Tråden for dumme spørsmål.

Satte akkurat en hveteøl til gjæring. No-sparge med 75% effektivitet. Forventet OG 1.056 og fikk 1.044. Skjønner ikke annet en at jeg må ha telt feil når jeg målte opp malt. Ligger på 75% når jeg brygger No-sparge rundt 1.050. Brygget en saison på samme måte for 3 dager siden og traff spot-on. Eneste forskjellen denne gang var at det ble stående i kjelen i 2 timer pga grilling, kontra den vante timen før overføring til gjæringskar. Hadde grei knus på maltet (0,9). Men kanskje litt gammel hvetemalt. Forfaller hvetemalt fortere enn vanlig malt?
 
Satte akkurat en hveteøl til gjæring. No-sparge med 75% effektivitet. Forventet OG 1.056 og fikk 1.044. Skjønner ikke annet en at jeg må ha telt feil når jeg målte opp malt. Ligger på 75% når jeg brygger No-sparge rundt 1.050. Brygget en saison på samme måte for 3 dager siden og traff spot-on. Eneste forskjellen denne gang var at det ble stående i kjelen i 2 timer pga grilling, kontra den vante timen før overføring til gjæringskar. Hadde grei knus på maltet (0,9). Men kanskje litt gammel hvetemalt. Forfaller hvetemalt fortere enn vanlig malt?
Tror egentlig ikke det, men samtidig tror jeg at ferske og gode råvarer har en større betydning enn mange tror for sluttresultatet. Du kan jo veie masken, om du fremdeles har den.
 
Tror egentlig ikke det, men samtidig tror jeg at ferske og gode råvarer har en større betydning enn mange tror for sluttresultatet. Du kan jo veie masken, om du fremdeles har den.
Ca halvparten var "gammel" hvete. Og nå tror sikkert nabolaget at jeg har klikka, når jeg står ute i søppeldunken og veier komposten min med bagasjevekt.. en godt avrent mask veide 8.5kg og den opprinnelige gristen var/skulle vært 6kg...
 
Ca halvparten var "gammel" hvete. Og nå tror sikkert nabolaget at jeg har klikka, når jeg står ute i søppeldunken og veier komposten min med bagasjevekt.. en godt avrent mask veide 8.5kg og den opprinnelige gristen var/skulle vært 6kg...
Da tror jeg kanskje du målte opp litt lite malt. Hver kilo malt tar vel til seg 800 g vann, om jeg husker riktig. Så du burde vel hatt nærmere 10 kg mask?
 
Da tror jeg kanskje du målte opp litt lite malt. Hver kilo malt tar vel til seg 800 g vann, om jeg husker riktig. Så du burde vel hatt nærmere 10 kg mask?
Jeg vet, men etter litermåla i ss-kjelen får jeg ikke det til å stemme. Jeg klemmer riktignok litt på meskeposen men ikke noe voldsomme greier. Forrige brygg med saison ble det brukt 5.9kg malt, traff OG på 1.054 med 25l etter nedkjøling.

Edit; jeg leste malt, men du skrev mask.. så ja, da er det nok innafor i og med at jeg kanskje klemmer ut litt ekstra.
 
Jeg vet, men etter litermåla i ss-kjelen får jeg ikke det til å stemme. Jeg klemmer riktignok litt på meskeposen men ikke noe voldsomme greier. Forrige brygg med saison ble det brukt 5.9kg malt, traff OG på 1.054 med 25l etter nedkjøling.

Edit; jeg leste malt, men du skrev mask.. så ja, da er det nok innafor i og med at jeg kanskje klemmer ut litt ekstra.
Bare å innse det....De derre BIAB-greiene er ingen eksagt repeterbar vitenskap ;)
 
Har selvsagt intet imot Biab, men konseptet introduserer flere variabler enn jeg orker å forholde meg til.. Smakt mye godt øl fra dedikerte Biab-bryggere :)
Men det temperaturkontrollerte gjæringsskapet kvitter jeg meg aldri med. Jeg har bare fått et mer avslappet forhold til meske-biten. Likte egentlig å pusle med pid, slanger og pumper. Men det var vaskinga som var det utslagsgivende :)
 
Det er vel ikke igjen så mye av maltet etter meskinga? 70% er stivelse, og den er borte.
Men det er vel nettoen vi snakker om, dvs. om man mesker 1 kg mask og lar den renne av seg normalt sitter man tilbake med 0,8 liter mindre vørter enn der var vann i utgangspunktet. Om det i virkeligheten er at man har løst opp 0,7 kg stivelse slik at tettheten på væsken har økt, og masken man fjerner egentlig består av 0,3 kg "skall" og 1,24 liter væske med tetthet 1.050 som da veier 1,3 kg = 1,6 kg mask, er underordnet når man skal regne volum. Det stemmer også bra med "nærmere 10 kg" som @Holmentoppen estimerte.
 
70%? Er det ikke normalt sett 80+% da?
"can be up to 80% of total grain weight" står det i Malt av John Mallett (s.133). (Jeg regner med at det må være tørrvekt, for vanlig vanninnhold i tørka bygg er 12%). Men det er nok før malting, for jeg finner faktisk tall nede rundt 60% når det spesifikt snakkes om malt. (F.eks. denne, som sier "This process is key for the alcohol producing industries as the starch substrate makes up approximately 60% of grain weight (Holtekjolen et al., 2006)." ) Spiringa av kornet stjeler nok 10-20 prosent. Du tenker vel på ekstrakt-tallet i maltanalysen, og jeg skal glatt innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor det ikke samsvarer med vektprosentene jeg finner.
 
Men det er vel nettoen vi snakker om, dvs. om man mesker 1 kg mask og lar den renne av seg normalt sitter man tilbake med 0,8 liter mindre vørter enn der var vann i utgangspunktet. Om det i virkeligheten er at man har løst opp 0,7 kg stivelse slik at tettheten på væsken har økt, og masken man fjerner egentlig består av 0,3 kg "skall" og 1,24 liter væske med tetthet 1.050 som da veier 1,3 kg = 1,6 kg mask, er underordnet når man skal regne volum. Det stemmer også bra med "nærmere 10 kg" som @Holmentoppen estimerte.
Jeg er bare en pensjonert filolog med liten forstand, som Ole Brumm ville ha sagt om han var en pensjonert filolog, og jeg har av bitter erfaring lært at jeg skal være forsiktig med å hevde sterke meninger når tall er involvert:). Men jeg har tenkt slik: Masken består av tørrstoff + væske som er absorbert. Og hvis tørrstoffet utgjør 40% av den opprinnelige vekta på 6 kg, blir det 2,4 kg. Regner vi så 1 liter absorbert væske pr. kilo malt, som er vanlig, skulle det utgjøre 6 kg. Og dermed kommer totalen opp i 8,4 kg, og da stemmer det vel ganske godt med den heltemodige veieinnsatsen til @-Tormod- ?

Det der med hvor mye væske som blir absorbert er rimelig usikkert; jeg har i alle fall sett ganske ulike tall, men i mitt system stemmer det sånn noenlunde når jeg går ut fra en liter, men det er mulig det er litt raust, og at jeg burde justere ned det tapet.

Da er jeg åpen for pedagogisk bearbeiding av det jeg måtte ha misforstått:).
 
Tilbake
Topp