Tråden for dumme spørsmål.

Ang. spørsmålene mine om eikefat, så har jeg jo ikke fått noen svar, og samtidig har jeg lest litt mer om eikefat. Jeg har kommet til at dette vil jeg foreløpig vente med. Først og fremst fordi det er en del utfordringer med oksygen og renhold. Det er mer sannsynlig at jeg kjøper et lite rustfritt lagringsfat eller en glassbeholder (billigere) på 12-15 liter og forsøker meg på lagring med eiketerninger. Det virker som en mer forutsigbar prosess og også mer konevennlig.

Høres det gjennomførbart ut?

Ang. spørsmålene mine om eikefat, så har jeg jo ikke fått noen svar, og samtidig har jeg lest litt mer om eikefat. Jeg har kommet til at dette vil jeg foreløpig vente med. Først og fremst fordi det er en del utfordringer med oksygen og renhold. Det er mer sannsynlig at jeg kjøper et lite rustfritt lagringsfat eller en glassbeholder (billigere) på 12-15 liter og forsøker meg på lagring med eiketerninger. Det virker som en mer forutsigbar prosess og også mer konevennlig.

Absolutt. Jeg får fin eikesmak (syns jeg, da:)) med å lage te av eikeflis. Men vær obs på at du kan få ganske ulik virkning alt etter både eikeslag og ristingsgrad. (Jeg bruker mellomrista fransk flis.)

Virkninga fortar seg noe etter hvert når ølet ikke blir liggende på flisa. Så ideen din er antakelig bedre om du vil lage noe som ligner mest mulig på et tønnelagra øl.

En glassballong får du vel omtrent gratis. Jeg ga vel 300 kr for en 30-liter, men kunne fått den gratis om jeg hadde leita litt mer. Sånne står jo fortsatt på låver rundt omkring det ganske land. Og eikeflis funker fint, det. Mangler kanskje litt på sjarmen, men det er jo veldig enkelt å få i gang.

En glassballong får du vel omtrent gratis. Jeg ga vel 300 kr for en 30-liter, men kunne fått den gratis om jeg hadde leita litt mer. Sånne står jo fortsatt på låver rundt omkring det ganske land. Og eikeflis funker fint, det. Mangler kanskje litt på sjarmen, men det er jo veldig enkelt å få i gang.
Veldig enig ang. det med sjarmen. Ingenting slår eiketønna der.

Fordelen med en ballong er også at den kan tas i bruk umiddelbart. Trutningsprosessen er litt mer sesongavhengig.

Dersom man tilsetter aromahumle ved/under flameout, bidrar denne til bitterhet? Og hvis så, hvordan brukes kalkulatorene for å beregne dette bidraget?

Trur eg meinte noke slikt som at det er mange som bruker for mykje kraft på rørkutteren slik ein deformerer rørenden.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enklest forklart: Du kutter ved å dra rørkutteren rundt røret (eller røret rundt i kutteren), ikke ved å prøve å skru kniven gjennom røret.

Dersom man tilsetter aromahumle ved/under flameout, bidrar denne til bitterhet? Og hvis så, hvordan brukes kalkulatorene for å beregne dette bidraget?
I teorien bidrar ikke en humle tilsatt ved flameout med bitterhet, og Beersmith regner den som 0IBU. I praksis vil dette avhenge av hvor raskt du klarer å kjøle vørteren din. En god dose høyalfahumle i WP på 15-20 minutter mellom 70 og 80 grader vil gi 3-5 IBU.

Jeg har også laget NEIPA med humle kun i hopstand (20-30 min på 70 grader) og som tørrhumle, og likevel fått et øl som var bittert nok. Så det gjelder å prøve seg fram. For denne typen øl har jeg helt sluttet å se på IBU-tallet og heller konsentrert meg om perceived bitterness.

Jeg har også laget NEIPA med humle kun i hopstand (20-30 min på 70 grader) og som tørrhumle, og likevel fått et øl som var bittert nok. Så det gjelder å prøve seg fram. For denne typen øl har jeg helt sluttet å se på IBU-tallet og heller konsentrert meg om perceived bitterness.

The taste is in the mouth of the beholder, of course :)

Tilbake
Topp