Tråden for dumme spørsmål.

@Sersjanten skjønte ikke før nå at det var ferdig knust malt. Da ville jeg:
1) aldri kjøpt store kvanta
2) aldri oppbevart lenge
3) kastet ved tegn til at det er dårlig.

Holdbarhet hel malt = relativt god
Holdbarhet knust malt = relativt dårlig.

Personlig har jeg aldri kjøpt knust malt hvis det ikke skal brukes i mitt neste brygg.
 
Holdbarhet har blitt testet, og bedømt av dommere her.

Har du gamle, uåpnede øl-sett fra olbrygging.no?

Tok litt før en dommer svarte der, men han skriver at dommerene ikke klarte å skille ut hvilke øl som var brygget på "utgått" knust malt.
Holdbarheten er i hvert fall langt lengre enn de 14-dagene Brewshop anbefaler.

Og som nevnt der så er nok tiltrekning av fukt, dermed større volum over tid en av grunnene til at kort oppbevaring anbefales.
 
Holdbarhet har blitt testet, og bedømt av dommere her.

Har du gamle, uåpnede øl-sett fra olbrygging.no?

Tok litt før en dommer svarte der, men han skriver at dommerene ikke klarte å skille ut hvilke øl som var brygget på "utgått" knust malt.
Holdbarheten er i hvert fall langt lengre enn de 14-dagene Brewshop anbefaler.

Og som nevnt der så er nok tiltrekning av fukt, dermed større volum over tid en av grunnene til at kort oppbevaring anbefales.
Kudos for å faktisk gjennomføre, men det er kanskje den dårligst dokumenterte testen jeg har sett. Hvilke sett ble testet? Hvor gamle var de? Hvordan var de oppbevart?

Jeg baserer mine uttalelser på at kvernet malt er mindre beskyttet mot fukt, men ved perfekt oppbevaring blir likevel holdbarheten bra. Man kan ikke ta opp fukt som ikke er der.
 
Overflow
Jeg har et brygg med K-97 (Kölsch) og har fått litt overflow i gjæringskaret. Er det bare å bruke en desinfisert øse og skumme av eller vil jeg da fjerne noe som gjæringsprosessen trenger?
 
Overflow
Jeg har et brygg med K-97 (Kölsch) og har fått litt overflow i gjæringskaret. Er det bare å bruke en desinfisert øse og skumme av eller vil jeg da fjerne noe som gjæringsprosessen trenger?
Det går sikkert fint å ta av litt. Det er jo ikke som du kommer til å få det til å bli i karet uansett. I dag morges valgte jeg å la det gå utover soveromsgulvet, men en desinfisert øse er selvsagt også en mulighet. Det er det fine med å være hjemmebrygger, man velger selv hvordan man vil løse livets små og store utfordringer.
 
Det går sikkert fint å ta av litt. Det er jo ikke som du kommer til å få det til å bli i karet uansett. I dag morges valgte jeg å la det gå utover soveromsgulvet, men en desinfisert øse er selvsagt også en mulighet. Det er det fine med å være hjemmebrygger, man velger selv hvordan man vil løse livets små og store utfordringer.
Og medbryggeren var enig i dette valget? :p
 
Den tid vi brukte ølsett, hadde vi noen stående en bra stund før dei blei brukt. Kjøpte når det var 25% tilbud eller tre for to på Ølbrygging. Var billigere for to års tid siden, da kunne man få ølsett for ned mot 200,- og nå koster setta 349,- og oppover. Blei fort mer å spare på å kjøpe sekker og løs malt når prisen gikk opp. Anyway, når vi kjøpte, så blei det fort 10-12 sett i slengen. Det kunne da ta noen måneder før det blei brygga, og malten i ølsetta var knust. Lengst tid gikk det nok før vi brygget RIS'en. Det ølsettet var bestilt 25.07.2017, og blei brygget i januar 2018. Hvor lenge det stod på lager hos Ølbrygging - usikkert! Av 6,3 kilo med bare drøyt halvparten basemalt, og en kilo kandissukker, oppnådde vi en OG på 1.087 og 20 liter til gjæring. Ikke noe galt med utbyttet der, og smaken på ølet var også greit, selv om jeg har lært mye på knapt to år og nok hadde fått et bedre resultat om det blei brygget på nytt i dag.

Så lenge at det er i lufttett pose og lagret i en grei kjellertemperatur, tror jeg ikke at knust malt forringes så mye så fort som mange frykter. Det viktigste er nok å åpne ølsetta, putte humla i fryseren og gjæra i kjøleskapet.
 
Ølekstraktsett. Inneholder de humle i selve ekstrakten?
Les. En er kan kun påvirke humlesmak og bitterhet med å tørrhumle?
 
Jeg har noen flasker Barley Wine igjen fra 2016
nydelig på smak, men problemet er at den fortsatt er helt flat (wlp007 :mad:)
Er det en god ide og fylle over på fat og karbonere kunstig?
eller er den no annet smart man kan finne på?
 
Jeg har noen flasker Barley Wine igjen fra 2016
nydelig på smak, men problemet er at den fortsatt er helt flat (wlp007 :mad:)
Er det en god ide og fylle over på fat og karbonere kunstig?
eller er den no annet smart man kan finne på?
Kjøre den i Sodastreamen på kjøkkenet....?
(Sorry, kunne ikke dy meg.)

Karbonering på fat er fornuftig bortsett fra oksygenfaren ved helling fra flaske til fat.
 
Det er akkurat det, nå er vel ikke et lite oksidasjonspreg så farlig i en BW
men ser det bare er 4 liter igjen, så da spørs det om jeg gidder
 
Jeg fatet en øl i dag og for første gang skulle jeg prøve refraktometer som jeg har kjøpt.. Målte FG først med hydrometer og fikk 1.014, skulle endt på 1.015.. Så prøvde jeg refraktometer for første gang, og fikk måling på 1.023-1.024 :eek: Målte det med rent vann og fikk 1.000, samme gjør jeg med hydrometeret. Hva skjer? o_O
 
Refraktometermålinger må korrigeres fordi det er alkohol i væsken som også påvirker lysbrytningen når du ser i meteret. Sjekk denne refraktometerkorreksjonskalkulatoren, eller finn deg en du like bedre. For noen kan dette virke litt kronglete eller kjipt, men hvis du blir venn med en slik kalkulator, går det ganske fort.

Jeg har alltid den kalkulatoren stående i et browservindu og smetter kjapt inn tallene hvis jeg måler en øl.
 
Tilbake
Topp