Jeg trur askorbinsyre er noe vi greier oss veldig godt uten - i begge ender av prosessen, skjønt jeg skal ikke si tvert at det ikke kan ha noe for seg til slutt. Men jeg tilfører det regelmessig i mesken, om enn ufrivillig, fordi det er ett av de tre virkestoffene i Antioxin SBT. Og jeg trur ikke at det i de små mengdene jeg da bruker, er noe problem.Nei, det skal jeg visst ikke.
"The degradation or oxidation products of ascorbic acid heated at 100 °C for 2 h include furfural, 2-furoic acid, 3-hydroxy-2-pyrone and an unknown compound. Among them, furfural is one of the main degradation products of ascorbic acid, which can polymerize or combine with amino acids to form brown melanoids, causing the browning of ascorbic acid-containing juice products [62]. Furthermore, thermally oxidized ascorbic acid was identified as a potential precursor of furan; it is a possible carcinogen usually produced in some heated food products [71]."
Chemical Stability of Ascorbic Acid Integrated into Commercial Products: A Review on Bioactivity and Delivery Technology - PMC
The L-enantiomer of ascorbic acid is commonly known as vitamin C. It is an indispensable nutrient and plays a key role in retaining the physiological process of humans and animals. L-gulonolactone oxidase, the key enzyme for the de novo synthesis of ...pmc.ncbi.nlm.nih.gov
Før tapping til fat blir det da.
Hva er dette er det forsøk på tapping fra gjæring eller servering fra fat?I nest siste brygg kom jeg på et vis borti humlefilteret, slik at det var mye trub. Trodde ikke det skulle bli noe problem, og i ettertid burde jeg jo ha brukt et lokk med høyere inntak. Nå blir UT-ventilen blokkert med en gang ette rjeg blåser den ren med CO2. Finnes det egentlig noen løsning nå eller skal jeg skrive av 20 liter?
Hvis det er fra fat, så hadde jeg lagt fatet i 45-grader inntil en vegg og blåst humla ut av røret med CO2 på ut porten og latt fatet stå en liten stund. Så flytta ølet over til et annet purget fat under mottrykk.Hvis det er fra fat med stigerør så skal det vel kanskje lå seg gjøre å demontere stigerøret og montere flyteball? Litt verre hvis det er en ventil som leverer fra bunn, da kreves det litt mer akrobatikk for å få til det.
Ser jo litt merkelig ut den her. Stått 4 dager på 16,9 C. (+/- 0,5)
Lurer på når og hvordan jeg skal få tørrhumla hvis det ikke faller /løser seg
Vis vedlegget 71010

Da var krausen endelig falt. Tok en uke detog jeg kan tørrhumle Dantastic med 100 g Chinook, Columbus og Citra cryo
50 g Amarillo venter om et par dager (ca. 15 liter)
Vis vedlegget 71042

Jeg har to bøtter med samme øl i begge, som skal tappes i dag. Ink and dagger ish. Du bruker 0,5 gram på 9 eller 12 liter? Greit forsøk å tilsette bare i ene bøtta og se om det blir forskjell.Og i dag var det 0,5 g askorbinsyre og 50 g Amarillo som ventet![]()
Jeg har to bøtter med samme øl i begge, som skal tappes i dag. Ink and dagger ish. Du bruker 0,5 gram på 9 eller 12 liter? Greit forsøk å tilsette bare i ene bøtta og se om det blir forskjell.
Det gikk et gram i begge fata. Måtte tappe med slange i bunn av fatet, ball lock bare tettet seg.0,05 g/L, men jeg brukte litt mindre, 0,6 g/ 15 liter for å være nøyaktig
God løsning. Må jeg også kjøpe skruer/muttere, eller kan jeg gjenbruke noe som er på kværna? (Har den ikke foran meg, så jeg spør).Først så kvitter du deg med det brettet som fulgte med og kjøper dette og bruker selvfølgelig kun topp platen, lager hull og setter fast kvernen.
![]()
SNUDDA snurrebrett, massivt tre, 39 cm - IKEA
SNUDDA snurrebrett, massivt tre, 39 cm Sett en spinn på hverdagen med dette runde trebrettet. Gi den en snurr for å komme nærmere favorittene dine. Komfortabelt og praktisk – og en enkel måte å oppgradere kjøkkenet eller spiseplassen på. Den dreibare sokkelen forenkler serveringen.www.ikea.com
Til drillen kjøper du strips som kan åpnes og lukkes, de får du på biltema også strammer du bare stripsen til det går sakte, men uten problemer. Jeg har annen erfaring enn andre ser jeg, fart spiller absolutt en rolle, men kondisjonerer du maltet kan du slippe unna med litt høyere hastighet.
![]()
Strips som kan åpnes, 300 x 7,3, 100 stk.
Strips av UV-bestandig nylon. Kan åpnes og lukkes flere ganger. Strips har et nesten ubegrenset bruksområde. De er praktiske for enkelt å feste eller holde s...www.biltema.no
Og bare så det er sagt så har jeg samme kvern og den er håpløs, om jeg fyller den opp så kverner den litt og spinner, kverner og spinner, søppel i min erfaring, hadde jeg hatt planer om å kverne mer enn 5kg malt i måneden hadde jeg kjøpt denne.
![]()
Maltmlle / Maltkvern med to valser 7kg trakt | FINN-torget
Ekte håndverkeri ( ikke Kina produkt) Justerbare valser 0,5-3,5 mm i syrefast stål, 2 stk Ø40 L=80 mm Inkludert: • Maltmølle med to drivende valser takket være bruk av tannhjul • Rustfristål trakt med kapasitet på 7 kg • 10mm sekskant tilkobling for drill • Skruer for justering av...www.finn.no
Ja, jeg husker desverre ikke hvor lange skruer jeg kjøpte, men mål tykkelsen på "snurreplata" og dybden på skruehullet på møllen så ordner det seg.God løsning. Må jeg også kjøpe skruer/muttere, eller kan jeg gjenbruke noe som er på kværna? (Har den ikke foran meg, så jeg spør).

Jeg har brukt årets rabattkoder hos Ølbrygging og Vestbrygg samt registrert den hos Brewshop. Det er stort sett de 3 jeg handler råvarer fraNoen som vet om vi fortsatt har en rabatt-avtale? Jeg så ingenting om det i dette forumet: "https://forum.norbrygg.no/forums/det-lille-ekstra-for-medlemmer-i-norbrygg.34/"
Send ‘Norbrygg status’ til 2030 så får du alle rabattkodene.Noen som vet om vi fortsatt har en rabatt-avtale? Jeg så ingenting om det i dette forumet: "https://forum.norbrygg.no/forums/det-lille-ekstra-for-medlemmer-i-norbrygg.34/"
ja, var det jeg var ute etter. Om det var mulig å "pinne" tråder, burde slik info stå først der. Men det står kanskje et annet sted? Men typisk nok har regningen forfall i morgen, så får ikke koden før om et par dager da.Send ‘Norbrygg status’ til 2030 så får du alle rabattkodene.
ja, var det jeg var ute etter. Om det var mulig å "pinne" tråder, burde slik info stå først der. Men det står kanskje et annet sted? Men typisk nok har regningen forfall i morgen, så får ikke koden før om et par dager da.
norbrygg.no