Godt spørsmål. Jeg har og sett 15 minutter anbefalt - men jeg driver og lister meg nedover. Nå koker jeg 7-8 minutter. Så vidt jeg har forstått, tar du knekken på aktive bakterier ganske fort. Men noen farlige bakterier kan danne sporer, og de kreves det mer varme for å knekke. De tror jeg ikke vi kvitter oss med gjennom koking i et kvarter, heller, det trengs visst høyere temperatur - noe over 120 grader.
Nå har jeg en del erfaring med å la vørter stå lenge i kjøleskap - eller i bare kjellertemperatur - og det har faktisk gått fint. Så den vørteren som jeg tapper rett fra kjelen og over i godt desinfiserte flasker som jeg så hiver rett i fryser'n, den tror jeg jeg like godt hadde kunnet bruke direkte etter å ha tint den. Den skal jo dessuten oppi øl - og der er det ikke supergunstige forhold for bakterier.
Så mulig jeg skal være modig neste gang, og bare gi vørteren et oppkok. Det kan jo redde litt aromaolje fra å fordampe.
Industristandard for sterilisering er 121 grader under damptrykk i 15 minutter eller 134 grader i 3 minutter. Tørrsterilisering gjøres med 160 grader i 120 min, 170 grader i 60 minutter eller 180 grader i 30 minutter. Dette er mindre effektivt enn damp.
Når det er sagt - bruker man vann fra offentlig vannledning, bør det ikke finnes hverken bakterier eller sporer i dette. Er man nøye med hva man koker i, og ikke bor i et muggsoppinfestert hus med mye fukt eller råte, bør neppe sporer være noe man bekymrer seg for. Vil man være helt sikker, kan man selvsagt koke vørter eller sukkerlake i 15 minutter, men det er veldig lite som tilsier at det er nødvendig.
Vørter man har kokt og frosset på sterile/rene flasker burde det ikke være nødvendig å gjøre noe med, så lenge utsiden av flaskene er rene, og man ivaretar normale hygienerutiner.
Rigid hygiene er bra - men det er ikke nødvendig å overdrive. De færreste har bryggerom eller kjøkken som vil gi uttelling for steriliseringsprosedyrer uansett. Det er hundrevis av kontaminasjonskilder fra du tar det kokte mediet ut av autoklav/trykkoker/stekeovn etc. til det havner i øl/vørter. Som i det aller meste innen helse og smittevern er god håndhygiene det aller viktigste punktet.