Vis din kegerator / øleskap!

Beant skrev:
Enda enklere. Jeg kjøper konsentrat beregnet for brusmaskin (Sodastream), 1,5 flasker til 18 liter. Så rister jeg inn CO₂ og trykksetter fatet. Dattera foretrekker dette over kjøpecola. Smakte det først hos Rune Alm og ble overbevist, blir veldig god Cola  :biersmile:
Er det noen bra sukkerfrie av dem?  Jeg bruker Fun Light saft og karbonerer, blir greit det.

Letet leeenge etter et skap som var så lite som mulig men hadde plass til 4 fat. Å bo sentralt i Oslo gir en del arealmessige utfordringer, og ikke nok med det så skal kjærester også tas hensyn til. Etter mye surfing dukket et fullhøyde kjøleskap opp på finn.no, ikke det jeg hadde håpet på men jeg måtte slå til. Det var jo mye høyere en det jeg hadde planlagt.
Jeg angrer ikke et sekund, tanken om areal er jo bortkastet dersom man ikke kan utnytte m3 også! Plass til flasker, startere og CO2 inni kjøleskapet gjorde det veldig damevennlig! Helst ville jeg klattet på masse klistremerker og stasj, men jeg innser at i børstet aluminium så glir det godt nok inn i kjøkkenet til at det kan stå der. Det er jo greit å ha øleskapet der man er og ikke måtte gjemme det i en kjeller eller det som verre er. All respekt til de som har bygget innredninger til øleskapene sine slik at de ser ut som møbler :skitbra:.Har sett endel av de rundt omkring, de ser råbra ut! :yes:

Til slutt vil jeg bare si til ALLE som har postet ting i denne trådene at jeg ville aldri fått et øleskap som passet mine behov, uten alle inspillene som denne tråden har gitt meg! :ilike:
Keep it livin, fating har gitt meg høyere bryggefrekvens. (OG bedre øl???, etter å ha brygget mere???)

Vedlegg

• IMG_2605.JPG
    IMG_2605.JPG
    147 KB · Sett: 2.071
  • IMG_2608.JPG
    IMG_2608.JPG
    185 KB · Sett: 2.031
  • IMG_2615.png
    IMG_2615.png
    776,7 KB · Sett: 2.061
  • IMG_2625.png
    IMG_2625.png
    841 KB · Sett: 2.097
  • IMG_2626.JPG
    IMG_2626.JPG
    153,2 KB · Sett: 2.015
Tusen takk! :yes:

Den har ikke kostet så mye i bygge planlegging og bygge tid. Den tok bare litt tid i surfing og endel tid til research i diverse tråder her på norbrygg. Flaks, skal man aldri undervurdere, i allefall når det gjelder utseende. Jeg gambet stort på at det digre kjøleskapet skulle falle i smak hos kjæresten selv om det var dobbelt så stort som forespeilet. Tipper ikke når jeg sier at aluminiumen har en tilgivende effekt. Lærdommen min er at dersom man må ta hensyn til kvinnene er det likegyldig hvordan eller hva man gjør......... bare det ser bra ut til slutt. Ser at endel karer har noen heeelt sublimt brae kegeratorer i denne tråden. Ser også at noen har bygget de for å passe et større gode(familien), mens andre har bygget slik de hadde LYST til.

Det er så deilig når kreativiteten i hobbyen kan utfolde seg i flere dimensjoner. Jeg har aldri lagt så mye arbeid i etiketter, men når jeg skummer i gjennom tråden så synes jeg det er aldeles henrivende.
Det viktigste for meg i denne hobbyen er å lage et øl som smaker godt.... dersom man kan supplere med flere ting, så synes jeg det er genialt!!

Se på bygging av bryggeritrådene!,
eller oppskriftstrådene,
eller denne tråden! Superengasjerende!

For å sitere en mindre kjent rollefigur i litteraturen sier jeg: Hvorom alt er; hanen er en gal jævel, nå er det middag!

Jeg bommet totalt da jeg kjøpte øleskap i fjor. Ble altfor liten plass, men skapet ditt ser utrolig bra ut, Tollefsen. Hvilken modell er dette?

