Tråden for dumme spørsmål.

Men da har jeg misforstått hva du skrev i en tidligere kommentar: "Ja. Meskeprosessen er jo over når du tilsetter det mørke."

Nei; det gjaldt hvordan pH skulle beregnes dersom man tilsatte det mørke maltet seint. (Jeg så ikke noen grunn til å si at jeg syntes det var en dårlig ide å gjøre det:).)
 
Jeg syntes de tynne 3/16" slangene som følger med tappekranen er i overkant lange
er det dumt og klippe dem litt til?
Får ikke helt til å åpne linken din, men det er jo bare å teste med en først. Får du for mye skum var det dumt, og så må du kjøpe en ny.
 
Flotte greier, mange takk mine herrer, da kjører jeg alt i 60 min, 66-68 grader en grei temperatur å ha på mesken?
Hørest bra ut. I en stout er der mye stivelse som er ugjærbare sukkerkjeder. Det har mindre konsekvens på sødmen som uansett er der, om man mesker høyere, enn i f. eks. en pilsner. Jeg hadde nok kjørt den på 66 da jeg liker heller tørrere stouts. Angående mesking av malt, kjør alt i kjelen samtidig, like lenge, så lenge du har 65% eller mer basemalt.
 
Jeg syntes de tynne 3/16" slangene som følger med tappekranene Tappekran og slange komplett - BryggSelv er i overkant lange
det er vel ikke helt på trynet å kappe den litt?
Ikke noe galt med det så lenge du får et rett kutt. Skjevt kutta slangeende kan gjøre JG-koblingen utett

edit: men om spørsmålet er om det vil fikse skumproblemet, er ikke svaret nødvendigvis ja. Ville heller sett på tappetrykket. Da jeg brukte picnic-kran ble det mye mer skum når jeg hadde høyt trykk og åpna kranen pittelitt, enn når jeg justerte ned tappetrykket og åpna kranen helt opp. Blir som å putte fingeren over enden av en hageslange. Finnes egne ball-locks som struper trykket ut fra fatet helt inne ved kilden, som funker bra. (@Holmentoppen har vel skrevet om dette om jeg ikke husker feil)

Og siden vi nettopp feira side 600 i tråden: Dette er post 12000. Hurra!
 
Har planer om en Imperial Brown Stout og med en OG på rundt 1.100 og wlp007
sier fornuften meg at det kan være lurt med ekstra gjær til karbonering
Hvor mye trenger jeg?
 
edit: men om spørsmålet er om det vil fikse skumproblemet, er ikke svaret nødvendigvis ja. Ville heller sett på tappetrykket. Da jeg brukte picnic-kran ble det mye mer skum når jeg hadde høyt trykk og åpna kranen pittelitt, enn når jeg justerte ned tappetrykket og åpna kranen helt opp. Blir som å putte fingeren over enden av en hageslange. Finnes egne ball-locks som struper trykket ut fra fatet helt inne ved kilden, som funker bra. (@Holmentoppen har vel skrevet om dette om jeg ikke husker feil)

Skum er ikke problemet, det har jeg kontroll på
Det er heller litt lite skum, så skader ikke å kutte litt
 
Skum er ikke problemet, det har jeg kontroll på
Det er heller litt lite skum, så skader ikke å kutte litt
Da blir det motsatt igjen: Høyere tappetrykk.

edit: Andre innlegg i dag jeg ikke leser helt før jeg svarer. Om du bare vil gjøre den kortere for å gjøre den kortere, så er svaret følgende: Nei, det gjør ingenting i seg selv å gjøre slangen kortere, men det må kuttes rett for å sikre at JG er tett. Juster tappetrykk for å få tilfredsstillende skum-mengde. Om du ikke kan justere trykket inn i fatet, bruk noe sånt som dette, da struping av trykket burde foregå så nært kilden som mulig: Ball Lock Flow Control Disconnect rustfritt stål - Ølbrygging AS
 
Sist redigert:
Brygget en citrus IPA nå for 5 uker siden. Gjæret i tre uker og stått på flasker i to.
Drakk et par halvlitere for et par dager siden, disse var veldig gode. (Flasker kjøpt på Ølbrygging)

I går drakk jeg 2 0,33 flasker, disse smakte ikke på langt nær så godt. Blindtestet disse opp imot halvliterne og halvliterne var mye bedre.

0,33 flaskene var kjøpt av et lokalt bryggeri. De har stått på et lager ubrukt. Var noe støv nedi dem.

Rengjorde flaskene på samme måte; fylt med varmtvann og ristet hardt, deretter fylt med varmvann og ristet hardt igjen. Til slutt ga jeg dem tre fire sprøyt på flaskeskyller med star san.

Man skulle vel tro at ubrukte flasker med litt støy ble vasket godt nok av den behandlingen?

Er modning avhengig av flaskestørrelse?
 
I går drakk jeg 2 0,33 flasker, disse smakte ikke på langt nær så godt.
Smaksløkene dine forandrer seg fra dag til dag. Temperatur på ølet, og hvilket glass du bruker har også mye å bety. Eksempel. Coca Cola smaker ikke spesielt godt hvis du nettopp har tatt deg en Extra tyggis med mintsmak.
 
Jeg tenkte å bruke samme gjær, wlp007
Jeg testet for moro skyld CBC-1 mot WLP530 (riktignok ikke tilsatt på nytt) i en W12 klone på rundt 10 %. Det var stor forskjell, og jeg kommer helt sikkert ikke til karbonere sterke øl uten CBC-1 eller F2 i fremtiden. Men når det er sagt – frisk WLP007 er nok garantert bedre enn sliten WLP007.
 
Brygget en citrus IPA nå for 5 uker siden. Gjæret i tre uker og stått på flasker i to.
Drakk et par halvlitere for et par dager siden, disse var veldig gode. (Flasker kjøpt på Ølbrygging)

I går drakk jeg 2 0,33 flasker, disse smakte ikke på langt nær så godt. Blindtestet disse opp imot halvliterne og halvliterne var mye bedre.

0,33 flaskene var kjøpt av et lokalt bryggeri. De har stått på et lager ubrukt. Var noe støv nedi dem.

Rengjorde flaskene på samme måte; fylt med varmtvann og ristet hardt, deretter fylt med varmvann og ristet hardt igjen. Til slutt ga jeg dem tre fire sprøyt på flaskeskyller med star san.

Man skulle vel tro at ubrukte flasker med litt støy ble vasket godt nok av den behandlingen?

Er modning avhengig av flaskestørrelse?

Det kan muligens være forskjell på modning, at det blir bedre på større flasker er det relativt mange som opplever for øvrig.

Smaker øl bedre på store flasker ?
 
Jeg skal brygge 100-liter delt på 4 batcher av det samme ølet og skal bruke WL028.
Er det like greit å lage en ny starter før vært brygg og spare en desiliter hver gang kontra å lage en svær starter til alle?

Trenger vel bare et urinprøveglass eller noe da?
 
Tilbake
Topp