Tråden for dumme spørsmål.

Ja, det er hverfall teorien. Nå har jeg ikke forsøkt det i praksis så vi får se
men du slipper i hvertfall å holde varmen oppe ved store kjeler på komfyren
Nå vet jeg ikke hvor store batcher du brygger, men 15 liter til kok er ikke no problem her

Du får finne ut hva du liker best selv, det er ikke no galt i ekstrakt, drev lenge med partial mash selv og var fornøyd med det.
Bare nå i det siste jeg har oppgradert litt

Ja, det er hverfall teorien. Nå har jeg ikke forsøkt det i praksis så vi får se
men du slipper i hvertfall å holde varmen oppe ved store kjeler på komfyren
Nå vet jeg ikke hvor store batcher du brygger, men 15 liter til kok er ikke no problem her
Brygger 20 og 12 liters batcher, kremt kremt, i en 15 liters ikea kasserolle... Så jeg skulle gjerne hatt en større kasserolle så jeg kunne gjort helkok også på 20 liters batchene, men det var den ventilatoren da. For all del, jeg klarer ikke smake forskjell på en 12 liters batch og en 20 liters batch av samme øl etter jeg gikk over til å bruke flaskevann til å toppe opp med.

Du får finne ut hva du liker best selv, det er ikke no galt i ekstrakt, drev lenge med partial mash selv og var fornøyd med det.
Bare nå i det siste jeg har oppgradert litt
Jeg har så langt trivdes godt med DME og minimesk/steep, men jeg prøver jo gjøre dette lønnsomt og da må jeg kjøpe DME i store sekker (22kg), det finner jeg kun hos bryggselv og de har ikke hatt hvete DME på måneder og jeg er glad i hveteøl, så jeg ser jo hvordan ekstrakt også er begrensende.

Jeg har kun brygget i rett over et år og det er vel dette med delkok som gjør at jeg tenker på all grain brygging, er jo ikke mye ekstra utstyr som skal til for å brygge BIAB når jeg kjøper meg en større kjele og dermed få muligheten til å finne ut hva jeg liker uten å sitte med en masse utstyr jeg ikke trenger om det viser seg at jeg holder meg til ekstrakt og minimesk.

Sist redigert:
Overflow
Jeg har et brygg med K-97 (Kölsch) og har fått litt overflow i gjæringskaret. Er det bare å bruke en desinfisert øse og skumme av eller vil jeg da fjerne noe som gjæringsprosessen trenger?

Overflow
Jeg har et brygg med K-97 (Kölsch) og har fått litt overflow i gjæringskaret. Er det bare å bruke en desinfisert øse og skumme av eller vil jeg da fjerne noe som gjæringsprosessen trenger?
Det går sikkert fint å ta av litt. Det er jo ikke som du kommer til å få det til å bli i karet uansett. I dag morges valgte jeg å la det gå utover soveromsgulvet, men en desinfisert øse er selvsagt også en mulighet. Det er det fine med å være hjemmebrygger, man velger selv hvordan man vil løse livets små og store utfordringer.

Det går sikkert fint å ta av litt. Det er jo ikke som du kommer til å få det til å bli i karet uansett. I dag morges valgte jeg å la det gå utover soveromsgulvet, men en desinfisert øse er selvsagt også en mulighet. Det er det fine med å være hjemmebrygger, man velger selv hvordan man vil løse livets små og store utfordringer.
Og medbryggeren var enig i dette valget? :p

Ølekstraktsett. Inneholder de humle i selve ekstrakten?
Les. En er kan kun påvirke humlesmak og bitterhet med å tørrhumle?

Jeg har noen flasker Barley Wine igjen fra 2016
nydelig på smak, men problemet er at den fortsatt er helt flat (wlp007 :mad:)
Er det en god ide og fylle over på fat og karbonere kunstig?
eller er den no annet smart man kan finne på?

Jeg har noen flasker Barley Wine igjen fra 2016
nydelig på smak, men problemet er at den fortsatt er helt flat (wlp007 :mad:)
Er det en god ide og fylle over på fat og karbonere kunstig?
eller er den no annet smart man kan finne på?
Kjøre den i Sodastreamen på kjøkkenet....?
(Sorry, kunne ikke dy meg.)

Karbonering på fat er fornuftig bortsett fra oksygenfaren ved helling fra flaske til fat.

Det er akkurat det, nå er vel ikke et lite oksidasjonspreg så farlig i en BW
men ser det bare er 4 liter igjen, så da spørs det om jeg gidder

Jeg fatet en øl i dag og for første gang skulle jeg prøve refraktometer som jeg har kjøpt.. Målte FG først med hydrometer og fikk 1.014, skulle endt på 1.015.. Så prøvde jeg refraktometer for første gang, og fikk måling på 1.023-1.024 :eek: Målte det med rent vann og fikk 1.000, samme gjør jeg med hydrometeret. Hva skjer? o_O

Refraktometermålinger må korrigeres fordi det er alkohol i væsken som også påvirker lysbrytningen når du ser i meteret. Sjekk denne refraktometerkorreksjonskalkulatoren, eller finn deg en du like bedre. For noen kan dette virke litt kronglete eller kjipt, men hvis du blir venn med en slik kalkulator, går det ganske fort.

Jeg har alltid den kalkulatoren stående i et browservindu og smetter kjapt inn tallene hvis jeg måler en øl.

Tilbake
Topp