Tråden for dumme spørsmål.

Først og fremst for sanitære grunner, men også mtp. klarhet og dms f.eks
Eg tror du misforstår meg, eller så forklarer eg meg dårlig.
Kan eg meske et en pils feks 100% pilsmalt i 60 min.
Så istede for å koke alt, så tar eg ut halvparten, tilsetter mer av annen malt, munchner, carafa e.l. og mesker det kjapt (15 min) på samme temp 65?
Deretter koker og humler eg de separat.
Så kan eg gjære de separat, men i samme kjøleskap og få ut to ulike øl.
 
Kom til å tenke på noe på vei til jobb i dagmorges.
Kunne man mesket en enkel pils, så splitbatchet den og "tilsatt" feks munchner eller annen spesialmalt og fått ut to ulike øl? Feks 15 liter pils og 15 bayer/oktoberøl eller lignende.
Merker eg tviler, men eg må spør.
Ikke om du skal tilsette malttyper som må meskes, og det betyr at ideen ikke er brukbar for tyske øltyper.

Her er en grei artikkel om denne problematikken: https://www.mrbeer.com/blog/post/steeping-and-mashing-grains-101

edit: Jeg misforsto også:).

Jeg er småskeptisk, fordi det vil være lite enzymer igjen når du er ferdig med å meske førsterunde. Det går kanskje med münchener og wienermalt. De er ikke spesialmalt, men basismalt, og har nok diastatisk kraft til å konvertere den stivelsen de inneholder. Men i denne mesken vil konsentrasjonen bli lav, og du må antakelig beregne desto mer tid. Hvor mye tid blir rein gjetning, men 15 minutter er uansett for lite. 20 minutter på 67 grader er antakelig et absolutt minimum for en mesk, men det er en vanlig mesk, og ikke en utspedd mesk, som det du foreslår i praksis vil være.
 
Sist redigert:
Ikke om du skal tilsette malttyper som må meskes, og det betyr at ideen ikke er brukbar for tyske øltyper.

Her er en grei artikkel om denne problematikken: https://www.mrbeer.com/blog/post/steeping-and-mashing-grains-101

edit: Jeg misforsto også:).

Jeg er småskeptisk, fordi det vil være lite enzymer igjen når du er ferdig med å meske førsterunde. Det går kanskje med münchener og wienermalt. De er ikke spesialmalt, men basismalt, og har nok diastatisk kraft til å konvertere den stivelsen de inneholder. Men i denne mesken vil konsentrasjonen bli lav, og du må antakelig beregne desto mer tid. Hvor mye tid blir rein gjetning, men 15 minutter er uansett for lite. 20 minutter på 67 grader er antakelig et absolutt minimum for en mesk, men det er en vanlig mesk, og ikke en utspedd mesk, som det du foreslår i praksis vil være.
Ok, det får bli med tankeeksperimentet. Eg ser de samme utfordringene. Samtidig, hvis et øl skal lagres i flere måneder, så kan en liksågodt gjøre det skikkelig. Det kom bare som en ide.
 
Ok, det får bli med tankeeksperimentet. Eg ser de samme utfordringene. Samtidig, hvis et øl skal lagres i flere måneder, så kan en liksågodt gjøre det skikkelig. Det kom bare som en ide.
Heeeey, ikke gi opp så fort a, det er jo ikke verre enn at du tilsetter litt basemalt til den spesialmalten du skal ha til "den andre batchen" og øker fra 15 til 30 min mesk, det gjør du jo bare i en mindre kjele mens du mesker hovedbrygget :)
 
Sist redigert:
Hei. Jeg satte en pale ale til gjæring, i kjelleren, før jeg dro på fjellet i påska. Jeg tenkte ikke på at WLP001 California Ale har en anbefalt gjæringstemperatur 20-23 grader. I kjelleren hjemme er det ca 16 grader.

Får ikke flyttet karet eller målt fg før jeg er hjemme igjen mot slutten av uka. Den stormgjæret før vi dro, men kan temperaturen ha noe å si på det ferdige resultatet?
 
Ja er grønne. Funker det å dekke til med noe?
Ja; hva som helst som holder lyset unna. Det enkleste er vel pappesker?

Ølet blir jo ikke ødelagt så snart det har fått litt lys, men direkte sollys skal du nok være veldig forsiktig med. Når Grolsch'en ikke smaker stinkdyr, er det fordi - antar jeg - det er brukt humleolje der det lysømfintlige stoffet er fjerna. Så den tåler lys, men det gjør nok ikke det ølet vi humler på vanlig måte.
 
Ok! :oops: o_O Jeg var helt sikker på at det var "skunk" som i marihuana som var grunnen til navnet. At det fikk den søtlige "grønne" lukten, som er lett gjenkjennelig. Mener også det ble ganske klart poengtert og gjenkjent på usmakkurs i regi av Norbrygg også...
 
Ok! :oops: o_O Jeg var helt sikker på at det var "skunk" som i marihuana som var grunnen til navnet. At det fikk den søtlige "grønne" lukten, som er lett gjenkjennelig. Mener også det ble ganske klart poengtert og gjenkjent på usmakkurs i regi av Norbrygg også...
Humle og cannabis er slektninger, så det kan godt hende dere begge har rett :)
 
Ok! :oops: o_O Jeg var helt sikker på at det var "skunk" som i marihuana som var grunnen til navnet. At det fikk den søtlige "grønne" lukten, som er lett gjenkjennelig. Mener også det ble ganske klart poengtert og gjenkjent på usmakkurs i regi av Norbrygg også...
Humle og cannabis er slektninger, så det kan godt hende dere begge har rett :)
Kan det være at begrepene "dank", som har med cannabis å gjøre,og "skunked", har blitt blanda sammen?
 
"Dank" er jo ingen usmak, men det er knytta til humle. "Skunked" er ubehagelig - jeg har den erfaringa til gode, riktignok, så jeg kan ikke si om den kan ha noe med lukta av en god rev å gjøre - og er kraftig fenolsk, "rubbery". Jeg ser ikke helt at det skal ha noe med cannabis å gjøre. men cannabis har jofått navnet "skunk" av en grunn, uten at jeg helt ser hvorfor. (Men som sagt tidligere; jeg har ikke møtt noe irritert stinkdyr. Ikke noe vennlig stemt eksemplar, heller, for den sakens skyld. Her på Hadeland har vi riktignok rever, men det er en annen sak:).)
 
Tilbake
Topp