Ja, jeg tenker at den mest problematiske komponenten under flasking av øl uansett ikke er vørteren for karbonering, men (for min del) heverten med slange som kun er rengjort ved å kjøre varmt zalovann og starsan gjennom.
Kran? Neida, veit du liker hevert. Men siden jeg har kran, kan jeg bare koke den slangen jeg bruker. Og det er vel litt vanskelig å koke heverten
?
Min første hevert ble nokså ubrukelig lenge før kokepunktet....
Kran og kokt slange er ingen garanti. Det kan ligge mye "gøy" inne i kranen. Men kjenner jeg deg rett, har du tatt høyde for den slags, og vel så det!
Liker hevert framfor kran på grunn av lekkasjene jeg har sett bilder av ifbm gjæring på kar med kran. Ellers er kran fint, men også den kan være krokete å holde ren.Kran? Neida, veit du liker hevert. Men siden jeg har kran, kan jeg bare koke den slangen jeg bruker. Og det er vel litt vanskelig å koke heverten
?
Jeg bruker kran i flaskingskaret, og den plukkes helt fra hverandre mellom hver gang. Men jeg koker den ikke. Kjører i oppvaskmaskin og senker i starsan før bruk.Jeg plukker dem fra hverandre mellom hver gangs bruk, men ikke helt. De er jo satt sammen sånn at du kan vri på krana, og det leddet får jeg ikke brutt opp. Så der lurere nok en fare - men siden knapt nok noen styrer med det der, regner jeg med at det går greit.
Liker hevert framfor kran på grunn av lekkasjene jeg har sett bilder av ifbm gjæring på kar med kran. Ellers er kran fint, men også den kan være krokete å holde ren.
Jeg bruker kranene fra bryggselv og demonterer de i 3 deler etter hvert brygg. Jeg skrur krana av gjærkaret og legger den i så varmt vann som kjøkkenkrana vil gi, når plasten er blitt varm er den enklere å ha med å gjøre. Trekker den først i 2 sånn at jeg kan holde i den rød delen som åpner og lukker. Så trekker jeg ut den rød delen. Da er det ingen plasser jeg ikke får vasket. Q-tips til babyer er ypperlig til den jobben
Når de er vasket lar jeg de ligge demontert til neste gang de skal brukes. Når jeg da skal bruke de igjen så bruker jeg hvit vaselin. Smører den røde delen og den hvite indre delen som skal skyves inn i den ytre delen, lar alle delen ligge i starsan noen minutter før jeg setter de sammen.
Jeg har hatt 1 infeksjon over det året jeg har brygget og det var før jeg demonterte kranene. Jeg har også hatt 1 lekkasje og det var ikke mellom pakning og kar, men mellom indre og yttre del, etter jeg begynte å bruke hvit vaselin har det aldri vært et problem.
Det er mulig å skille den delen du fester den røde tappen i fra den gjengede delen, også. Jeg tror @john petter gjør det. Det får jeg ikke til - og antakelig er det ikke nødvendig.
Vaselin ser jeg ikke at skal være nødvendig. Det er ikke noe problem å få ut den røde tappen, sånn at den kan vaskes separat.
Forøvrig: En ikke helt uvanlig årsak til lekkasje hos nybegynnere er nok at de ikke har fått med seg at pakningen skal sitte på utsida av karet, ikke på innsida.
Etter å ha laget den frykteligste witen @Finn Berger sikkert noen gang har smakt, demonterer jeg alltid kranen fullstendig. Bruker også fett.Det er mulig å skille den delen du fester den røde tappen i fra den gjengede delen, også. Jeg tror @john petter gjør det. Det får jeg ikke til - og antakelig er det ikke nødvendig.
Vaselin ser jeg ikke at skal være nødvendig. Det er ikke noe problem å få ut den røde tappen, sånn at den kan vaskes separat.
Forøvrig: En ikke helt uvanlig årsak til lekkasje hos nybegynnere er nok at de ikke har fått med seg at pakningen skal sitte på utsida av karet, ikke på innsida.
White Labs Clarity Ferm 10 ml WLN4000 - BryggSelv
"Tilsett en flaske i 20-25 liter vørter samtidig som du tilsetter gjær, så går det helt av seg selv. "
Er det verkeleg nødvendig med so mykje?
Etter å ha laget den frykteligste witen @Finn Berger sikkert noen gang har smakt, demonterer jeg alltid kranen fullstendig. Bruker også fett.
Må bare si at jeg lagde en wit senere som ble veldig bra. Infeksjonsfri og tørr. Perfekt rekeøl. Kan hende du hadde likt den.Har et levende minne om den opplevelsen, ja. (Nå gjorde ikke infeksjonen så mye fra eller til. Wit er uansett en øltype jeg gjerne legger veien utenom
.)
Løs opp litt (en plate til 25 liter holder) i varmt, kokt vann og tilsett til iskald øl. Vent noen dager.Sikkert skrevet om det før på dette forumet men jeg spør likevel. Hvordan bruker man gelatin. Er det bare sånne player fra butikken. Tenker da til ca 20 liter øl
Takk var redd for å lage øl gelatin hehe. Tenker å prøve å gjøre neste gjerne Kveik øl klar.Løs opp litt (en plate til 25 liter holder) i varmt, kokt vann og tilsett til iskald øl. Vent noen dager.![]()