Tråden for dumme spørsmål.

Er ikke så fornøyd med disse bøttene, lokket er ikke spesielt tett. Jula bøttene er veldig mye bedre. Ellers er det fint å lagre på plastkanner, (sjekk at de er næringmiddelsgodkjent). De «opaque» tåler ofte varmt vann/vørter). Ønsker man mindre ingress av luft, tror jeg vannkanne (5l med vann) fra feks Rema er suverene. Med disse kan man også lett presse ut overflødig luft, og de koster ... ca 39kr(?).
Godt tips, men.. kan ikke modningen skje på flaske?
 
God kveld, long time listener first time caller her. Har etter mange års somling endelig satt meg et ekstrakt brygg.
Dog jeg kjøpte et grain kit for omkring 10 år siden da nøgne ø solgte utstyr, som dere sikkert skjønner av starten på innlegget ble det liggende på boden.

Men nok om det!, over til dumme spørsmål!
Jeg er kjent med bruken av hydrometer men ikke til øl, under måling av SG etter en uke gjæring (ca ferdig etter oppskrift og evt tid for å tilsette tørrhumle) så la jeg merke til at hydrometeret gir meg forskjellig måling om jeg lar den ligge i væsken litt. Repeterte måling og det samme skjedde. Leser jeg av umiddelbart får jeg 1018, venter jeg noen minutt får jeg 1020. Hva er mest riktig?
(Jeg så ingen variasjon når jeg målte OG)

Dumme spørsmål nr2, jeg har en forventet FG på 1015 og ligger nå altså på 1018-1020. Er dette å regne innenfor normalen?
(gjæringen/plopping har vært rolig siden i går/dag 6)

-Christopher
 
Første spørsmål handler sikker bare om CO2(kullsyre) som fester seg på hydrometeret. Snurr det og se igjen, kanskje den viser 1.018.

Det andre, ja det høres ikke feil ut det, nå blir det vanskelig å gi noe konkret svar uten å vite gjær og temperatur.

Er det MJ sett med MJ gjær, så ville jeg økt temperaturen noen grader og forsiktig "swirlet" på karet, uten å åpne eller noe og gitt det en god 4+ dager :)
 
Første spørsmål handler sikker bare om CO2(kullsyre) som fester seg på hydrometeret. Snurr det og se igjen, kanskje den viser 1.018.

Det andre, ja det høres ikke feil ut det, nå blir det vanskelig å gi noe konkret svar uten å vite gjær og temperatur.

Er det MJ sett med MJ gjær, så ville jeg økt temperaturen noen grader og forsiktig "swirlet" på karet, uten å åpne eller noe og gitt det en god 4+ dager :)
«Alltid» bra å gi det noen ekstra dager. Er selv nybegynner, (1 1/2 år / 50 brygg), og det vanskeligste i starten er å være tålmodig.
Du har sikkert trukket denne slutningen selv, men; Det settet i boden egner seg sikker bra som fuglemat.
 
Sist redigert:
God kveld, long time listener first time caller her. Har etter mange års somling endelig satt meg et ekstrakt brygg.
Dog jeg kjøpte et grain kit for omkring 10 år siden da nøgne ø solgte utstyr, som dere sikkert skjønner av starten på innlegget ble det liggende på boden.

Men nok om det!, over til dumme spørsmål!
Jeg er kjent med bruken av hydrometer men ikke til øl, under måling av SG etter en uke gjæring (ca ferdig etter oppskrift og evt tid for å tilsette tørrhumle) så la jeg merke til at hydrometeret gir meg forskjellig måling om jeg lar den ligge i væsken litt. Repeterte måling og det samme skjedde. Leser jeg av umiddelbart får jeg 1018, venter jeg noen minutt får jeg 1020. Hva er mest riktig?
(Jeg så ingen variasjon når jeg målte OG)

Dumme spørsmål nr2, jeg har en forventet FG på 1015 og ligger nå altså på 1018-1020. Er dette å regne innenfor normalen?
(gjæringen/plopping har vært rolig siden i går/dag 6)

-Christopher
Kullsyra roter til målinga. (Jeg går ut fra at du tar ut en prøve i et måleglass og bruker hydrometeret der?) Det er ikke så dumt å la det stå ei stund. Så spinner du hydrometeret, slik at det kvitter seg med bobler som henger fast ved det og får det til å flyte høyere. Da skal du få riktig måling.

Veit du om du skal lese av etter hvor væskenivået treffer skalaen, eller der hvor overflatahinna (meniskusen) treffer den? Hvis ikke, sjekk ved å måle ved 20 grader i vann. Det er det hydrometere (vanligvis) er kalibrert i forhold til. Det skal da vise 1.000, og da ser du hvilken målemetode som blir riktig.
 
Nærmer med 3 år og syns enda det er vanskelig :p
Jeg har funnet en kur; starte ett nytt brygg før forrige er ferdig. Samt ha problemer med å få ledige fat :p Samt brygge «småbrygg» som skal på flaske. Kjedelig å vaske flasker ... selv om jeg merker at i det siste har jeg begynt å sette pris på renholdsaspektet ved brygginga, også. Sjukt!
 
Kullsyra roter til målinga. (Jeg går ut fra at du tar ut en prøve i et måleglass og bruker hydrometeret der?) Det er ikke så dumt å la det stå ei stund. Så spinner du hydrometeret, slik at det kvitter seg med bobler som henger fast ved det og får det til å flyte høyere. Da skal du få riktig måling.

Veit du om du skal lese av etter hvor væskenivået treffer skalaen, eller der hvor overflatahinna (meniskusen) treffer den? Hvis ikke, sjekk ved å måle ved 20 grader i vann. Det er det hydrometere (vanligvis) er kalibrert i forhold til. Det skal da vise 1.000, og da ser du hvilken målemetode som blir riktig.
Takk for et godt utfyllende svar :)
Har ikke tenkt på hvor det skal leses, jeg følte meg en smule dum nå da jeg også har vært borti det spørsmålet i feks pipetter. (lese ved væskenivå eller overflatehinne)

Takk til dere andre også, det stemmer at det er MJ, men med spraymalt istedet for MJ brew enhancer.

Planen er nå å følge med på SG over et par tre dager. Gjæringskarer fikk seg forøvrig en liten swirl idag når jeg flyttet litt på det og tilsatte humle.

Ha en fin lørdagskveld
 
Hvor går egentlig "grensen for et humlerikt øl," med tanke på eventuell oksygenfri overføring ?
Kanskje litt som å spørre om hvor mye veier en fisk ? En faktor er vel også hvor lenge man forventer å lagre ølet. Vel, med mitt glisne lager - ikke lenge.

Skal overføre Missing Link, en American Pale Ale fra Fermzilla til fat, med labre utsikter til å bli særlig gammel - Bør jeg stresse med oksygenfri overføring av denne ?

ol_missing_link-jpg.50609
Øl_Missing_Link.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp