Tråden for dumme spørsmål.

Det var ikke det jeg spurte om?
Nei det var ikke det du spurte om, men husk at 3 punkter tilsvarer 8,1 g sukker per liter, så det skal ikke mye "ekstragjæring" til før flaskene potensielt blir farlige! Dette forumet er ikke sleivete i kommentarene slik som kan skje på FB forum. Synes Kloakk var meget fornuftig som opplyste deg om dette, kjipt om du skulle miste ett øye eller to... :oops: Ølet blir selvfølgelig drikkendes, det blir søtt, men drikkendes.
 
Nei det var ikke det du spurte om, men husk at 3 punkter tilsvarer 8,1 g sukker per liter, så det skal ikke mye "ekstragjæring" til før flaskene potensielt blir farlige! Dette forumet er ikke sleivete i kommentarene slik som kan skje på FB forum. Synes Kloakk var meget fornuftig som opplyste deg om dette, kjipt om du skulle miste ett øye eller to... :oops: Ølet blir selvfølgelig drikkendes, det blir søtt, men drikkendes.
Er klar over det, er det fornuftig å avslutte karboneringen etter 1 uke, sette de kaldt?
 
Er klar over det, er det fornuftig å avslutte karboneringen etter 1 uke, sette de kaldt?
Hvis det ikke får gjøre seg ferdig blir det søtt og ikke så godt. Gjærer det seg helt ned til der du forventa blir det bomber. Du kan jekke én, helle den i en dertil egna, steril beholder, legge alufolie over åpninga og se hvor langt ned den går. Stopper den som står i varmen også der de ga seg før du flaska er jo ting ganske greit. Går den ned til forventa FG har du et problem.
 
Hvis det ikke får gjøre seg ferdig blir det søtt og ikke så godt. Gjærer det seg helt ned til der du forventa blir det bomber. Du kan jekke én, helle den i en dertil egna, steril beholder, legge alufolie over åpninga og se hvor langt ned den går. Stopper den som står i varmen også der de ga seg før du flaska er jo ting ganske greit. Går den ned til forventa FG har du et problem.
Ja har ett problem, kan jo bare tømme det ut å lage en ny, å sette igang magnetrøra
 
Ja har ett problem, kan jo bare tømme det ut å lage en ny, å sette igang magnetrøra
Det er selvsagt et alternativ, men det går jo an å sjekke om det er håp før du heller ut alt.
Hvis du har en magnetrører kan du bruke den til å teste teoretisk utgjæring. Hvis ølet på røreren også gir seg på 1,024 (sånn ca) er du trygg.
 
Det vil si at det går for fort, for mye vann. Jeg hadde ønsket at vannmengden som kommer ut over mesken kommer i samme hastighet som den renner gjennom maltsengen. Spesielt med vorlauf vil jeg ikke forstyrre maltsengen med 8 liter i minuttet:p
Update : min pumpe sviver på 5 volt, koblet på en usb lader på 500 mah , virker ikke som den blir varm
Pumpen kunne jeg skru rett i krana, kan også strupe litt på krana, nå trenger jeg bare 1 m slange 6 mm
og kanskje rigge opp ett dusjhode
 
Sist redigert:
Litt fundering rundt tørrhumling og bitterhet. Jeg skulle lage et lyst øl med wlp 644. Litt ukjent terreng for meg den gjæra, men det er morsomt å prøve noe nytt. Laget en batch på 22 liter som jeg splittet i 2 noen dager uti gjæringen. Venter noen dager og tilsatte knust frosset bringebær(varmet opp til kok etter knusing) og tørrhumlet den andre med 40 gram Amarillo.
Begge stopper opp på 1018 så jeg tilsetter en pakke BE-134 i begge. Den drar begge ned til 1003.
Begge øl ser fantastisk ut. Klare og godt karbonert.
Bringebærølet smaker ikke bringebær og har en rar bitter ettersmak.
Den andre batchen med Amarillo lukter og smaker skikkelig godt helt til bitterheten setter seg skikkelig ganen og nedover halsen. En mye høyere bitterhet enn en IBU på 29 skulle tillsi.
Kan tørrhumling gjøre noe med bitterheten i ølet?
OG 1054
FG 1003
IMG_20210429_204347537-picsay.jpg
 
