Tråden for dumme spørsmål.

Fikk tilbakemelding på et innlegg på facebook-gruppe at jeg hadde for lite gjær. Skulle ha vært 2 pakker, mens settet medfulgte det bare 1 pakke. Spurte Vestbrygg om dette for en uke siden, uten tilbakemelding.
Alle ølsett burde selges med minimum 2 pakker gjær. Ølbrygging og Bryggselv er flinke, men noen selger fremdeles med for lite gjær.
 
Men logikken i det er vel at man egentlig ikke trenger å jage utgjæring? Og at et øl som endte på 1.008 i praksis (om man ser bort fra alkoholen) er likt et på 1.017 eller 1.024? Kjøper ikke helt det, altså. For meg er øl med 9 til 16 poengs forskjell svært ulike.

Jeg ”søtet” nylig opp en Dark Horizon klone fra 1002 til 1015 med laktose (veldig lite sødme i laktose). Det var som natt og dag.
Hva var forskjellen etter tilsatt laktose?
Har enda ikke prøvd det der.
Blir det mere "kropp" på ølet eller søtere?
 
Hva var forskjellen etter tilsatt laktose?
Har enda ikke prøvd det der.
Blir det mere "kropp" på ølet eller søtere?
Begge deler, vil jeg si. Laktose er veldig lite søtt, men du får en rundere, fyldigere smak. Bør brukes med stor forsiktighet i lyse/tynne øl. Det kan fort bli for mye – og da kan det bli litt kvalmende. Veldig sjelden jeg bruker det, men denne gangen var det nødvendig for å tilføre sødme til et øl som hadde gjæret langt ned pga. en amigase-tilsetning. Planen var å fore gjæren med sukker til den døde, og så bygge opp sødmen med demerarasukker. Men jeg feiget ut ved 16 %. Dette ølet har en brutalt kraftig maltbase, så det var egentlig ikke nødvendig å bygge mer kropp.
 
Begge deler, vil jeg si. Laktose er veldig lite søtt, men du får en rundere, fyldigere smak. Bør brukes med stor forsiktighet i lyse/tynne øl. Det kan fort bli for mye – og da kan det bli litt kvalmende. Veldig sjelden jeg bruker det, men denne gangen var det nødvendig for å tilføre sødme til et øl som hadde gjæret langt ned pga. en amigase-tilsetning. Planen var å fore gjæren med sukker til den døde, og så bygge opp sødmen med demerarasukker. Men jeg feiget ut ved 16 %. Dette ølet har en brutalt kraftig maltbase, så det var egentlig ikke nødvendig å bygge mer kropp.
Ok.
Burde kanskje prøvd det med min versjon av Birger Eriksen. Det blir for mektig for min smak. Eller først så må jeg ha tilsatt noe som fikk gjæret ølet laaangt ned
Mulig det hadde blitt nok.
 
Ok.
Burde kanskje prøvd det med min versjon av Birger Eriksen. Det blir for mektig for min smak. Eller først så må jeg ha tilsatt noe som fikk gjæret ølet laaangt ned
Mulig det hadde blitt nok.
Store øl som Birger Eriksen må ha en del humle for ikke å bli for tunge. Hva var BU:GU for din Birger Eriksen?
 
Store øl som Birger Eriksen må ha en del humle for ikke å bli for tunge. Hva var BU:GU for din Birger Eriksen?
IBU lå rundt 100 og OG på 1100.
Skulle være nok.
Mulig at lang koking av vørter for å få høy nok OG gjorde sitt til at det ble for mektig. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal forvente av smak og lukt fra Birgeren.
Har liten erfaring fra den type øl.
 
IBU lå rundt 100 og OG på 1100.
Skulle være nok.
Ja, burde holde. Om du ikke drikker så mye porters og stouts, så er det kanskje rett og slett litt uvant. Husker godt de første imperial stouts jeg drakk. De er smaksbomber av dimensjoner sammenlignet med annet øl, og definitivt mektige. Guinness blir flatt og kjedelig i forhold.

Drakk du ved riktig temperatur? Slike øl har typisk en temperaturmessig sweet spot. Er det for kaldt, så mister du mye av smaken og balansen går mot det bitre. Er det for varmt, så blir sødmen påtrengende og da skjønner jeg at det kan bli litt mye. Ved riktig temperatur har man fin balanse mellom sødme, fylde, bitterhet og syre (som man ofte ikke tenker så mye på i "vanlig" øl, men som selvsagt er der).
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
IBU lå rundt 100 og OG på 1100.
Skulle være nok.
Mulig at lang koking av vørter for å få høy nok OG gjorde sitt til at det ble for mektig. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal forvente av smak og lukt fra Birgeren.
Har liten erfaring fra den type øl.
Min BE smaker veldig lakris, og er mektig (mye mat). Men jeg synes den er fantastisk god, og det samme synes de rundt meg som har smakt den.
 
