Tråden for dumme spørsmål.

Ja er grønne. Funker det å dekke til med noe?
Ja; hva som helst som holder lyset unna. Det enkleste er vel pappesker?

Ølet blir jo ikke ødelagt så snart det har fått litt lys, men direkte sollys skal du nok være veldig forsiktig med. Når Grolsch'en ikke smaker stinkdyr, er det fordi - antar jeg - det er brukt humleolje der det lysømfintlige stoffet er fjerna. Så den tåler lys, men det gjør nok ikke det ølet vi humler på vanlig måte.

Ok! :oops: o_O Jeg var helt sikker på at det var "skunk" som i marihuana som var grunnen til navnet. At det fikk den søtlige "grønne" lukten, som er lett gjenkjennelig. Mener også det ble ganske klart poengtert og gjenkjent på usmakkurs i regi av Norbrygg også...

Ok! :oops: o_O Jeg var helt sikker på at det var "skunk" som i marihuana som var grunnen til navnet. At det fikk den søtlige "grønne" lukten, som er lett gjenkjennelig. Mener også det ble ganske klart poengtert og gjenkjent på usmakkurs i regi av Norbrygg også...
Humle og cannabis er slektninger, så det kan godt hende dere begge har rett :)

Humle og cannabis er slektninger, så det kan godt hende dere begge har rett :)
Kan det være at begrepene "dank", som har med cannabis å gjøre,og "skunked", har blitt blanda sammen?

"Dank" er jo ingen usmak, men det er knytta til humle. "Skunked" er ubehagelig - jeg har den erfaringa til gode, riktignok, så jeg kan ikke si om den kan ha noe med lukta av en god rev å gjøre - og er kraftig fenolsk, "rubbery". Jeg ser ikke helt at det skal ha noe med cannabis å gjøre. men cannabis har jofått navnet "skunk" av en grunn, uten at jeg helt ser hvorfor. (Men som sagt tidligere; jeg har ikke møtt noe irritert stinkdyr. Ikke noe vennlig stemt eksemplar, heller, for den sakens skyld. Her på Hadeland har vi riktignok rever, men det er en annen sak:).)

Kan det være at begrepene "dank", som har med cannabis å gjøre,og "skunked", har blitt blanda sammen?
Det tviler jeg på, for dank er vel nesten synonymt med pungent, og det er enkelte strains som heter skunk #1 for eksempel, og den har en helt egen aroma og smak.

Edit: Den er faktisk så unik at selveste bomullmunn kongene har lagd en egen låt dedikert til den.

Jeg har aldri hørt at skunk/stinkdyr skal ha noe med dank/cannabis å gjøre. Tror det må være en misforståelse.

Selv synes jeg den aromaen fra "skunk"-ølet som brukes på usmakskurs minner umiskjennelig om ølet Corona. Selv om det skal være laget med ekstrakt som ikke tar skade av lys, framstår likheten veldig klar for meg.

Har en pils som står til gjæring nå på 11 dagen og som aldri ser ut til å bli ferdig :oops: .Hadde tenkt å flaske den kommende tirsdag ,men jeg skal på jobb i 4 uker dagen etter så det er tvilsomt at jeg rekker det.
Blir å måle FG i morgen og hvis ikke den er ferdig er planen å sette gjæringskaret i rommet der det står nå på 12 grader i de 4 ukene jeg er borte.
Vil det gå greit?

Har en pils som står til gjæring nå på 11 dagen og som aldri ser ut til å bli ferdig :oops: .Hadde tenkt å flaske den kommende tirsdag ,men jeg skal på jobb i 4 uker dagen etter så det er tvilsomt at jeg rekker det.
Blir å måle FG i morgen og hvis ikke den er ferdig er planen å sette gjæringskaret i rommet der det står nå på 12 grader i de 4 ukene jeg er borte.
Vil det gå greit?
Det går nok fint, men hvis den nærmer seg ferdig ville jeg nok kanskje heller satt den varmere så den fikk en lang diacetylpause.

Det går nok fint, men hvis den nærmer seg ferdig ville jeg nok kanskje heller satt den varmere så den fikk en lang diacetylpause.
Takk for at du minnet meg på det.Bruker bestandig og gjøre det når jeg lager pils,men denne påsken så har jeg tydeligvis jernteppe :D !

Tilbake
Topp