Jeg bestilte like greit to slike topper (de var jo tilnærmet gratis), så får jeg se hva det bli til. Takk for gode råd og lenke 
Jeg bruker sånne bokser man får gresk yoghurt, sodd eller noe sånt i, og så sånne pakninger man har til gjærlåsen. Det er jo bare den første boksen som trenger pakninger, så to holder.istedenfor flaske bruk en lufttett tupperware box eller lignede
En enkelt splitter eller en manifold vil løse problemet enkelt.Et spm om karbonering med Co2.
- Hvor lenge "må" et fat stå med Co2 tilkoblet for at det karboneres riktig, og kan man evt gjøre det i ulike runder?
Jeg har to batcher som er ferdig gjæret, en APA og en IPA, jeg har 2 cornyfat, men kun enn regulator.
Tanken er å sette APAen til karbonering på Ons-Fre, så koble om til IPAen og la stå mens jeg reiser bort i 18 dager?
Blir APAen i nærheten av ferdig karbonert på de to dagene? (Å er det ok å fylle på med evt resterende Co2 når jeg så er hjemme igjen etter ferien?)
Det var jo et godt tips jeg aldeles ikke har tenkt på!En enkelt splitter eller en manifold vil løse problemet enkelt.
Om det ikke fungerer akkurat nå, så kan du karbonere APA'en på 3 bar i 24 timer, dra i sikkerhetsventilen og sette 1 bar trykk på fatet og bytte rundt, IPA'en kan stå mellom 0,8-1 bar til du er tilbake![]()
Er jo samme trykk i en slik som en hvilken som helst annen flaske med samme gass ved samme temperatur så det går fint.Om du skal på bryggselv har de både en enkel splitter og manifold, husk trykkslange og slangeklemmer
Jeg aner ikke hvordan det er å sette 3 bar på en sodastream, men sånn helt uten belegg ville jeg nok heller gått for alt. 1![]()
Ja der kan man se, var vel helst regulatoren og lekkasje jeg tenkte mest på. Mener å ha lest ved flere tilfeller at de har en tendens til å lekke, gjenger som ikke er 100% osv. Og siden jeg ikke har noen egen erfaring ville jeg være på den trygge sidenEr jo samme trykk i en slik som en hvilken som helst annen flaske med samme gass ved samme temperatur så det går fint.
Er det noen her inn som noensinne har gått inn får å få øllet sitt infisert,
bare får å finne ut av hva slags bakterieflora man har i bryggeriet?
Er det noen her inn som noensinne har gått inn får å få øllet sitt infisert,
bare får å finne ut av hva slags bakterieflora man har i bryggeriet?
I oppskriften til NM vinner 2020 (tysk pils) står det at det er brukt 2 pakke gjær i stor starter, er dette for å slippe at lage 2 eller flere trinns starter?
Resultater lys lager - Norbrygg
Jeg husker ikke eksakt hva jeg gjorde, men uavhengig av hva som står der er poenget at du må ha masse gjær når du skal gjære på lav temperatur. Med mindre gjæren er gammel og trenger en gjenoppvekking, bør én starter på én pakke med 4-5 liter vørter holde.
To kjappe om lagring:
Jeg har forstått det slik at øl som lagres over lengre tid (år) bør lagres relativt kaldt da modningen vil gå saktere.
1) Er forholdet mellom temperatur og modning lineært? Dvs. om man tar utgangspunkt i at et øl vil smake "best" etter 1 år og være ødelagt etter 2 år når det er lagret ved 5 grader, så endres dette til hhv 6 og 12 mnd ved lagring på 10 grader?
2) Hvilke øl takler best å lagres over tid på relativt høye temperaturer (20-22c)?
Juleøl og andre sterke øl er vel forsåvidt en grei kandidat og humlesterke øl det motsatte... Men finnes det noen lyse kandidater som kan lagres over lang tid ganske varmt? Årsaken til at jeg spør er (selvfølgelig) at øleskapet er fullt men bryggebehovet fremdeles til stede!![]()
Modningstemperatur er kjellertemperatur. Cirka 12-13 grader. Straks du har satt det kaldt, stopper modningsprosessen opp, men ølet klarner mens sedimenter bunnfeller. Modning kan være f. eks. en diacetylrast. noen tar det på gjæringstanken, noen tapper på flasker og setter til karbonering i romtemperatur, noen fater og lar fata stå i romtemperatur. Hvor god holdbarhet du har, går direkte på prosessen din. Klarer du å holde prosessen så luft-fri som mulig fra du har tappa til gjæringskaret, får du bedre holdbarhet. Lukka overføring til purget fat, og eventuelt mottrykksfyller for å flaske er kanskje det enkleste. Men du kan også flaske rett fra gjæringskaret, uten å plaske - og fyll flaska helt opp. Karboneringsdrops/sukkerbiter/speise du da tilsetter vil knerte den lufta som ble blanda inn i ølet, og du får likevel god holdbarhet.1) Er forholdet mellom temperatur og modning lineært? Dvs. om man tar utgangspunkt i at et øl vil smake "best" etter 1 år og være ødelagt etter 2 år når det er lagret ved 5 grader, så endres dette til hhv 6 og 12 mnd ved lagring på 10 grader?
Mørke flasker, øl som er pasteurisert, høyt alkoholinnhold, humlesvake øl, og hold ølet borte fra lyset. Men du vil få karboneringsproblemer med mye skum hvis du åpner flasker som har stått i romtemperatur lenge, uten at du kjøler de ned noen dager slik at CO2 kan tas opp i ølet igjen.2) Hvilke øl takler best å lagres over tid på relativt høye temperaturer (20-22c)?