Tollefsen skrev:
Letet leeenge etter et skap som var så lite som mulig men hadde plass til 4 fat. Å bo sentralt i Oslo gir en del arealmessige utfordringer, og ikke nok med det så skal kjærester også tas hensyn til. Etter mye surfing dukket et fullhøyde kjøleskap opp på finn.no, ikke det jeg hadde håpet på men jeg måtte slå til. Det var jo mye høyere en det jeg hadde planlagt.
Jeg angrer ikke et sekund, tanken om areal er jo bortkastet dersom man ikke kan utnytte m3 også! Plass til flasker, startere og CO₂ inni kjøleskapet gjorde det veldig damevennlig! Helst ville jeg klattet på masse klistremerker og stasj, men jeg innser at i børstet aluminium så glir det godt nok inn i kjøkkenet til at det kan stå der. Det er jo greit å ha øleskapet der man er og ikke måtte gjemme det i en kjeller eller det som verre er. All respekt til de som har bygget innredninger til øleskapene sine slik at de ser ut som møbler :skitbra:.Har sett endel av de rundt omkring, de ser råbra ut! :yes:

Til slutt vil jeg bare si til ALLE som har postet ting i denne trådene at jeg ville aldri fått et øleskap som passet mine behov, uten alle inspillene som denne tråden har gitt meg! :ilike:
Keep it livin, fating har gitt meg høyere bryggefrekvens. (OG bedre øl???, etter å ha brygget mere???)
Meget pent! Hva er dybden på kjøleskapet?

Finner ikke typebetegnelse mer en: Bosch Cooler, mulig det står på baksiden men der kommer jeg ikke til akkurat nå.

D: 42 cm
B: 56 cm
H: 142 cm fra hylla som fatene står på, det er en skuff under på H: 22 cm som fyller litt over halve dybden.

Det eneste som er litt dumt er at det har elektronisk termostat slik at det ikke kan styres med STC-1000 (Tror jeg), og at i en heeelt perfekt verden så hadde det hatt en liten fryseboks til humle.

Tollefsen skrev:
Finner ikke typebetegnelse mer en: Bosch Cooler, mulig det står på baksiden men der kommer jeg ikke til akkurat nå.

H: 142 cm fra hylla som fatene står på, det er en skuff under på H: 22 cm som fyller litt over halve dybden.

Det eneste som er litt dumt er at det har elektronisk termostat slik at det ikke kan styres med STC-1000 (Tror jeg), og at i en heeelt perfekt verden så hadde det hatt en liten fryseboks til humle.

Kan du ikke sette den på det kalleste og så styre temp med STC1000?

Det er ikke så perfekt med en liten fryser i øleskapet, har du det på en 7-8 grader så går det ikke så ofte om du styrer med STC1000. Den slår jo av fryseren også (Har erfaring :bank2:)

Da er mitt kegaratorprosjekt i havn. En sidebyside Daewoo med isbitmaskin.  :yes: Det skal bli en nytelse å ha tilgang til kald øl fra fat året rundt, og med mulighet til å mikse seg en drink med is om den lysten skulle være tilstede. Fant denne på Finn til 1500 kroner, kun 6 år gammel. Det var heldigvis i mitt eget nabolag så jeg dro den hjem på snøen på en stor plate av papp. Dører måtte demonteres for å få den inn gjennom døren til boden. CO₂ flasken står inne i en annen matbod der jeg har flere Corneliusfat. Har bare trukket slange fra en regulator og gjennom veggen på matboden og videre inn i kjøleren gjennom bakveggen.
Hyllen er rustfri fra IKEA og kranene er Perlic.

Gjenstår å spekulere ut noen bra magnetholdere for merking til hver krane om hvilke egenskaper som er i drikken som skjuler seg der bak   :jaha:

Skapet er prøvekjørt i helgen og det fungerer perfekt  ;D

Vedlegg

• DSC_1119.jpg
    DSC_1119.jpg
    971,9 KB · Sett: 1.609
  • DSC_1132.jpg
    DSC_1132.jpg
    1,2 MB · Sett: 1.589
  • DSC_1131.jpg
    DSC_1131.jpg
    1,7 MB · Sett: 1.564
Med ISBITMASKIN! Det får bli i mitt nye hjem, tipper jeg scorer et par WAF-creds på det!

Gasslinene dine så også snasne ut! :skitbra:

AudunWS skrev:
Tollefsen skrev:

Kan du ikke sette den på det kalleste og så styre temp med STC1000?

Det er ikke så perfekt med en liten fryser i øleskapet, har du det på en 7-8 grader så går det ikke så ofte om du styrer med STC1000. Den slår jo av fryseren også (Har erfaring :bank2:)

For gjæring så går dette bra. Skapet slår inn på 8 grader dersom strømmen brytes og kobles til igjen. Testet dette nå, trodde at det slo inn på 12 men der tok jeg feil.

