulatoren riktig.
Brewfather@Steinar Huneide Hvilken kalkulator viser du screen-dump fra her? Har ikke sett en før som tar hensyn til PurePitch
Jeg pitchet en WLP001 med utløpsdato for ei uke siden, rett i 23 liter 1.045 og den hadde cirka 18 timer lagtime og står nå og putrer friskt.Fantastisk, tusen takk![]()
Regner med den var til @Mr Henriksen , da det er akkurat slik jeg gjør detDersom du kan godta litt slump, kan du sette en liten og svak starter først. 1L @ OG 1.020
Denne kan du igjen legge inn som en helt fersk pakke i bryggekalkulatoren. Jeg lager da ofte 3L og bruker 2L i vørteren, og 1L lagres til neste brygg
Har gjort det før uten problemer, men veit ikke om det er anbefalt praksis.Noen som vet om Youngs-bøttene (sånne som bl.a. Bryggselv selger) tåler kokvarm vørter?
Jeg vurderer å teste nochill på grunn av at hageslangen er ute av drift for kjøling i vinterhalvåret.
Jeg har gjort det et par ganger. No problemo. Var ikke kokvarm, kanskje 90 grader, da den hadde stått og bunnfelt litt.Noen som vet om Youngs-bøttene (sånne som bl.a. Bryggselv selger) tåler kokvarm vørter?
Jeg vurderer å teste nochill på grunn av at hageslangen er ute av drift for kjøling i vinterhalvåret.
Bruker stegbor. På dei kranene eg har så er 26mm ganske tight fit.. trur ikkje eg hadde fått dei igjennom med 25mm.Hvordan bor bruker dere til å lage hull til kran i gjærkar?
Ser det står 25mm noen steder og 26 andre plasser.
Hvordan bor bruker dere til å lage hull til kran i gjærkar?
Trinnbor | Clas OhlsonHvordan bor bruker dere til å lage hull til kran i gjærkar?
Hvordan bor bruker dere til å lage hull til kran i gjærkar?
Dumme spørsmål hører jo hjemme her...
Oppskriften sier "Stikkes om til sekundærgjæring halvveis". Betyr det at jeg dumper over vørteren i nytt gjæringskar og tilsetter ny gjær?