Tråden for dumme spørsmål.

Hei, tenkte å lage min første gjærstarter i dag og har allerede møtt på utfordringer. Har nå sitti med gjærkalkulatoren og stopper opp på pd-dato på gjæra. Gjærpakka jeg har kjøpt har ingen pd-dato men kun en «best før dato» som er på 08/06/20. I følge nettsidene til whitelabs, har Gjærpakkene en «best før dato» på 6mnd etter produksjonsdato. Vil det da si at produksjonsdatoen er 08/12/19??

Ja, med mindre det er amerikansk datering, da er den produsert 12 august.
 
Jeg skal brygge 100-liter delt på 4 batcher av det samme ølet og skal bruke WL028.
Er det like greit å lage en ny starter før vært brygg og spare en desiliter hver gang kontra å lage en svær starter til alle?

Trenger vel bare et urinprøveglass eller noe da?
En stor starter er vel 8-9-10 l vørter. Litt avhengig av hva du tenker, men ett alternativ er vel å repiche slurry etter hvert. Wlp028 kan vel kanskje topphøstes også. Det er også en mulighet. Men hvis du brygger 100 l i en smell er dette en dårlig løsning. Da ville jeg satt en starter i flere steg
 
Hei, tenkte å lage min første gjærstarter i dag og har allerede møtt på utfordringer. Har nå sitti med gjærkalkulatoren og stopper opp på pd-dato på gjæra. Gjærpakka jeg har kjøpt har ingen pd-dato men kun en «best før dato» som er på 08/06/20. I følge nettsidene til whitelabs, har Gjærpakkene en «best før dato» på 6mnd etter produksjonsdato. Vil det da si at produksjonsdatoen er 08/12/19??

Ja, det stemmer.
 
Nei, jeg skal brygge 25 liter 4 ganger med ukers mellomrom.

Da er strategien din kanskje den beste.

Det kommer litt an på hva slags øl det er snakk om. Om det er et ikke for sterkt øl som ikke skal tørrhumles, kan du bare gjenbruke gjæren fra foregående brygg - og kanskje time det sånn at du brygger nytt dagen etter at du har tappa opp? Men da bør den gjenoppfriskes - eller jeg gjør i alle fall det - og det er omtrent like mye arbeid som å sette en starter. Men du trenger ikke like mye vørter.

Men starterstrategien din er helt utmerket.
 
Brygget en citrus IPA nå for 5 uker siden. Gjæret i tre uker og stått på flasker i to.
Drakk et par halvlitere for et par dager siden, disse var veldig gode. (Flasker kjøpt på Ølbrygging)

I går drakk jeg 2 0,33 flasker, disse smakte ikke på langt nær så godt. Blindtestet disse opp imot halvliterne og halvliterne var mye bedre.

0,33 flaskene var kjøpt av et lokalt bryggeri. De har stått på et lager ubrukt. Var noe støv nedi dem.

Rengjorde flaskene på samme måte; fylt med varmtvann og ristet hardt, deretter fylt med varmvann og ristet hardt igjen. Til slutt ga jeg dem tre fire sprøyt på flaskeskyller med star san.

Man skulle vel tro at ubrukte flasker med litt støy ble vasket godt nok av den behandlingen?

Er modning avhengig av flaskestørrelse?
Oppdatering angående "usmaken", slenger ved et bilde av ølen i glass. Ser nesten ut som den er oksidert, eller? Helt ifra 0,33Vis vedlegget
 
Kan jeg oppbevare uvasket ølgjær/trub samlet fra Fermzilla sin oppsamlingskontainer i et destillert Norgesglass i noen dager? I kjøleskap. Tanken er å vaske gjæren i morgen eller om 2 dagers tid.
 
Det høres bra ut. Det er en "Ipa" med butikkstyrke som skal tørrhumles.

Det de kaller en "session IPA", altså:). Da skal du nok ikke gjenbruke gjæren, nei. Så da blir det startere.

