Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Og du trenger ikke tenke på lukka tapping til fat uten kran.Trenger ikke tilte en bøtte uten kran...
Og du trenger ikke tenke på lukka tapping til fat uten kran.Trenger ikke tilte en bøtte uten kran...
Poenget mitt var bare at det ikke er noen egentlig grunn til ikke å bruke kran hvis man gjerne vil fordi man ser fordeler ved å bruke det.bøtte uten kran vil lekke mindre en en bøtte med kran. Uansett. Har ingen ting med om man gjør feil eller ikke...
Trenger ikke tilte en bøtte uten kran...
peram
Tre måneder går greit. Kommer an på plasten som bøtta er laga av, men vanlige gjæringsbøtter for øl er helt ok.Fant nå ut at det er nesten et krav å ha de på glass, ikke plastikk.
Har kun plastikkbøtter...
Tre måneder går greit. Kommer an på plasten som bøtta er laga av, men vanlige gjæringsbøtter for øl er helt ok.
Trenger ikke tenke på å lokk på en bøtte som ikke benyttes til gjæring...Og du trenger ikke tenke på lukka tapping til fat uten kran.
Jeg er også skeptisk til Mangrove Jack's gjær, etter et par uhell som jeg ikke har hatt på noen andre brygg (pauser i utgjæring som kan lure en til å tro at ting har gjæret ferdig og gushere som tyder på en form for infeksjon). Mistenker at MJ kan ha litt krysskontaminering mellom ulike gjærtyper, eller noe slikt.W-34/70 er også robust og tilgivende på relativt høye temperaturer. Selv har jeg dårlig erfaring med og inntrykk av Mangrove Jack's-gjær, og unngår derfor det.
Er ikke så fornøyd med disse bøttene, lokket er ikke spesielt tett. Jula bøttene er veldig mye bedre. Ellers er det fint å lagre på plastkanner, (sjekk at de er næringmiddelsgodkjent). De «opaque» tåler ofte varmt vann/vørter). Ønsker man mindre ingress av luft, tror jeg vannkanne (5l med vann) fra feks Rema er suverene. Med disse kan man også lett presse ut overflødig luft, og de koster ... ca 39kr(?).![]()
Norges største og beste utvalg innen ølbrygging for hjemmebrygg og bryggerier
Brewshop har Norges største utvalg innen ølbrygging - fra råvarer, ølsett og bryggemaskiner til flasker og ølglass, for hjemmebryggere og bryggerier.www.bryggselv.no
denne![]()
Problemet er at plasten i de valige bøttene våre ikke er diffusjonstett. PET-plast er bedre, og skulle holde for de fleste formål, men er heller ikke helt tett.Er ikke så fornøyd med disse bøttene, lokket er ikke spesielt tett. Jula bøttene er veldig mye bedre. Ellers er det fint å lagre på plastkanner, (sjekk at de er næringmiddelsgodkjent). De «opaque» tåler ofte varmt vann/vørter). Ønsker man mindre ingress av luft, tror jeg vannkanne (5l med vann) fra feks Rema er suverene. Med disse kan man også lett presse ut overflødig luft, og de koster ... ca 39kr(?).
Ja, glemte legge til disse dette over; Bøtte/kanne som er opaque (ugjennomsiktig) har høyere oksygeningress. Vannkannene (feks Rema) er PET.Problemet er at plasten i de valige bøttene våre ikke er diffusjonstett. PET-plast er bedre, og skulle holde for de fleste formål, men er heller ikke helt tett.
Ok, da kan du forklare det til Sarge da.Trenger ikke tenke på å lokk på en bøtte som ikke benyttes til gjæring...
Det der er en viktig grunn (av flere) til at jeg gjærer i bøtte uten kran. Hevert fungerer helt fint.
Nå er jeg spent.Ok, da kan du forklare det til Sarge da.
Godt tips, men.. kan ikke modningen skje på flaske?Er ikke så fornøyd med disse bøttene, lokket er ikke spesielt tett. Jula bøttene er veldig mye bedre. Ellers er det fint å lagre på plastkanner, (sjekk at de er næringmiddelsgodkjent). De «opaque» tåler ofte varmt vann/vørter). Ønsker man mindre ingress av luft, tror jeg vannkanne (5l med vann) fra feks Rema er suverene. Med disse kan man også lett presse ut overflødig luft, og de koster ... ca 39kr(?).
Jeg og! Ramla av med hva lokket har med krane å gjøre.Nå er jeg spent.
Har lest den setninPoenget mitt var bare at det ikke er noen egentlig grunn til ikke å bruke kran hvis man gjerne vil fordi man ser fordeler ved å bruke det.
Godt det er flere en meg som ikke skjønner sammenhengen i svar her daJeg og! Ramla av med hva lokket har med krane å gjøre.
Når den er ferdig karbonert kan du koble fra gass ja.Kan jeg putte fate mitt i boden etter jeg har karbonert ? Og kan jeg koble fra co2 ?
Kommer vel på hva man lagrer, og hvorfor. Frukt lambic feks. Eller om man vil utsette «innflytting i siste bolig» av annen grunn, Feks fulle fat. Jeg gjør det bla med cidere. Og lambic.Godt tips, men.. kan ikke modningen skje på flaske?