Tråden for dumme spørsmål.

I nest siste brygg kom jeg på et vis borti humlefilteret, slik at det var mye trub. Trodde ikke det skulle bli noe problem, og i ettertid burde jeg jo ha brukt et lokk med høyere inntak. Nå blir UT-ventilen blokkert med en gang ette rjeg blåser den ren med CO2. Finnes det egentlig noen løsning nå eller skal jeg skrive av 20 liter?

I nest siste brygg kom jeg på et vis borti humlefilteret, slik at det var mye trub. Trodde ikke det skulle bli noe problem, og i ettertid burde jeg jo ha brukt et lokk med høyere inntak. Nå blir UT-ventilen blokkert med en gang ette rjeg blåser den ren med CO2. Finnes det egentlig noen løsning nå eller skal jeg skrive av 20 liter?
Hva er dette er det forsøk på tapping fra gjæring eller servering fra fat?

Hvis det er fra fat med stigerør så skal det vel kanskje lå seg gjøre å demontere stigerøret og montere flyteball? Litt verre hvis det er en ventil som leverer fra bunn, da kreves det litt mer akrobatikk for å få til det.

Hvis det er fra fat med stigerør så skal det vel kanskje lå seg gjøre å demontere stigerøret og montere flyteball? Litt verre hvis det er en ventil som leverer fra bunn, da kreves det litt mer akrobatikk for å få til det.
Hvis det er fra fat, så hadde jeg lagt fatet i 45-grader inntil en vegg og blåst humla ut av røret med CO2 på ut porten og latt fatet stå en liten stund. Så flytta ølet over til et annet purget fat under mottrykk.

Først så kvitter du deg med det brettet som fulgte med og kjøper dette og bruker selvfølgelig kun topp platen, lager hull og setter fast kvernen.

Til drillen kjøper du strips som kan åpnes og lukkes, de får du på biltema også strammer du bare stripsen til det går sakte, men uten problemer. Jeg har annen erfaring enn andre ser jeg, fart spiller absolutt en rolle, men kondisjonerer du maltet kan du slippe unna med litt høyere hastighet.

Og bare så det er sagt så har jeg samme kvern og den er håpløs, om jeg fyller den opp så kverner den litt og spinner, kverner og spinner, søppel i min erfaring, hadde jeg hatt planer om å kverne mer enn 5kg malt i måneden hadde jeg kjøpt denne.
God løsning. Må jeg også kjøpe skruer/muttere, eller kan jeg gjenbruke noe som er på kværna? (Har den ikke foran meg, så jeg spør).

God løsning. Må jeg også kjøpe skruer/muttere, eller kan jeg gjenbruke noe som er på kværna? (Har den ikke foran meg, så jeg spør).
Ja, jeg husker desverre ikke hvor lange skruer jeg kjøpte, men mål tykkelsen på "snurreplata" og dybden på skruehullet på møllen så ordner det seg.

Glemte å nevne at jeg kuttet vekk litt av siden hvor drillen kobles på.

Screenshot_20250127_082528_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20250127_082513_com.android.gallery3d.jpg

Send ‘Norbrygg status’ til 2030 så får du alle rabattkodene.
ja, var det jeg var ute etter. Om det var mulig å "pinne" tråder, burde slik info stå først der. Men det står kanskje et annet sted? Men typisk nok har regningen forfall i morgen, så får ikke koden før om et par dager da.

ja, var det jeg var ute etter. Om det var mulig å "pinne" tråder, burde slik info stå først der. Men det står kanskje et annet sted? Men typisk nok har regningen forfall i morgen, så får ikke koden før om et par dager da.

Jeg har kommet litt på vin-sette-kjøret... Så langt har jeg fulgt oppskriften og brukt en vinballong i plast for mesteparten av gjæringen. Men det slår meg hvor utrolig klønete det er å jobbe med sammenliknet med gjøringskarene med tappekran som jeg bruker til øl. Tappe ut med hevert, både å få startet den og få den riktig i forhold til evenuelt bunnfall, rengjøring, påfyll, ta ut prøve for å måle utgjæring (eller smakstest...)

Er det noen som helst grunn (bort sett fra det visuelle og prinsipielle) til å ikke bruke en gjæringsbøtte til vin (eller flere da, den blir jo gjerne stukket om en gang eller to)

Tilbake
Topp