Litt fundering rundt tørrhumling og bitterhet. Jeg skulle lage et lyst øl med wlp 644. Litt ukjent terreng for meg den gjæra, men det er morsomt å prøve noe nytt. Laget en batch på 22 liter som jeg splittet i 2 noen dager uti gjæringen. Venter noen dager og tilsatte knust frosset bringebær(varmet opp til kok etter knusing) og tørrhumlet den andre med 40 gram Amarillo.
Begge stopper opp på 1018 så jeg tilsetter en pakke BE-134 i begge. Den drar begge ned til 1003.
Begge øl ser fantastisk ut. Klare og godt karbonert.
Bringebærølet smaker ikke bringebær og har en rar bitter ettersmak.
Den andre batchen med Amarillo lukter og smaker skikkelig godt helt til bitterheten setter seg skikkelig ganen og nedover halsen. En mye høyere bitterhet enn en IBU på 29 skulle tillsi.
Kan tørrhumling gjøre noe med bitterheten i ølet?
OG 1054
FG 1003
Vis vedlegget 51368
Den hopburnen gir seg nok med tid, men den duken din altså, den er bare helt enestående, r/bettereveryloop :p
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Den hopburnen gir seg nok med tid, men den duken din altså, den er bare helt enestående, r/bettereveryloop :p
Tja.... Kanskje jeg skal legge den ut på Finn :)
Bra du nevnte hopburn. Det er noe jeg ikke kjente til. Men etter å ha lest litt om det så er jeg blitt litt klokere.
 
Sist redigert:
Satte en starter på oslo for 24t siden. Har aldri opplevd at det ikke skummer. Starteren er satt på ei pakke som er 1mnd gammel. Fargen er forsåvidt fin, men kan det forekomme at det ikke skummer?IMG_20210430_21500.jpg
 
Kan tørrhumling gjøre noe med bitterheten i ølet?
Ikke egentlig, men BE-134 gjør jo det. Opplevd bitterhet øker proporsjonalt med lavere FG. Her er opplevd BU:GU nesten 0.1 høyere pga lav FG.

1619805352007.png
 
Ikke egentlig, men BE-134 gjør jo det. Opplevd bitterhet øker proporsjonalt med lavere FG. Her er opplevd BU:GU nesten 0.1 høyere pga lav FG.

Vis vedlegget 51386
Den uten tørrhumling var bitrere enn jeg så for meg. Men den som var tørrhumlet med 40 gram Amarillo i 12 liter vørter hadde en skikkelig bitende bitterhet langt bak i ganen og halsen. Synes det jeg leser om hop burn stemmer bra på den. Den sto med tørrhumle i 9 dager før flasking.
 
Satte en starter på oslo for 24t siden. Har aldri opplevd at det ikke skummer. Starteren er satt på ei pakke som er 1mnd gammel. Fargen er forsåvidt fin, men kan det forekomme at det ikke skummer?Vis vedlegget 51381
Jeg svarer meg selv. Tok den av rører'n nå. Den ser bra ut, lukter bra og flokkurerer som en stein. Oppfører seg som en starter minus skummet. Da blir det ipa på søndag :)
 
Vet at det er dumt, men spør likevel.
Cider av slik billigjuice fra butikken, vil den stanse litt tidligere hvis man bruker f eks Winsor? Tror ikke det går, men i tilfelle, hvordan få den naturlig karbonert?
 
Vet at det er dumt, men spør likevel.
Cider av slik billigjuice fra butikken, vil den stanse litt tidligere hvis man bruker f eks Winsor? Tror ikke det går, men i tilfelle, hvordan få den naturlig karbonert?
Windsor tar ikke maltotriose men det er det lite av i juice som bare er enkelt sukker - gjærer nok like langt ned desverre
 
Hei, de siste batchene mine har jeg følget speise metode som @Finn Berger bruker. Jeg legger 4 juice-flasker med vørter i fryseren og etter gjæringen er ferdig, så blander jeg inn riktig mengde (brewersfriend calculator) speise før jeg flasker. Jeg blander i en 30 liter Allrounder og liker denne metode veldig godt, spesielt for Hefe, Witbier og Saison.

Jeg lurer på om jeg kan unngå luft under blande- og flaske-prosessen. Går det an å bruke en liten Cornelius fat istedenfor juice-flasker som mellom lagring av speise? Purge med CO2, fylle med 4 liter ren vørter etter kok/kjøling – purge igjen og så inn i fryseren?

Er det egentlig nødvendig ….å unngå luft?

1620029918377.png
 
Tilbake
Topp