Finn Berger
Moderator
Slutter meg til det @MonoBryggeriet sier over her. Hvis du har et rom med stabil temp på 17 grader, er mye gjort. Jeg gjærer mye av det jeg brygger, i et sånt rom.Nå som jeg har satt mitt første brygg begynner jeg allerede leke litt med hvordan jeg kan utvide litt.
Etter hva jeg har lest er det kontroll av temperatur som er mest avgjørende og et fint sted å starte.
Har 2 idéer, ene er selvsagt kjøleskap med varmebånd og den birdbryteren, dog venter til jeg finner noe lite OG rimelig på finn, har ikke dårlig tid.
Sist brygg hadde jeg i kjellerstue med en ovn ikke så langt unna stilt inn med mill for å holde jevn varme, det ble selvsagt varmere da brygget varmer seg selv under gjæring og man får ikke helt kontrollen.
Har en kjellerbod som er relativt kjølig, rundt 17-19 grader, eventuelt et lite bad ved samme bod hvor jeg kan skru av varmekabel og bruke ovn med bird saken for å kontrollere temp. Så står mellom ovn på lite bad eller varmebånd i boden som er stort rom, kanskje vanskelig å holde den varm når den ikke har en boks rundt seg som isolerer?
Ser også at en akvariumvarmer er en relativt rimelig inngang...