Tråden for dumme spørsmål.

Hei - finnes det her på forumet en sammeligning mellom WLP800 og WLP830 og lit om gjærstammen's bruk, history etc.? Takker - Nics
 
Det kunne kanskje se ut som om det har noe for seg å låse sukkerprofilen hvis man mesker veldig kort (som short and shoddy-brygging) og ikke ønsker at gjærbarheten skal stige. Men da vil man nok uansett ha meska på såpass høy temperatur at det sjøl etter en halv time er fint lite betaamylase igjen. Og om alfaamylasen fortsetter å jobbe, så får man bare mer dekstriner, og det vil ikke ha noen innflytelse på hverken smak eller munnfølelse. Dessuten; når man hever temperaturen til utmesktemperatur, endrer man definitivt sukkerprofilen i retning mer dekstriner, så med mindre man kalkulerer med den effekten, blir det i alle fall helt meningsløst.

Det er ikke så mye jeg kjenner meg sikker på innafor faget vårt, men akkurat utmesk er jeg ikke i stand til å se at det kan være noe som helst poeng i.
Er absolutt ikke uenig, men det er etter hva jeg har lest begrunnelsen for en utmesk på rundt 77. At det ikke gir mening i praksis er jo noe annet.
Feks Palmer «This step stops all of the enzyme action (preserving your fermentable sugar profile) and makes the grainbed and wort more fluid.», (http://howtobrew.com/book/section-3/getting-the-wort-out-lautering/aspects-of-lautering).
Bryggemaskiner, (med maltrør), hvor man (jeg i hvert fall) setter i gang skylling mens man kjører temp opp (mot kok) er risiko for nedkjøling så godt som borte (hvis man skyller med vann på 77C). Hvis man skyller maltrøret øver en plastbøtte (i -12C ute, som jeg gjorde ved siste brygg), blir det kanskje noe annet :p. Samma hva er det nok ikke noe å miste nattesøvn over.

Kan vel være at det blir anderledes under industrielle forhold, særlig i gamle dager, der man er/var mer opptatt av ett svært konsistent produkt.

Slutta med utmesk etter mitt 2. brygg, da jeg ikke forsto poenget.
 
Sist redigert:
Er absolutt ikke uenig, men det er etter hva jeg har lest begrunnelsen for en utmesk på rundt 77. At det ikke gir mening i praksis er jo noe annet.
Feks Palmer «This step stops all of the enzyme action (preserving your fermentable sugar profile) and makes the grainbed and wort more fluid.», (http://howtobrew.com/book/section-3/getting-the-wort-out-lautering/aspects-of-lautering).
Bryggemaskiner, (med maltrør), hvor man (jeg i hvert fall) setter i gang skylling mens man kjører temp opp (mot kok) er risiko for nedkjøling så godt som borte (hvis man skyller med vann på 77C). Hvis man skyller maltrøret øver en plastbøtte (i -12C ute, som jeg gjorde ved siste brygg), blir det kanskje noe annet :p. Samma hva er det nok ikke noe å miste nattesøvn over.

Kan vel være at det blir anderledes under industrielle forhold, særlig i gamle dager, der man er/var mer opptatt av ett svært konsistent produkt.

Slutta med utmesk etter mitt 2. brygg, da jeg ikke forsto poenget.
Dette med utmesk er litt interessant som eksempel på gamle meningsløse råd som er blitt hengende igjen som vanlig praksis til tross for at de egentlig er grundig avliva teoretisk. Allerede i den gamle versjonen av How to Brew sier Palmer: "A lot of homebrewers tend to skip the mashout step for most mashes with no consequences." I den nye utgaven sier han: "Most homebrewers tend to skip the mash-out step without consequences, but if you do have lautering problems a mash-out is the first thing to try".

Som du sier; det er ikke noe poeng i å kjøre utmesk. Det har ingen konsekvenser å droppe det. (At det kan være et tiltak som bør prøves dersom du har problemer med tett mesk, er en helt annen sak. Men de to gangene jeg faktisk har opplevd tett mesk - for lenge siden - hjalp det meg ikke at jeg brukte utmesk, som jeg gjorde på den tida. Derimot løste det seg enkelt ved at jeg rørte i mesken.)

Som du også sier, så har nok dette bakgrunn i erfaringer fra bryggeriene. Med store volum tar det lengre tid fra du er ferdig med meskinga til du har fått den avtappede vørteren over 80 grader, så der kunne det gi mening - særlig når det var nødvendig å holde alle parametre konstante.

