Tråden for dumme spørsmål.

Nja, tror jeg skal teste vorlauf med bunnventilen på speidelen neste gang. Speidel pumper nedenfra og opp gjennom mesken så under skylling renner grumset tilbake i vørteren. Jeg fikk mye klarere vørter/øl med manuel sirkulering på BB30 enn med speidel.

Så kan man sikkert hevde at dette kun er estetisk og det kan godt være. Men, typeriktig krystallklar øl er jo veldig innbydende da :)
Jeg må si at jeg ikke har sett noen sammenheng mellom grums i kokekjelen og klarhet på ferdig øl.
Brulosofene har gjort et eksperiment med påfallende mye trub (grums) i gjæringskaret, og fant overraskende at ølet ble visuelt klarere enn uten så mye grums: https://brulosophy.com/2014/06/02/the-great-trub-exbeeriment-results-are-in/
 
Jeg må si at jeg ikke har sett noen sammenheng mellom grums i kokekjelen og klarhet på ferdig øl.
Brulosofene har gjort et eksperiment med påfallende mye trub (grums) i gjæringskaret, og fant overraskende at ølet ble visuelt klarere enn uten så mye grums: https://brulosophy.com/2014/06/02/the-great-trub-exbeeriment-results-are-in/
- men når det gjelder grums i gjæringskaret, går det meste av det jeg har sett og hørt i retning av at det er best å begrense det.
 
- men når det gjelder grums i gjæringskaret, går det meste av det jeg har sett og hørt i retning av at det er best å begrense det.
Ja, og eksperimentet poengterer jo også at det påvirker smak. Det jeg tar med fra det er at man ikke behøver å være redd for litt grums dersom det er klarheten man bekymrer seg for.
Jeg filtrerer vekk mye grums med en kjøkkensil, men det er fordi jeg ofte bunnhøster gjær for gjenbruk.
 
Er det noen som har erfaring med eikefatene fra Petit-Agentur? Er disse amerikansk eik?
Alternativt; Har noen andre leverandører av eikefat som de anbefaler?
Er det kun Bryggselv som selger franske limousin fat?
 
Hoff, så den lille stripsen som holdt spitalkjøleren spratt av og rett i kokende vørter og har kost seg der siden de siste 15 min igjen av kok. Hvor rumpekjørt er jeg?
 
Hei - lurer på hvor lenge ettergjæring på en flaske kan være. Min Hoegaarden skulle bli ferdig etter 2 uker, men nå etter 3 uker fortsetter trykket å gå oppover. Spundle'n på referansefat står på 3.2 bar - men så lenge har ølet ikke kommet enda. I dag hadde jeg lit over 36 psi. Flaskene står på 22 Celsius.

Tok ut en flaske i går og smakte på den i dag (4 Celsius) - tror det er nok CO2 og smaken er ganske ok. Smooth as silk.

Det jeg lurer på er om jeg skal bare "call it a day" og senke temperaturen eller la det stå på 22 Celsius intill trykket stabiliserer seg. Det betyr jo at det kanskje blir noe sødme igjen fra selve speisen (brukte ikke sukker).
EAD99BF2-9452-45C5-9FDB-7DCE34DDB972.jpeg
 
Påvirker spesialmalt smak/lukt når det gjelder IBU?

Grunnen til at jeg spør er at jeg brygget en pils med forholdsvis høy IBU (40) .Det ble brukt pilsnermalt og en liten mengde Victory og denne ble helt utmerket når det kom til bitterhet,både smak og lukt.

Prøvde så å tilsette litt annen type malt på pilsoppskriften i litt senere i vinter.I tillegg en liten mengde Victory og Best Munich brukte jeg ca 20% Vienna. Har brukt samme humleskjema på begge oppskriftene,men på den siste er humlesmak/lukt totalt fraværende.

Noen som har en formening om hva dette skyldes?
 
Påvirker spesialmalt smak/lukt når det gjelder IBU?

Grunnen til at jeg spør er at jeg brygget en pils med forholdsvis høy IBU (40) .Det ble brukt pilsnermalt og en liten mengde Victory og denne ble helt utmerket når det kom til bitterhet,både smak og lukt.

Prøvde så å tilsette litt annen type malt på pilsoppskriften i litt senere i vinter.I tillegg en liten mengde Victory og Best Munich brukte jeg ca 20% Vienna. Har brukt samme humleskjema på begge oppskriftene,men på den siste er humlesmak/lukt totalt fraværende.

Noen som har en formening om hva dette skyldes?
Ikke noe annet enn tilfeldige variasjoner. Vienna og munich er forøvrig ikke spesialmalt, de er basismalt, og Victory er vel bare så vidt som spesialmalt å regne. Variasjoner i bruken av de der skule ikke ha så mye å si for hvordan humla slår gjennom. Jeg merker i alle fall ikke noe sånt.

