Tråden for dumme spørsmål.

Eg her kuttet noen med el. ledning tang.
Ganske clean cut. Forøvrig har problemet vært siden eg kjøpte de og de ble kuttet i butikken.
Eg tror eg på den teorien, men føler ikkje den 100% rett.
Er det bare eg som har et problem med det?

For å få dem tette, må du ikke dra dem ut, ikke dytte dem inn? Jeg mener; først dytte dem inn, så dra dem ut? (Dette har jeg veldig begrensa erfaring med, men mener å huske noe sånt.)

Nei, de skal nok bare dyttes så langt inn som mulig.
Man kan trekke i røret for å sjekke at det sitter, men det har ikke noe å si for tettingen.

Sist redigert:
Sikker på at du bruker rett slange? De der JG koblingene pleier å passe 3/8” slange som er 9,525mm ytterdiameter...

Sikker på at du bruker rett slange? De der JG koblingene pleier å passe 3/8” slange som er 9,525mm ytterdiameter...
Eg er ikkje sikker på noenting, men som sagt i åpningsspørsmålet, så er det vanskelig å tro at eg ble solgt feil koblinger, men Trump ble president, og Hellas har vunnet fotball EM, så ingenting er umulig.

(Edit: Hjernen er jammen meg fasinerende. Tenk at eg kom på Hellas/EM på eksempler om umulige ting. Eg har ingen forbindelse til Hellas og er ingen enorm fotballekspert.

For å filosofere videre: "Det ligger i det usannsynliges natur at det kan skje, for umulig ting kan ikke skje).

Dere ba om bilder. Hvis dette hjelper så...
Co2 slangen er 8x4mm.
For ordens skyld. De er selvsagt dyttet så langt inn de går og er umulig å dra ut. Det er bare det at de er så sensitive for bevegelse, noe som må skje da er der veldig stive.
Vis vedlegget 42683 Vis vedlegget 42684 Vis vedlegget 42685
De koblingene er laget for 3/8", ca 9.5 mm. Det funker ikke med tynnere rør. Så enten må du kjøpe 3/8" rør (slange), eller aller helst overganger til 3/16" + 3/16" rør. Det er mykere og enklere å organisere.

De koblingene er laget for 3/8", ca 9.5 mm. Det funker ikke med tynnere rør. Så enten må du kjøpe 3/8" rør (slange), eller aller helst overganger til 3/16" + 3/16" rør. Det er mykere og enklere å organisere.
Du verden. Tanken på nye mykere Co2 slanger er fristende. Det er et lite H***** å organisere nå.
Hva trenger eg?
Slanger

Er blitt veldig fascinert av eikefat og solera-tankegangen her. Kunne være artig å prøve, men jeg har noen dumme spørsmål:

Jeg er en small batch-brygger. Kan man bruke små eikefat (rundt 20-30 liter) som solerafat?

Ser det er veldig mye informasjon om surøl i forbindelse med eikefat. Hvis man aldri har tenkt å brygge surøl, og først og fremst er interessert i fatpreget, er da eikefat noe å satse på?

Dette har med valg av rom: Hvilken temperatur er best for solerafatlagring?

Taper ølet mye alkohol under fatlagringen?

Edit: Ingen som vet? Ingen her som har brukt eikefat på 20-30 liter til lagring?

Enda et spørsmål: Er det noen minsteanbefaling for ABV på øl som skal fatlagres?

Jeg vurderer å starte et prosjekt på dette til våren. Tror i så fall jeg kommer til å basere tønnen på en porteroppskrift jeg ble veldig fornøyd med i sin tid, men den lå på rundt 7,5%. Vet ikke om det er sterkt nok.

Edit 2: Luftet det forsiktig for bedre halvdel. Hun var ikke avvisende så lenge jeg rydder plass blant mine ting til dette... Men det betyr at jeg må finne en god plassering i kjelleren som kan ryddes...

Sist redigert:
Tilbake
Topp