Men hvorfor i all verden skal vi hjemmebryggere holde på med det nå?
 
Sist redigert:
Jeg mesker i kjøleboks og har to steg/avtappinger på 78 grader-ish.
Betyr det at dette kan hoppes over og kun bedrive skylling på rundt 70 grader og unngå katastrofemålinger av OG i etterkant?
Virker som egne rutiner må gjennomgås med kritisk blikk, for å forbedre og forkorte prosessen, spesielt i disse strømtider:)
 
Jeg mesker i kjøleboks og har to steg/avtappinger på 78 grader-ish.
Betyr det at dette kan hoppes over og kun bedrive skylling på rundt 70 grader og unngå katastrofemålinger av OG i etterkant?
Virker som egne rutiner må gjennomgås med kritisk blikk, for å forbedre og forkorte prosessen, spesielt i disse strømtider:)
Du skal jo opp til kok etterpå så du sparer i den enden ved å skylle varmere
 
Selvfølgelig, men tenker det kanskje er mest energieffektivt å kjøre energien i vørteren til oppkok, i stede for oppkok av skyllevann som taper varme gjennom to skyllinger. Det tar fort 45 min med 15 min hviletid etter hver omrøring.
 
Jeg mesker i kjøleboks og har to steg/avtappinger på 78 grader-ish.
Betyr det at dette kan hoppes over og kun bedrive skylling på rundt 70 grader og unngå katastrofemålinger av OG i etterkant?
Virker som egne rutiner må gjennomgås med kritisk blikk, for å forbedre og forkorte prosessen, spesielt i disse strømtider:)
Du skal jo opp til kok etterpå så du sparer i den enden ved å skylle varmere
@PetterL : Vel, du slipper å varme om maltet, da:).

Skylling på 70 grader funker utmerket. Folk har skylt med kaldt vann, og påstår at det funka greit. Jeg ville vel ikke gå så langt, men det der er altså én av en god del ting som det er mindre grunn til å stresse med enn vi har blitt fortalt.
 
@PetterL : Vel, du slipper å varme om maltet, da:).

Skylling på 70 grader funker utmerket. Folk har skylt med kaldt vann, og påstår at det funka greit. Jeg ville vel ikke gå så langt, men det der er altså én av en god del ting som det er mindre grunn til å stresse med enn vi har blitt fortalt.
Skulle det ikke teoretisk funke å sparge med kokvarmt vann også, (hvis man vil spare tid på oppvarming)? Dekoksjon gir jo ikke astringens, så jeg kan ikke forstået det skulle være noe i veien for 100C sparge(?). Bortsett fra at det er noe dritt å sprute rundt med så varmt vann, da. Greit å ha brannsalve klar :oops: Og justere pH på spargevannet, (de det sies at høy pH og varmt vann kan dra ut tanniner …eller er dette også en myte?)
Jeg har ikke testet dette, så her bare synser jeg. Men på mindre batcher varmer jeg opp skyllevann i 12l gryte uten å sjekke temp. Bare sørger for at det er «ganske» varmt.
 
Sist redigert:
Skulle det ikke teoretisk funke å sparge med kokvarmt vann også, (hvis man vil spare tid på oppvarming)? Dekoksjon gir jo ikke astringens, så jeg kan ikke forstået det skulle være noe i veien for 100C sparge(?). Bortsett fra at det er noe dritt å sprute rundt med så varmt vann, da. Greit å ha brannsalve klar :oops: Og justere pH på spargevannet, (de det sies at høy pH og varmt vann kan dra ut tanniner …eller er dette også en myte?)
Jeg har ikke testet dette, så her bare synser jeg. Men på mindre batcher varmer jeg opp skyllevann i 12l gryte uten å sjekke temp. Bare sørger for at det er «ganske» varmt.
Nei, dekoksjon funker greit fordi det er så mye sukker involvert. (Spør meg ikke hvorfor det hjelper:).) Men når du skyller, synker jo sg gradvis, og du ekstraherer tanniner etter hvert hvis vannet er for varmt, sier teorien. pH spiller en rolle her, men uansett hadde jeg ikke ikke skylt med kokende vann. Men prøv gjerne - det skulle ikke forundre meg veldig om det gikk helt fint:).
 
Betyr dette at jeg setter ned varmen til 80 grader og har i humle og tar ut humlen etter 15min?

140 g Mosaic Pellet (11.5% Alpha) @ Whirlpool m/ 15 min hopstand v/80 grader (5.6 g/L) 37.7 IBU
 
Betyr dette at jeg setter ned varmen til 80 grader og har i humle og tar ut humlen etter 15min?

