Tråden for dumme spørsmål.

Først så kvitter du deg med det brettet som fulgte med og kjøper dette og bruker selvfølgelig kun topp platen, lager hull og setter fast kvernen.

Til drillen kjøper du strips som kan åpnes og lukkes, de får du på biltema også strammer du bare stripsen til det går sakte, men uten problemer. Jeg har annen erfaring enn andre ser jeg, fart spiller absolutt en rolle, men kondisjonerer du maltet kan du slippe unna med litt høyere hastighet.

Og bare så det er sagt så har jeg samme kvern og den er håpløs, om jeg fyller den opp så kverner den litt og spinner, kverner og spinner, søppel i min erfaring, hadde jeg hatt planer om å kverne mer enn 5kg malt i måneden hadde jeg kjøpt denne.
God løsning. Må jeg også kjøpe skruer/muttere, eller kan jeg gjenbruke noe som er på kværna? (Har den ikke foran meg, så jeg spør).

God løsning. Må jeg også kjøpe skruer/muttere, eller kan jeg gjenbruke noe som er på kværna? (Har den ikke foran meg, så jeg spør).
Ja, jeg husker desverre ikke hvor lange skruer jeg kjøpte, men mål tykkelsen på "snurreplata" og dybden på skruehullet på møllen så ordner det seg.

Glemte å nevne at jeg kuttet vekk litt av siden hvor drillen kobles på.

Screenshot_20250127_082528_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20250127_082513_com.android.gallery3d.jpg

Send ‘Norbrygg status’ til 2030 så får du alle rabattkodene.
ja, var det jeg var ute etter. Om det var mulig å "pinne" tråder, burde slik info stå først der. Men det står kanskje et annet sted? Men typisk nok har regningen forfall i morgen, så får ikke koden før om et par dager da.

ja, var det jeg var ute etter. Om det var mulig å "pinne" tråder, burde slik info stå først der. Men det står kanskje et annet sted? Men typisk nok har regningen forfall i morgen, så får ikke koden før om et par dager da.

Jeg har kommet litt på vin-sette-kjøret... Så langt har jeg fulgt oppskriften og brukt en vinballong i plast for mesteparten av gjæringen. Men det slår meg hvor utrolig klønete det er å jobbe med sammenliknet med gjøringskarene med tappekran som jeg bruker til øl. Tappe ut med hevert, både å få startet den og få den riktig i forhold til evenuelt bunnfall, rengjøring, påfyll, ta ut prøve for å måle utgjæring (eller smakstest...)

Er det noen som helst grunn (bort sett fra det visuelle og prinsipielle) til å ikke bruke en gjæringsbøtte til vin (eller flere da, den blir jo gjerne stukket om en gang eller to)

Er det noen som helst grunn (bort sett fra det visuelle og prinsipielle) til å ikke bruke en gjæringsbøtte til vin (eller flere da, den blir jo gjerne stukket om en gang eller to)
Jeg bruker bøtter med kran, unntatt hvis jeg har drueskallpose med i vinen, og om det er eik i vinsettet så bruker jeg hevert ved første omstikk. Filtrerer ut det verste av treverk og skall.

Jeg har kommet litt på vin-sette-kjøret... Så langt har jeg fulgt oppskriften og brukt en vinballong i plast for mesteparten av gjæringen. Men det slår meg hvor utrolig klønete det er å jobbe med sammenliknet med gjøringskarene med tappekran som jeg bruker til øl. Tappe ut med hevert, både å få startet den og få den riktig i forhold til evenuelt bunnfall, rengjøring, påfyll, ta ut prøve for å måle utgjæring (eller smakstest...)

Jeg bruker vanlig gjæringsbøtte med kran. Har ingen problemer med det.

Hvor ille er det å tilsette "varm" rehydrert gjær (27 C) til kald vørter (15 C) ? :rolleyes:
Rimelig ille om en skal tru det som sies. Gjæren vil da i teorien regaere med kraftige stressymptomer: Den vil produsere proteiner som ikke bidrar positivt til smaken på ølet, for å si det sånn.

Jeg har aldri begått denne typen forbrytelse mot gjæren, så jeg kan ikke bidra med autentiske skrekkhistorier:).

Dette er jo i prinsippet det samme som skjer når en kjølekræsjer. Exbeeriments har ikke vist at det spiller noen rolle. Men det du foreslår, er vel vesentlig mer dramatisk?

Sist redigert:
Jeg har selv stusset rundt dette med temperatur og rehydrering av tørrgjær. For å gjøre vondt verre er det i følge Lallemand i tillegg problematisk å temperere for sakte :oops: https://www.lallemandbrewing.com/docs/products/bp/BEST-PRACTICES_REHYDRATION_DIGITAL.pdf
Det er vel fordi gjæren vekkes til live i et medium som er helt fritt for næring?

Litt interessant er det at det går helt fint - det er til og med anbefalt - å ta fersk gjær rett fra kjøleskapet når du pitcher. Jeg gjør alltid det, og har ikke sett noen negative effekter. (Hvilket sjølsagt ikke beviser noe som helst:).)

Jeg helt bare oppi gjæren uten å røre så kan jo håpe / ønske tenke den blandet seg såpass sakte med stouten at det går bra :rolleyes:

Tilbake
Topp