Jaja, det var jo det beste svaret enn kunne håpt på.Ikke rævkjørt i det hele tatt... det går greit![]()
Jaja, det var jo det beste svaret enn kunne håpt på.Ikke rævkjørt i det hele tatt... det går greit![]()

Ikke noe annet enn tilfeldige variasjoner. Vienna og munich er forøvrig ikke spesialmalt, de er basismalt, og Victory er vel bare så vidt som spesialmalt å regne. Variasjoner i bruken av de der skule ikke ha så mye å si for hvordan humla slår gjennom. Jeg merker i alle fall ikke noe sånt.Påvirker spesialmalt smak/lukt når det gjelder IBU?
Grunnen til at jeg spør er at jeg brygget en pils med forholdsvis høy IBU (40) .Det ble brukt pilsnermalt og en liten mengde Victory og denne ble helt utmerket når det kom til bitterhet,både smak og lukt.
Prøvde så å tilsette litt annen type malt på pilsoppskriften i litt senere i vinter.I tillegg en liten mengde Victory og Best Munich brukte jeg ca 20% Vienna. Har brukt samme humleskjema på begge oppskriftene,men på den siste er humlesmak/lukt totalt fraværende.
Noen som har en formening om hva dette skyldes?
Kan det være at den batchen som mangler humlesmak/lukt er blitt oksidert?Påvirker spesialmalt smak/lukt når det gjelder IBU?
Grunnen til at jeg spør er at jeg brygget en pils med forholdsvis høy IBU (40) .Det ble brukt pilsnermalt og en liten mengde Victory og denne ble helt utmerket når det kom til bitterhet,både smak og lukt.
Prøvde så å tilsette litt annen type malt på pilsoppskriften i litt senere i vinter.I tillegg en liten mengde Victory og Best Munich brukte jeg ca 20% Vienna. Har brukt samme humleskjema på begge oppskriftene,men på den siste er humlesmak/lukt totalt fraværende.
Noen som har en formening om hva dette skyldes?
Foreløpig har jeg ikke merket noe til usmaker,men jeg skal følge med hvordan denne oppfører seg videre da jeg fortsatt har mange flasker igjenKan det være at den batchen som mangler humlesmak/lukt er blitt oksidert?
At et øl er oksidert kjennetegnes ikke nødvendigvis øyeblikkelig med mørk farge og smak av papp/rosner/etc.
Det første som kan skje når et øl blir oksidert er at de gode smakene begynner å forsvinner, det blir mindre av alt.
Og så begynner de ikke fullt så behagelige pregene å komme, og det blir mer og mer av disse.
Edelhumler,ja.Begynner vel å miste tellingen av hvor mange av mine brygg der disse mangler på tross av at jeg har saumfart hundrevis av oppskrifter,artikler,podcaster og YouTube innslag som lover dette bare man følger oppskriftenIkke noe annet enn tilfeldige variasjoner. Vienna og munich er forøvrig ikke spesialmalt, de er basismalt, og Victory er vel bare så vidt som spesialmalt å regne. Variasjoner i bruken av de der skule ikke ha så mye å si for hvordan humla slår gjennom. Jeg merker i alle fall ikke noe sånt.
Ellers er det å få edelhumlene til virkelig å skinne noe av det jeg sliter med. Jeg skulle gjerne hatt ei tydeligere hilsing fra dem når jeg heller opp og stikker nesa borti glasset. Men så er det ikke mange kjøpepils jeg opplever gir meg det, heller. Det får være trøsta.
Hei, gjorde en brøler med å tilsette cbc1 på mitt surøl som jeg satte på fat, det har nå stått i en uke på 1bar 10 grader ish. Er det noe problem å åpne opp for å tilsette sukker så jeg får spist opp gjæren. Det smakte gjææææææææær
Skulle fate 1/3 og flaske resten derav feilen.
Faaaaack!!
Men sukker spiser jo ikke gjær. Gjær spiser sukker. Du får jo bare mer gjær av å tilsette sukker.Hei, gjorde en brøler med å tilsette cbc1 på mitt surøl som jeg satte på fat, det har nå stått i en uke på 1bar 10 grader ish. Er det noe problem å åpne opp for å tilsette sukker så jeg får spist opp gjæren. Det smakte gjææææææææær
Skulle fate 1/3 og flaske resten derav feilen.
Faaaaack!!
Poteto potato, var det eg meinteMen sukker spiser jo ikke gjær. Gjær spiser sukker. Du får jo bare mer gjær av å tilsette sukker.
Men hva vil du oppnå ved å tilsette sukker? Få mere gjær?Poteto potato, var det eg meinte
Poteto potato, var det
Nei jeg er vell noe på villspor her, har du et forslag på hva jeg kan gjøre?Men hva vil du oppnå ved å tilsette sukker? Få mere gjær?
Kjøl det ned så langt mot 0 du klarer og la det stå kaldt i en uke eller to. Da får du bunnfelt gjæren og kan forhåpentligvis kvitte deg med det på et par tre halvlitere. Regner med det er corneliusfat med tapping fra bånn du har?Nei jeg er vell noe på villspor her, har du et forslag på hva jeg kan gjøre?
Var ikke 1-2 uker veldig lenge?Se svaret fra @Rikard .
Lang vei fra toppen av fatet og helt til bunns, da. På den annen side flokkulerer karboneringsgjær godt, så det kan godt hende det går fortere.Var ikke 1-2 uker veldig lenge?