140 g Mosaic Pellet (11.5% Alpha) @ Whirlpool m/ 15 min hopstand v/80 grader (5.6 g/L) 37.7 IBU
Du trenger ikke ta den ut, men etter et kvarter kan du kjøle ned ferdig og overføre til et gjæringskar.
 
God kveld, sitter å tenker på hva slags utstyr jeg trenger å prøver å være nøktern i tankene.

Jeg har 1 brygg på nakken, utstyr til å brygge (30l) samt 48 flasker.

Det jeg har kommet frem til som nødvendig er;

#1 flere flasker/fat
(fat er jeg usikker på ettersom jeg konsumerer det aller meste selv, har forstått det som holdbarhet er et tema på fat)

#2 inkbird + varmeduk/band/kabel/plate.
Har et kombikjøleskap stående tomt og tenkte det å få kontroll på gjæringstemperatur vil utvide hvilke typer øl jeg kan prøve å brygge.

Noen som har motforslag eller tenker jeg i riktig retning?
 
God kveld, sitter å tenker på hva slags utstyr jeg trenger å prøver å være nøktern i tankene.

Jeg har 1 brygg på nakken, utstyr til å brygge (30l) samt 48 flasker.

Det jeg har kommet frem til som nødvendig er;

#1 flere flasker/fat
(fat er jeg usikker på ettersom jeg konsumerer det aller meste selv, har forstått det som holdbarhet er et tema på fat)

#2 inkbird + varmeduk/band/kabel/plate.
Har et kombikjøleskap stående tomt og tenkte det å få kontroll på gjæringstemperatur vil utvide hvilke typer øl jeg kan prøve å brygge.

Noen som har motforslag eller tenker jeg i riktig retning?
Jeg vil si at temperaturkontroll burde være øverst, men kombiskap er en dårlig deal, mye plass som ikke kan brukes(frysedelen).

Om du vet med 100% sikkerhet at brygging er og vil bli en langvarig hobby og du konsumerer det meste selv er fat absolutt verdt det, holdbarheten er, om gjort riktig, definitivt bedre og lengre med fat.
 
Jeg vil si at temperaturkontroll burde være øverst, men kombiskap er en dårlig deal, mye plass som ikke kan brukes(frysedelen).

Om du vet med 100% sikkerhet at brygging er og vil bli en langvarig hobby og du konsumerer det meste selv er fat absolutt verdt det, holdbarheten er, om gjort riktig, definitivt bedre og lengre med fat.
Forstår kombiskap ikke er ideelt, men ettersom jeg har et som står tomt er vel det bedre enn bod med ish 20 grader som gjærings sted.

Når det gjelder fat tenkte jeg holdbarhet ifra man jeg tapper første glasset. Ikke lagring på fat.
 
Forstår kombiskap ikke er ideelt, men ettersom jeg har et som står tomt er vel det bedre enn bod med ish 20 grader som gjærings sted.

Når det gjelder fat tenkte jeg holdbarhet ifra man jeg tapper første glasset. Ikke lagring på fat.
Selvfølgelig, er eneste mulighet et kombiskap er det bedre enn ingenting, men jeg vet ikke hvordan kompressoren vil tåle det med tanke på frysedelen, kanskje går det helt fint, jeg vet ikke, men tenker at det er en grunn til at det ikke er veldig vanlig...

Jeg forstår ikke andre avsnittet ditt, jeg er slow, så tar det på min kappe, men som sagt så skjønner jeg ikke hva du mener med "ifra jeg tapper fra første glasset"

Kombiskapet, om det er plass er kanskje bedre egnet til å oppbevare flasker/fat enn det er til gjæring :)
 
Holdbarhet på fat er ikke et problem sålenge du får det oksygenfritt på fatet, du etterfyller jo med CO2 når du tapper.
Jeg drikker det aller meste jeg brygger selv, og har til en hver tid et fat på hver av de tre tappekranene mine, og brygger stort sett 40l batcher slik at jeg har til to fat. Har aldri opplevd et fat som er blitt dårlig.
 
Holdbarhet på fat er ikke et problem sålenge du får det oksygenfritt på fatet, du etterfyller jo med CO2 når du tapper.
Jeg drikker det aller meste jeg brygger selv, og har til en hver tid et fat på hver av de tre tappekranene mine, og brygger stort sett 40l batcher slik at jeg har til to fat. Har aldri opplevd et fat som er blitt dårlig.

Takk! Da har jeg missforstått fat :)
 
Tilbake
Topp