Tråden for dumme spørsmål.

La oss si jeg vil ha 25 liter til gjæringsbøtta. Etter koking, avkjøling og avtapping ligger det 2,5 L igjen i kjelen (dvs. dødvolum under krana). Dette er ofte fullt av trub og humlerester, så det er sjelden jeg tipper kjelen for å få det med.

Når jeg beregner oppskrifter, skal jeg da bruke batch size 27,5 L i stedet for 25 L?
Ja, jeg bruker Grainfather og lager oppskrifter i beercalc. Grainfather regner ca 2 liter i tap i kjøler, pumpe og trub, og disse to literne må være med i oppskriften. Så for beercalc sin del er Batch size = vørter i gjæringskar + tap i bryggesystemet.

Mer sofistikerte bryggeprogrammer har egne felter for dette, men jeg synes det er greit. Det viktigste er å være klar over forskjellen.
 
Har en pils som Brewfather sier skal gjære til 1.005, men det ser ut som den stopper rundt 1.009-1.010. Har gjæra i 17 dager. Starta på 10 grader, skrudde opp temperaturen til 16 grader etter 9 dager. 4 pakker W-34/70.
 
Hvordan er det egentlig, hvis man ikke har magnetrører og bare rister startern sånn innimellom, så kalt "shaken not stired" og pitcher hele greia @ high krausen
Er det da no fare for oksidasjon?
Jeg mener gjæren er jo fremdels aktiv og opptatt med å reprodusere seg selv, så jeg ser ikke helt hvordan det kan lede til no uheldig oksidering..

I SNS rister du det du kan når du starter, etter at du har tilsatt gjæren. Jeg vil tro at det gjør minst samme nytta å oksygenere. Du må ha en beholder med stort volum i forhold til startervolumet hvis du baserer deg på risting. Så klemmer du folien tett rundt åpningen. Nå skal den stå i ro til du pitcher. Rister du underveis, får du oksidering på samme måten som i en starter på magnetrører.

Poenget med SNS er ikke å dyrke gjær, men å sørge for at gjæren er i optimal kondisjon når du tilsetter den. Du skal da ikke tilføre vørteren oksygen/luft. Teorien er at det ikke er så farlig med mengden gjær; den vil bare formere seg en ekstra gang, og så er alt bare bra. Det tviler jeg veldig sterkt på
 
Har en pils som Brewfather sier skal gjære til 1.005, men det ser ut som den stopper rundt 1.009-1.010. Har gjæra i 17 dager. Starta på 10 grader, skrudde opp temperaturen til 16 grader etter 9 dager. 4 pakker W-34/70.

Hvis du bruker denne kalkulatoren til å beregne alkoholinnholdet, får du samtidig opp en utgjæringsprosent. Med 34/70 i en pils bør den ligge opp mot 80%, dvs. det er det jeg pleier å få. Eksempel: OG på 1.044 som ender på 1.009 vil gi deg 79%, som jeg ville være godt fornøyd med. (ABV blir da 4,6%.)
 

Hvis du bruker denne kalkulatoren til å beregne alkoholinnholdet, får du samtidig opp en utgjæringsprosent. Med 34/70 i en pils bør den ligge opp mot 80%, dvs. det er det jeg pleier å få. Eksempel: OG på 1.044 som ender på 1.009 vil gi deg 79%, som jeg ville være godt fornøyd med. (ABV blir da 4,6%.)

OG var 1.047, som vil si at 1.009 er 80%. Så da virker det greit. Men hvorfor sier Brewfather annet? Ser ut som det antas en utgjæring på 88.7%, uten at jeg vet helt hvorfor.
 
OG var 1.047, som vil si at 1.009 er 80%. Så da virker det greit. Men hvorfor sier Brewfather annet? Ser ut som det antas en utgjæring på 88.7%, uten at jeg vet helt hvorfor.
Jeg bruker et annet program enn Brewfather. Det har mange rare særheter, men når jeg har brukt det en stund så vet jeg hvordan jeg skal lage oppskrifter innenfor rammene av de særhetene. Jeg er temmelig sikker på at det er slik med Brewfather også. Gå litt dypere i innstillinger og dokumentasjon, så finner du sikkert ut av det.
 
OG var 1.047, som vil si at 1.009 er 80%. Så da virker det greit. Men hvorfor sier Brewfather annet? Ser ut som det antas en utgjæring på 88.7%, uten at jeg vet helt hvorfor.

Hvorfor Brewfather sier noe annet, aner jeg ikke. Men han er på bærtur, det er sikkert. Du får ikke 88,7% utgjæring med 34/70.

