Skjønner at ikke så mange har måtte vaske trange bonger med et godt belegg av harpiks, men å vaske en kolbe er ganske enkelt.Borosilikatglass? Det tåler nifst mye av temperaturendringer, men de må stelles pent. Får de riper, svekkes overflaten, og plutselig sier det pang. Det er en del som har opplevd det.
Et lite tips: Flaskebørsten jeg har brukt - kjøpt på Bryggselv, så det er sikkert flere som har maken - er av tvunnet metall, og jeg har greidd å ripe opp halsen til kolben ganske kraftig med den. Men du kan fikse det meste med gaffa, så nå har jeg surret godt med det rundt "stammen" på børsten. Ikke flere riper. (Men de som er der, kan sjøl ikke gaffa fikse.)
Akkurat disse ripene bekymrer meg ikke på annen måte enn at jeg tenker at de er et mulig gjemmested for mikroorganismer. Antakelig litt paranoid.
Skyll med varmt vann, fyll kolben og tilsett first price maskinpulver. La stå 20 min, tøm ut og skyll. Ta litt mer pulver og en dæsj varmt vann. Dytt så en av disse engansklutene som kommer i 10-pakning inn og roter, det tar alt. Ingen børste, ingen riper, skinnende ren kolbe