@Holmentoppen foreslo en lur måte å gjøre det på: Når du tapper, tar du bare og tapper av litt vørter i et stort syltetøyglass eller lgn.. Etter at du har tilsatt gjæren, skyller du bare ut av gjærkolben med denne vørteren, og så lar du dette stå et døgn eller så - rist det gjerne innimellom - før du setter det i kjøleskap. Dette holder fint til å sette en starter på til neste brygg.
 
Lot Speidel stå med PBW over natta for en ekstra grundig rens, og da jeg spylte ren pumpehuset (spylte vann inn i ene hullet, så det kom ut andre) kom det blått vann ut. Hva er dette? Har pumpehuset korrodert?
 
Kan jeg oppbevare uvasket ølgjær/trub samlet fra Fermzilla sin oppsamlingskontainer i et destillert Norgesglass i noen dager? I kjøleskap. Tanken er å vaske gjæren i morgen eller om 2 dagers tid.

Hva slags øl brygget du? Du skal helst ikke gjenbruke gjær fra sterkølbrygg, eller fra øl med store mengder humle. Det går riktignok helt fint å gjøre det, men du skal være klar over at denne gjæren ikke er helt på høyden - og at ølet dermed kanskje heller ikke blir det best mulige ølet.

Jeg er ikke så sikker på om det er lurt å vaske gjær for så å lagre den. Fin gjær uten noe særlig avfall i trenger du heller ikke å vaske. Og jeg er litt frista til å si at dersom gjæren er så forurensa at du vaske den, så hadde jeg ikke gjenbrukt den. Jeg ville heller tatt en liten del av den og satt en liten starter, og så tatt vare på gjæren fra den.
 
Lot Speidel stå med PBW over natta for en ekstra grundig rens, og da jeg spylte ren pumpehuset (spylte vann inn i ene hullet, så det kom ut andre) kom det blått vann ut. Hva er dette? Har pumpehuset korrodert?
Kan være PBW'n har reagert med noe. Fant nettopp at dette blå kan være fra kobber. Jeg vet ikke hva som er inne i det pumpehuset. Er det kobber der? Kanskje du bør ta en prat med forselger.
 
Takk for svar. Pumpehuset er kobber, så skal demontere den og rengjøre i eddik, så er situasjonen løst. Så at pumpehuset hadde endra farge på innsiden
 
Spørsmål om mesking. Når man skal øke tempen underveis i meskingen ser jeg man skal telle tid fra man når den økte temperaturen. Gjelder det samme når man skal senke? Skal meske på 65 grader i 60 min og 40 grader i 30 min. Kommer til å ta en god stund før den synker til 40 tenker jeg. Men skal vente til den når 40 før jeg starter 30 min?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spørsmål om mesking. Når man skal øke tempen underveis i meskingen ser jeg man skal telle tid fra man når den økte temperaturen. Gjelder det samme når man skal senke? Skal meske på 65 grader i 60 min og 40 grader i 30 min. Kommer til å ta en god stund før den synker til 40 tenker jeg. Men skal vente til den når 40 før jeg starter 30 min?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skal du senke tempen under mesking? Hvorfor?
 
Spørsmål om mesking. Når man skal øke tempen underveis i meskingen ser jeg man skal telle tid fra man når den økte temperaturen. Gjelder det samme når man skal senke? Skal meske på 65 grader i 60 min og 40 grader i 30 min. Kommer til å ta en god stund før den synker til 40 tenker jeg. Men skal vente til den når 40 før jeg starter 30 min?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du skal vel neppe senke til 40 grader etter 65 grader? Det må være en trykkfeil eller misforståelse, tror jeg.
 
Stusset litt selv, men står i oppskriften. 65 grader i 60 min, 40 grader i 30 min.
Det er en belgisk dobbel


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hm, mistenker trykkfeil. 30 minutter på 70-72 grader ville gitt mening. På 40-ish grader ligger syresteget som brukes på hveteøl for å fremme nellik under gjæring.
 
Tilbake
Topp