Tilbake til dumt spørsmål. Det er så lenge siden sist jeg brygget med US-05. Nå har den gått fra OG på 1053 til 1006 på 9 dager. Burde egentlig være ferdig der, men fortsatt ligger et godt lag med gjær på toppen. Er det normalt?
 
Tilbake til dumt spørsmål. Det er så lenge siden sist jeg brygget med US-05. Nå har den gått fra OG på 1053 til 1006 på 9 dager. Burde egentlig være ferdig der, men fortsatt ligger et godt lag med gjær på toppen. Er det normalt?

1.006 er over forventet for us-05. Så både nei og ja, uten at du bør tenke noe mer på det. Kan være at skummet bare igjen i kantene og nekter å slippe.Har du brukt diastaticus før? I mine øyne så burde 05 gitt seg ved 1.010-1.014.
 
Tilbake til dumt spørsmål. Det er så lenge siden sist jeg brygget med US-05. Nå har den gått fra OG på 1053 til 1006 på 9 dager. Burde egentlig være ferdig der, men fortsatt ligger et godt lag med gjær på toppen. Er det normalt?
1009 er normalt for meg i det amerikanske hveteølet jeg lager. OG rundt 1052.
 
Har du tørrhumlet? Er det bare gjær eller mest humle
hvis så har det ofte hjulpet for meg å gi dunken et lite dunk et par dager før flasking
 
1.006 er over forventet for us-05. Så både nei og ja, uten at du bør tenke noe mer på det. Kan være at skummet bare igjen i kantene og nekter å slippe.Har du brukt diastaticus før? I mine øyne så burde 05 gitt seg ved 1.010-1.014.
Jeg har ikke brukt diasticus før. Oppskriften har forventet FG på 1010, så du har rett, men det er en refraktometermåling nær toppen, og det er ikke sikkert at alkoholen er uniformt distribuert. Jeg er ikke så redd for at noe er galt. Gjæren var som myk krem og fordelt over hele overflaten, så jeg tror ikke hele laget hang i kantene.
 
Tilbake til dumt spørsmål. Det er så lenge siden sist jeg brygget med US-05. Nå har den gått fra OG på 1053 til 1006 på 9 dager. Burde egentlig være ferdig der, men fortsatt ligger et godt lag med gjær på toppen. Er det normalt?

Relativt høy utgjærigsgrad der, ja. Jeg brygga to lignende brygg med 05 i sommer, og de hadde 82/83% utgjæring. Begge endte på 1.008, fra henholdsvis 1.048 og 1.046. Du er oppe i 88%, og da ville jeg begynne å tenke infeksjon. Men jeg har ikke brukt 05 mye, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg om hva den gjæren kan gjøre.

Men skummet kan være en indikasjon på at det tross alt er normal gjæringing. 05 er en god topphøster, og kan danne et sånt skum. Er det en infeksjon, vil den antakelig fortsette å gjære, og gå enda lengre ned. Stopper den opp nå, ville jeg tatt det med ro.

Jeg har forresten nettopp flaska en Irish Stout med 05. Den meska jeg reativt høyt - 67/68 grader - og den endte på 73% utgjæring. Men den blei tørr nok. 05 eter altså godt av alt som kan gi sødme, men så stopper den, kan det se ut som.
 
Det hører med til historien at jeg har kjørt gjæringen ganske varmt på 20-22 grader.

Meskingen foregikk på 64-66 grader og utmesk på 77 grader.
 
Sist redigert:
Jeg satt en blonde sist torsdag, og denne klukket fint i vei etter et par dager (US-05), men så droppet tempen i rommet den stod (jeg har per nå ikke mulighet for temp. regulering) til ca. 10 grader. Karet ble satt i et rom med en litt høyere temp enn anbefalt (typ 18-20), uten at det har tatt seg opp igjen i gjærlåsen.
Det vil da mest sannsynlig si en høyst ufrivillig cold crash, men hvordan starte den igjen? Og er den i hele tatt reddbar?
 
Jeg satt en blonde sist torsdag, og denne klukket fint i vei etter et par dager (US-05), men så droppet tempen i rommet den stod (jeg har per nå ikke mulighet for temp. regulering) til ca. 10 grader. Karet ble satt i et rom med en litt høyere temp enn anbefalt (typ 18-20), uten at det har tatt seg opp igjen i gjærlåsen.
Det vil da mest sannsynlig si en høyst ufrivillig cold crash, men hvordan starte den igjen? Og er den i hele tatt reddbar?

Det er mulig som du skriver at mye av gjæren har lagt seg i bunnen av karet. Prøv å sirkulere karet forsiktig slik at du skaper litt sirkulasjon som vil hjelpe gjæren å komme i suspensjon igjen, og gjenta dette gjerne flere ganger med litt mellomrom. Da bør den komme igjen hvis ikke SG har blitt for lav …
 
Tilbake
Topp