Da kan jeg bruke det til gjæring av lager, fantastisk!

Tim skrev:
Beant skrev:
Enda enklere. Jeg kjøper konsentrat beregnet for brusmaskin (Sodastream), 1,5 flasker til 18 liter. Så rister jeg inn CO₂ og trykksetter fatet. Dattera foretrekker dette over kjøpecola. Smakte det først hos Rune Alm og ble overbevist, blir veldig god Cola  :biersmile:
Er det noen bra sukkerfrie av dem?  Jeg bruker Fun Light saft og karbonerer, blir greit det.

De har en sukkerfri cola-variant fra Sodastream, svarte etiketter. Skulle teste den sist, men de var utsolgt på Jula, så det får bli neste gang. Kanskje andre har testet denne?

Beant skrev:
De har en sukkerfri cola-variant fra Sodastream, svarte etiketter. Skulle teste den sist, men de var utsolgt på Jula, så det får bli neste gang. Kanskje andre har testet denne?
Tenker jeg skal prøve en neste gang jeg er på Jula, kan ta litt tid siden det er et stykke unna.
Men så at NetOnNet har Aga sine varianter: http://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/kjokken/kullsyremaskin/smaker/1 Lurer på å prøve dem.
Ser Lemon/Lime får god kritikk. Har mest tro på slik smak, Cola er vel vanskeligere å etterlikne.
Bra blandevann sikkert :D

Den fikk ikke så god kritikk, nei. Husker fra barndommen at brusmaskin ikke gav noe i nærheten av "rett" smak. Var derfor veldig skeptisk til jeg selv smakte fra fat. Det er mulig at den typen de selger på Netonnet ikke er så bra, men det kan også være at det ikke blir like bra i en brusmaskin?

Synes i alle fall at den sukkerholdige varianten fra Sodastream, laget på fat, er veldig nærme cola, og i alle fall godt drikkende  :biersmile:

Beant skrev:
Den fikk ikke så god kritikk, nei. Husker fra barndommen at brusmaskin ikke gav noe i nærheten av "rett" smak. Var derfor veldig skeptisk til jeg selv smakte fra fat. Det er mulig at den typen de selger på Netonnet ikke er så bra, men det kan også være at det ikke blir like bra i en brusmaskin?

Synes i alle fall at den sukkerholdige varianten fra Sodastream, laget på fat, er veldig nærme cola, og i alle fall godt drikkende  :biersmile:

Hva med å kjøre en sunnere variant og sette kullsyre rett på juice?  :)  Har venner som kaller Farris + Juice for "sunn brus"  :)

Tja, det går vel å prøve. Bruker de 50/50?

1,5 flaske konsentrat på 18 liter er 1020g konsentrat per 18 liter. Av dette er 945g sukker. Vanlig Coca Cola inneholder så langt jeg kan finne ca det dobbelte (1,9 kg sukker på 18 liter), så dette konsentratet inneholder allerede en del kunstig søtning (står oppført, men ikke hvor mye). Så jeg vil konkludere med at det allerede er en "sunn brus" på "bare" 1021 oechle  :laugh:

Jeg synes Cola er godt, men den originale koster 10 kroner literen eller noe sånt, så jeg holder meg til den. Bruker mye Sodastream hjemme, men lager da bare sodavann uten smak. Colaen deres er ganske god, men original er best  :)

Beant skrev:
Tja, det går vel å prøve. Bruker de 50/50?

1,5 flaske konsentrat på 18 liter er 1020g konsentrat per 18 liter. Av dette er 945g sukker. Vanlig Coca Cola inneholder så langt jeg kan finne ca det dobbelte (1,9 kg sukker på 18 liter), så dette konsentratet inneholder allerede en del kunstig søtning (står oppført, men ikke hvor mye). Så jeg vil konkludere med at det allerede er en "sunn brus" på "bare" 1021 oechle  :laugh:

Ja ca 50/50. Farris + eplejuice er min favoritt.

Da er jeg i gang med øleskapet. Plass til 4 cornelius. Kjøles med peltier elementer montert direkte på aluminiumkassa som står inne boksen. Gjenstår å frese ned drypp bakka, et par stolper på siden av kran panelet, og et par kraner til.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    151,5 KB · Sett: 1.708
Tilbake
Topp