Tråden for dumme spørsmål.

Et mulig dumt spørsmål her.

Jeg skal snart til å fylle mine første to corneliusfat. Er det noe poeng i å stikke om til et omstikkingskar før fylling av fatet? (planen er å bare sette på trykk og la ølet bli karbonert av co2 på fat, ikke sukker)
 
Jeg tappet mitt første brygg, APA, på flaske for to dager siden, etter at det hadde gjæret i to uker pluss tre dager (SG 1.015). Stusset over at tappingen gikk veldig tregt etterhvert. Det kom en hel del grums gjennom slangen, og enveisventilen nederst i flaskestykket ble tett. Jeg måtte rense det ut etterhvert. Hvor mye er det vanlig at en etterlater i dunken etter at en har tappet?

Ifølge instruksjonen skulle det bli ca 23 liter øl, hele dunken. Men jeg opplevde at de siste fire-fem literene var så grumsete at det nesten ikke gikk å tappe dem?
 
Jeg tappet mitt første brygg, APA, på flaske for to dager siden, etter at det hadde gjæret i to uker pluss tre dager (SG 1.015). Stusset over at tappingen gikk veldig tregt etterhvert. Det kom en hel del grums gjennom slangen, og enveisventilen nederst i flaskestykket ble tett. Jeg måtte rense det ut etterhvert. Hvor mye er det vanlig at en etterlater i dunken etter at en har tappet?

Ifølge instruksjonen skulle det bli ca 23 liter øl, hele dunken. Men jeg opplevde at de siste fire-fem literene var så grumsete at det nesten ikke gikk å tappe dem?
Stakk du om til et flaskekar eller flasket du direkte fra gjæringskaret?
 
Avhengig av gjæren, skal det svært lite bevegelse til for grums blir virvlet opp. Du vil også få en tettere / mer kompakt gjærkake dersom du senker temperaturen til 1 ?C før tapping (Cold Crash)
 
Siden vi er i den tråden vi er:

Gjær for overgjæring blir jo gjerne inaktiv under en viss temperatur (la oss si 12-13 grader). Vil det kunne hjelpe noe å kjøle ned til en slik temperatur for å bedre flokkuleringen av gjær i ale?

Jeg vet at det ikke blir så effektivt som cold crashing, men tanken min er at selv om man ikke har mulighet til å kjøle ned til 1 grad C, så kan man få gjort gjæren inaktiv med et vannbad eller noe slikt.

Noe å prøve eller helt bortkastet?
 
Stakk du om til et flaskekar eller flasket du direkte fra gjæringskaret?

Takk for svar. Jeg flasket fra gjæringskaret. Men, jeg flyttet dunken opp på en høyere hylle for å lettere kunne bruke heverten.. Ser nå i ettertid at dette sikkert har virvlet opp gjær fra bunnen, selv om jeg var forsiktig.. :-( Vil det bli gjærsmak på deler av tappingen, men som kanskje forsvinner Med lengre lagring?

Takk for tipset om å senke temperatur i rommet de siste dagene for å få en kompakt gjærkake.
 
Det er mye, men svaret vil alltid være nei
Skal selv tørrhumle en Black IPA med 7 g/L Amarillo/Simcoe idag
 
Sist redigert:
Miguel har kjørt tester på dette og mener 7 er for mye, og 5 er perfekt. Jeg brygger etter hans anbefaling, og er fornøyd med det...
 
Kjører også etter miguels erfaringer.. 5 dager før cold crash.. Men ser at brewdog anbefaler at ølet skal holde 13-14 grader når man tørrhumler.. Har ikke prøvd det selv
 
Kjører også normalt 4-5 dager på 18 grader, men vil tro at resultatet også er noe avhengig av temperatur.
Brygget en Brooklyn lager klone nå, og ifølge bryggeriet skal du tørrhumle denne i 10 dager på 2 grader. Står til karbonering, så har ikke fått smakt ennå.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Har fått meg min første BB30 og skal sette mitt første brygg så snart jeg får tid. Og da lurer jeg, er det tilstrekkelig og regne 5-6timer eller tar det fort 7timer og brygge en batch?
(Vi er to stykker, men begge er helt grønne)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp