Tråden for dumme spørsmål.

Sikker på at du bruker rett slange? De der JG koblingene pleier å passe 3/8” slange som er 9,525mm ytterdiameter...
 
Sikker på at du bruker rett slange? De der JG koblingene pleier å passe 3/8” slange som er 9,525mm ytterdiameter...
Eg er ikkje sikker på noenting, men som sagt i åpningsspørsmålet, så er det vanskelig å tro at eg ble solgt feil koblinger, men Trump ble president, og Hellas har vunnet fotball EM, så ingenting er umulig.

(Edit: Hjernen er jammen meg fasinerende. Tenk at eg kom på Hellas/EM på eksempler om umulige ting. Eg har ingen forbindelse til Hellas og er ingen enorm fotballekspert.

For å filosofere videre: "Det ligger i det usannsynliges natur at det kan skje, for umulig ting kan ikke skje).
 
Dere ba om bilder. Hvis dette hjelper så...
Co2 slangen er 8x4mm.
For ordens skyld. De er selvsagt dyttet så langt inn de går og er umulig å dra ut. Det er bare det at de er så sensitive for bevegelse, noe som må skje da er der veldig stive.
Vis vedlegget 42683 Vis vedlegget 42684 Vis vedlegget 42685
De koblingene er laget for 3/8", ca 9.5 mm. Det funker ikke med tynnere rør. Så enten må du kjøpe 3/8" rør (slange), eller aller helst overganger til 3/16" + 3/16" rør. Det er mykere og enklere å organisere.
 
De koblingene er laget for 3/8", ca 9.5 mm. Det funker ikke med tynnere rør. Så enten må du kjøpe 3/8" rør (slange), eller aller helst overganger til 3/16" + 3/16" rør. Det er mykere og enklere å organisere.
Du verden. Tanken på nye mykere Co2 slanger er fristende. Det er et lite H***** å organisere nå.
Hva trenger eg?
Slanger
 
Er blitt veldig fascinert av eikefat og solera-tankegangen her. Kunne være artig å prøve, men jeg har noen dumme spørsmål:

Jeg er en small batch-brygger. Kan man bruke små eikefat (rundt 20-30 liter) som solerafat?

Ser det er veldig mye informasjon om surøl i forbindelse med eikefat. Hvis man aldri har tenkt å brygge surøl, og først og fremst er interessert i fatpreget, er da eikefat noe å satse på?

Dette har med valg av rom: Hvilken temperatur er best for solerafatlagring?

Taper ølet mye alkohol under fatlagringen?

Edit: Ingen som vet? Ingen her som har brukt eikefat på 20-30 liter til lagring?

Enda et spørsmål: Er det noen minsteanbefaling for ABV på øl som skal fatlagres?

Jeg vurderer å starte et prosjekt på dette til våren. Tror i så fall jeg kommer til å basere tønnen på en porteroppskrift jeg ble veldig fornøyd med i sin tid, men den lå på rundt 7,5%. Vet ikke om det er sterkt nok.

Edit 2: Luftet det forsiktig for bedre halvdel. Hun var ikke avvisende så lenge jeg rydder plass blant mine ting til dette... Men det betyr at jeg må finne en god plassering i kjelleren som kan ryddes...
 
Sist redigert:
Ang. spørsmålene mine om eikefat, så har jeg jo ikke fått noen svar, og samtidig har jeg lest litt mer om eikefat. Jeg har kommet til at dette vil jeg foreløpig vente med. Først og fremst fordi det er en del utfordringer med oksygen og renhold. Det er mer sannsynlig at jeg kjøper et lite rustfritt lagringsfat eller en glassbeholder (billigere) på 12-15 liter og forsøker meg på lagring med eiketerninger. Det virker som en mer forutsigbar prosess og også mer konevennlig.

Høres det gjennomførbart ut?
 
Ang. spørsmålene mine om eikefat, så har jeg jo ikke fått noen svar, og samtidig har jeg lest litt mer om eikefat. Jeg har kommet til at dette vil jeg foreløpig vente med. Først og fremst fordi det er en del utfordringer med oksygen og renhold. Det er mer sannsynlig at jeg kjøper et lite rustfritt lagringsfat eller en glassbeholder (billigere) på 12-15 liter og forsøker meg på lagring med eiketerninger. Det virker som en mer forutsigbar prosess og også mer konevennlig.

Høres det gjennomførbart ut?

Absolutt. Jeg får fin eikesmak (syns jeg, da:)) med å lage te av eikeflis. Men vær obs på at du kan få ganske ulik virkning alt etter både eikeslag og ristingsgrad. (Jeg bruker mellomrista fransk flis.)

Virkninga fortar seg noe etter hvert når ølet ikke blir liggende på flisa. Så ideen din er antakelig bedre om du vil lage noe som ligner mest mulig på et tønnelagra øl.
 
Ang. spørsmålene mine om eikefat, så har jeg jo ikke fått noen svar, og samtidig har jeg lest litt mer om eikefat. Jeg har kommet til at dette vil jeg foreløpig vente med. Først og fremst fordi det er en del utfordringer med oksygen og renhold. Det er mer sannsynlig at jeg kjøper et lite rustfritt lagringsfat eller en glassbeholder (billigere) på 12-15 liter og forsøker meg på lagring med eiketerninger. Det virker som en mer forutsigbar prosess og også mer konevennlig.

Høres det gjennomførbart ut?
En glassballong får du vel omtrent gratis. Jeg ga vel 300 kr for en 30-liter, men kunne fått den gratis om jeg hadde leita litt mer. Sånne står jo fortsatt på låver rundt omkring det ganske land. Og eikeflis funker fint, det. Mangler kanskje litt på sjarmen, men det er jo veldig enkelt å få i gang.
 
En glassballong får du vel omtrent gratis. Jeg ga vel 300 kr for en 30-liter, men kunne fått den gratis om jeg hadde leita litt mer. Sånne står jo fortsatt på låver rundt omkring det ganske land. Og eikeflis funker fint, det. Mangler kanskje litt på sjarmen, men det er jo veldig enkelt å få i gang.
Veldig enig ang. det med sjarmen. Ingenting slår eiketønna der.

Fordelen med en ballong er også at den kan tas i bruk umiddelbart. Trutningsprosessen er litt mer sesongavhengig.
 
Tilbake
Topp