Ellers er det å få edelhumlene til virkelig å skinne noe av det jeg sliter med. Jeg skulle gjerne hatt ei tydeligere hilsing fra dem når jeg heller opp og stikker nesa borti glasset. Men så er det ikke mange kjøpepils jeg opplever gir meg det, heller. Det får være trøsta.
 
Påvirker spesialmalt smak/lukt når det gjelder IBU?

Grunnen til at jeg spør er at jeg brygget en pils med forholdsvis høy IBU (40) .Det ble brukt pilsnermalt og en liten mengde Victory og denne ble helt utmerket når det kom til bitterhet,både smak og lukt.

Prøvde så å tilsette litt annen type malt på pilsoppskriften i litt senere i vinter.I tillegg en liten mengde Victory og Best Munich brukte jeg ca 20% Vienna. Har brukt samme humleskjema på begge oppskriftene,men på den siste er humlesmak/lukt totalt fraværende.

Noen som har en formening om hva dette skyldes?
Kan det være at den batchen som mangler humlesmak/lukt er blitt oksidert?

At et øl er oksidert kjennetegnes ikke nødvendigvis øyeblikkelig med mørk farge og smak av papp/rosner/etc.
Det første som kan skje når et øl blir oksidert er at de gode smakene begynner å forsvinner, det blir mindre av alt.
Og så begynner de ikke fullt så behagelige pregene å komme, og det blir mer og mer av disse.
 
Kan det være at den batchen som mangler humlesmak/lukt er blitt oksidert?

At et øl er oksidert kjennetegnes ikke nødvendigvis øyeblikkelig med mørk farge og smak av papp/rosner/etc.
Det første som kan skje når et øl blir oksidert er at de gode smakene begynner å forsvinner, det blir mindre av alt.
Og så begynner de ikke fullt så behagelige pregene å komme, og det blir mer og mer av disse.
Foreløpig har jeg ikke merket noe til usmaker,men jeg skal følge med hvordan denne oppfører seg videre da jeg fortsatt har mange flasker igjen :) .
Brygget ble forsåvidt bra,men det minner meg dessverre mer om Pale ale(som jeg kan styre min begeistring for) enn pils.
 
Ikke noe annet enn tilfeldige variasjoner. Vienna og munich er forøvrig ikke spesialmalt, de er basismalt, og Victory er vel bare så vidt som spesialmalt å regne. Variasjoner i bruken av de der skule ikke ha så mye å si for hvordan humla slår gjennom. Jeg merker i alle fall ikke noe sånt.

Ellers er det å få edelhumlene til virkelig å skinne noe av det jeg sliter med. Jeg skulle gjerne hatt ei tydeligere hilsing fra dem når jeg heller opp og stikker nesa borti glasset. Men så er det ikke mange kjøpepils jeg opplever gir meg det, heller. Det får være trøsta.
Edelhumler,ja.Begynner vel å miste tellingen av hvor mange av mine brygg der disse mangler på tross av at jeg har saumfart hundrevis av oppskrifter,artikler,podcaster og YouTube innslag som lover dette bare man følger oppskriften :rolleyes:..............................................
 
Hei, gjorde en brøler med å tilsette cbc1 på mitt surøl som jeg satte på fat, det har nå stått i en uke på 1bar 10 grader ish. Er det noe problem å åpne opp for å tilsette sukker så jeg får spist opp gjæren. Det smakte gjææææææææær‍♂️
Skulle fate 1/3 og flaske resten derav feilen.

Faaaaack!!
 
Hei, gjorde en brøler med å tilsette cbc1 på mitt surøl som jeg satte på fat, det har nå stått i en uke på 1bar 10 grader ish. Er det noe problem å åpne opp for å tilsette sukker så jeg får spist opp gjæren. Det smakte gjææææææææær‍♂️
Skulle fate 1/3 og flaske resten derav feilen.

Faaaaack!!

Lag en tynn nok lake, så trenger du ikke åpne, kan få gjort det temmelig oksygenfritt også litt avhengig av hva du har tilgjengelig. PET-flaske med carbonation-cap f.eks.
 
Hei, gjorde en brøler med å tilsette cbc1 på mitt surøl som jeg satte på fat, det har nå stått i en uke på 1bar 10 grader ish. Er det noe problem å åpne opp for å tilsette sukker så jeg får spist opp gjæren. Det smakte gjææææææææær‍♂️
Skulle fate 1/3 og flaske resten derav feilen.

Faaaaack!!
Men sukker spiser jo ikke gjær. Gjær spiser sukker. Du får jo bare mer gjær av å tilsette sukker.
 
Tilbake
Topp