Moral: Ikke gjør deg blindt avhengig av sånne programmer. Jeg bruker enkeltkalkulatorene på Brewersfriend, og er for så vidt ganske avhegig av dem, men jeg kan vurdere om det de sier er rimelig. Da har jeg antakelig lagt inn noe feil, og det er det nokså greit å bli oppmerksom på.

Dette kommer med erfaring. Les og lær, og sats på å forstå mest mulig av de prosessene som ølet blir til gjennom.

Det ølet har nok nådd FG, ja. Og når det har stått i 17 dager, ville jeg ha tappa det opp nå - men det gjør ikke noe om det står litt til, om det passer bedre til helga, f.eks..
 
Sist redigert:
Jeg bruker et annet program enn Brewfather. Det har mange rare særheter, men når jeg har brukt det en stund så vet jeg hvordan jeg skal lage oppskrifter innenfor rammene av de særhetene. Jeg er temmelig sikker på at det er slik med Brewfather også. Gå litt dypere i innstillinger og dokumentasjon, så finner du sikkert ut av det.
Hvorfor Brewfather sier noe annet, aner jeg ikke. Men han er på bærtur, det er sikkert. Du får ikke 88,7% utgjæring med 34/70.

Moral: Ikke gjør deg blindt avhengig av sånne programmer. Jeg bruker enkeltkalkulatorene på Brewersfriend, og er for så vidt ganske avhegig av dem, men jeg kan vurdere om det de sier er rimelig. Da har jeg antakelig lagt inn noe feil, og det er det nokså greit å bli oppmerksom på.

Dette kommer med erfaring. Les og lær, og sats på å forstå mest mulig av de prosessene som ølet blir til gjennom.

Det ølet har nok nådd FG, ja. Og når det har stått i 17 dager, ville jeg ha tappa det opp nå - men det gjør ikke noe om det står litt til, om det passer bedre til helga, f.eks..
Dette er kun øl nr 2 jeg planlegger med Brewfather, og første var spot on når det kom til FG, så tenkte ikke noe nøyere på det. Den første var dog med US-05.

Dette er første gang jeg gjør et skikkelig forsøk på å brygge en lager også, så da er jeg ganske sårbar for feilinformasjon.

Gleder meg til denne batchen er unnagjort og klar for smaking. Jeg stresser alltid unødvendig mye når jeg tester noe nytt, og etter at jeg har testa det første gang blir det mer ro rundt det når jeg skal teste nye variabler.

EDIT: For ordens skyld: Den skal på fat i dag :)
 
Hei! Hva betyr disse boblene som kom på slutten av gjæringen? Mugg?
db9641073cfdfb1db3a83e3e925ddcf1.jpg


Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
 
Noen forslag til hvordan det kan ha skjedd (utenom dårlig desinfisering). Det var en balgisk wit der jeg hadde tilsatt kiwi. Hvordan er det med utstyret? Kan jeg bruke det igjen?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
 
Noen forslag til hvordan det kan ha skjedd (utenom dårlig desinfisering). Det var en balgisk wit der jeg hadde tilsatt kiwi. Hvordan er det med utstyret? Kan jeg bruke det igjen?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
Korleis gjor du Kiwi-tilsetninga? Kan bruke det igjen ja. Vask etter alle kunstens reglar og klor det.
 
Noen forslag til hvordan det kan ha skjedd (utenom dårlig desinfisering). Det var en balgisk wit der jeg hadde tilsatt kiwi. Hvordan er det med utstyret? Kan jeg bruke det igjen?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
Hvor og når i prosessen tilsatte du kiwi? Frukt og grønnsaker har lacto på/i seg naturlig. Evt kverner du malt på samme sted som du brygger?
 
Skrelte og hakket kiwien opp, frøys det ned og tilsatte det etter stormgjæring

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
Kan være derfra selv om den er fryst, jeg har lest at det er bortimot døfødt å bruke kiwi frukt som tilsetning fordi det må absurde mengder for å få noe smak, har lest at flere rundt omkring anbefaler kiwi sirup istedenfor, noe som dette, den er sikkert pasteurisert og kan tilsettes direkte uten tiltak.

MONIN SIRUP KIWI 0,7L
 
Sist redigert:
Dette med Hop Creep, kor mykje av dextrinane klarer humla å konvertere ved type neipa mengder tørrhumling?
Eg vurderer å tilsette maltodextrin for å øke fylde i ein neipa. Men vil det då bli endå meir hop creep? Mi erfaring frå vanlige IPA er at det detter ett par poeng, er det avhengig av kor mykje dextrinar som er i ølet?
 
Tilbake
Topp