Vis din kegerator / øleskap!

gumegysy.jpg
   

Kranene fra Rutof funker bra.  Billig hylle og knekter fra Biltema poppet fast.
Ser det ser rotete ut med masse gamle reklamedingser hehe..

Syns det holder med 2 kraner på denne, så får jeg plass til annet øl og brus på flasker i skapet også.
Har fryserkegerator i et annet rom med 3 kraner pluss 3 picnikkraner der jeg også setter ting til karbonering.

I dette skapet bruker jeg bare ferdig karbonerte fat, og en sodastreamflaske som jeg fyller fra 6 kg flaske.
Deilig egenkomponert stout i glasset :)
 
u3asa7yt.jpg
 
Inni skapet, overgang til sodastreamflaske fra olbrygging.no, regulator fra Bryggselv.
La inn slangen for fylling av sodastreamflaske, fra zapflagendoctor, sikkert stavet feil hehe..
Har enda ikke greid å fylle flaska mer enn 200 gram, men det holder jo.
Har bare prøvd et par ganger, og vet egentlig ikke hvor mye det er på hovedbeholderen.
De 3/16 slangene fungerer helt genialt, en meter er mer enn nok.
 
Tim skrev:
gumegysy.jpg
     

Kranene fra Rutof funker bra.  Billig hylle og knekter fra Biltema poppet fast.
Ser det ser rotete ut med masse gamle reklamedingser hehe..

Syns det holder med 2 kraner på denne, så får jeg plass til annet øl og brus på flasker i skapet også.
Har fryserkegerator i et annet rom med 3 kraner pluss 3 picnikkraner der jeg også setter ting til karbonering.

I dette skapet bruker jeg bare ferdig karbonerte fat, og en sodastreamflaske som jeg fyller fra 6 kg flaske.
Deilig egenkomponert stout i glasset :)

Tøft :)
 
Rutof skrev:
Ole Bråten skrev:
Rutof skrev:
apejehyq.jpg


e4eqeby2.jpg


Nytt kjøleskap nesten ferdig.
Hvilken modell av Matsui har du?

Skal sjekke. Kjøpt hos lefdal. Kr 2990

Kjøpe dette på Elkjøp på lørdag til 2222,-  8) Helt passe størrelse, men jeg ville nok ikke hatt så mange flasker pr hylle. De glassplatene er lovlig tynne og kommer til å brekke, det trengs bare en liten kakk med en ølflaske så flyter det over med øl i rommet. Jeg har 2x 30 liter fat i skapet mitt, men jeg byttet ut glassplatene med treplater som jeg tilpasset og forsterket under.
 
Tips ang hyllene kan være å hente hyller på kasserte skap. (står ofte bak el-butikken) så kan man legge hyllene dobbelt. Eller erstatte når de gamle knekker :) Trehyller er ikke spesielt rengjøringsvennlige, men så er de lette å bytte ut.
 
ictys skrev:
Tips ang hyllene kan være å hente hyller på kasserte skap. (står ofte bak el-butikken) så kan man legge hyllene dobbelt. Eller erstatte når de gamle knekker :) Trehyller er ikke spesielt rengjøringsvennlige, men så er de lette å bytte ut.

Forskalingsfiner, eller hva det nå heter, er ikke så værst å holde reint :)
 
Bjarte H skrev:
ictys skrev:
Tips ang hyllene kan være å hente hyller på kasserte skap. (står ofte bak el-butikken) så kan man legge hyllene dobbelt. Eller erstatte når de gamle knekker :) Trehyller er ikke spesielt rengjøringsvennlige, men så er de lette å bytte ut.

Forskalingsfiner, eller hva det nå heter, er ikke så verst å holde reint :)
Fungerer ypperlig, har dette i gjærskapene. Husk å bruk de som er belagt med Phenol film (sorte og glatte)
 
Da har øleskapet fått lov til å stå i kjellerstua. Jeg bygde det før corneliusfatene var kommet og det ble veldig trangt innvendig. 3 fat går greit + co2 flaska. Det ble noe knot med peltier elementer, så det ble kompressor kjøling. Et lite kjøleskap står nå ganske så nakent på tilhengeren og venter på siste reis til fyllinga.
Eikefjøla har tatt til seg fuktighet. Selvfølgelig  bare på den ene siden. Hvis den ikke retter seg får jeg frese inn spor og tvinge den rett med en stålvinkel.
Led lys fra ikea, så det er masse farger å velge mellom.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    921,8 KB · Sett: 2.056
Haraldk skrev:
Rutof skrev:
Ole Bråten skrev:
Rutof skrev:
apejehyq.jpg


e4eqeby2.jpg


Nytt kjøleskap nesten ferdig.
Hvilken modell av Matsui har du?

Skal sjekke. Kjøpt hos lefdal. Kr 2990

Kjøpe dette på Elkjøp på lørdag til 2222,-  8) Helt passe størrelse, men jeg ville nok ikke hatt så mange flasker pr hylle. De glassplatene er lovlig tynne og kommer til å brekke, det trengs bare en liten kakk med en ølflaske så flyter det over med øl i rommet. Jeg har 2x 30 liter fat i skapet mitt, men jeg byttet ut glassplatene med treplater som jeg tilpasset og forsterket under.
Klarte ikke motstå fristelsen på lørdag, så jeg røyk på et slik kjøleskap selv hodsElkjøp. Har tenkt å bruke det til å gjære i, så satser på det går fint :)
 
FrankD skrev:
Da har øleskapet fått lov til å stå i kjellerstua. Jeg bygde det før corneliusfatene var kommet og det ble veldig trangt innvendig. 3 fat går greit + CO₂ flaska. Det ble noe knot med peltier elementer, så det ble kompressor kjøling. Et lite kjøleskap står nå ganske så nakent på tilhengeren og venter på siste reis til fyllinga.
Eikefjøla har tatt til seg fuktighet. Selvfølgelig  bare på den ene siden. Hvis den ikke retter seg får jeg frese inn spor og tvinge den rett med en stålvinkel.
Led lys fra ikea, så det er masse farger å velge mellom.
Kjempestilig!
 
Et lite tips angående hylleplater er å gå for denne fra IKEA. Kuttes med vanlig håndsag, tåler mye og er lette og rengjøre.
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50242723/
 
Bjarte H skrev:
ictys skrev:
Tips ang hyllene kan være å hente hyller på kasserte skap. (står ofte bak el-butikken) så kan man legge hyllene dobbelt. Eller erstatte når de gamle knekker :) Trehyller er ikke spesielt rengjøringsvennlige, men så er de lette å bytte ut.

Forskalingsfiner, eller hva det nå heter, er ikke så verst å holde reint :)

Kommer langt med å male finer eller tre ett strøk...eller 2!
 
nordtvedt skrev:
Dette er vel strengt talt ikke en kegerator, men tror bildet passer inn her allikevel.  slangen går igjennom skapet, kjøkkengulvet og ned i kjelleren.  trenger ikke å tenke på kjøling før til våren.
har kjøpt et tårn m 3 kraner og har tenkt på det samme...men overskapene mine gjør det litt for trangt..  :jaha:
 
Noen som har laget en mini kegerator av kjøleboks? Jeg vurderer å bygge meg en portabel kegerator.

Blir ikke en permanent løsning med tanke på å holde det kaldt, men må kjøles ned noen timer før servering.

Kjøleboksen jeg har sett litt på er: http://www.clasohlson.com/no/Igloo-kjøleboks,-47-liter/31-5346
Tanken er å bruke 9-liters fat og evt sodastream flaske til gass, evt borre hull og ha 2kg flaska stående ved siden av. Litt usikker på den biten enda.

Hva tror folket, noen som sitter på erfaringer?
 
Ole Bråten skrev:
Noen som har laget en mini kegerator av kjøleboks? Jeg vurderer å bygge meg en portabel kegerator.

Blir ikke en permanent løsning med tanke på å holde det kaldt, men må kjøles ned noen timer før servering.

Kjøleboksen jeg har sett litt på er: http://www.clasohlson.com/no/Igloo-kjøleboks,-47-liter/31-5346
Tanken er å bruke 9-liters fat og evt sodastream flaske til gass, evt borre hull og ha 2kg flaska stående ved siden av. Litt usikker på den biten enda.

Hva tror folket, noen som sitter på erfaringer?

jeg stratet på en Jockeybox i sommer men fullførte aldri.. rett og slett fordi det ikke har vært behov. Den kvelden den ble brukt i sommer fungerte den som ønskelig.. fylte 30-40liter vann + mye is oppi boxen, hadde en kobberspiral som øl'et gikk gjennom. varm pils inn ble til kalds pils ut. Det er mange gode "oppskrifter" på dette ute på interwebn
 
Tilbake
Topp