Jeg har ikke merket at den svir så voldsomt, men jeg kan bekrefte at den smaker VELDIG, VELDIG salt... Ikke spør hvordan jeg vet det...Takk folkens. Og da er det også meningen at den skal svi?
Rettelse: Svir virkelig ph på 4 så mye?
Jeg har ikke merket at den svir så voldsomt, men jeg kan bekrefte at den smaker VELDIG, VELDIG salt... Ikke spør hvordan jeg vet det...Takk folkens. Og da er det også meningen at den skal svi?
Rettelse: Svir virkelig ph på 4 så mye?
Jeg tipper nei, den fryseren kommer til å bli slått av og på en god del ganger. Det blir nok en god rimklump der inne etter hvert også.Hei jeg skal bruke kjøleskapet mitt med inkbird 20 grader. Er maten min trygg i fryseren?
Ok takk for hjelpenJeg tipper nei, den fryseren kommer til å bli slått av og på en god del ganger. Det blir nok en god rimklump der inne etter hvert også.
Skjønner ikke helt hva du spør om dersom du skal bruke kjøleskapet til øl så er maten din meget trygg hvis du fryser den i fryseren, skjønner ikke problemetOk takk for hjelpen
joda, men ettersom köln-gjæren krever to pakker på en 20l batch og jeg er jeg såpass langt fra bryggebutikk (og trives med å dulle med en starter) så jeg tar meg tiden til å sette en liten starter og avsetter en slant, men jeg blir litt usikker ettersom jeg i brewersfriend-kalkulatoren setter kölschen til en ale (noe den er?) og snurrer en standard ale starter. Ettersom lallemand beskriver 11l vørter på sine tørrgjærpakker, bør man behandle den som en lagergjær mtp gjærmengde? Jeg har så langt ikke gjort det og fått gode resultater.Nei.
Gir du den en værterøl noen timer før du pitcher, så vekker du den til liv. Det blir frokost for gjæren. Dog er det nok ikke strengt tatt nødvendig. 2 uker er ikke så mye hvis den har stått i kjøleskap.
Men gjør det enklere neste gang; lallemand köln er tørrgjær; bare strø den på toppen i gjæringskaret, (det er det produsent anbefaler).
(alt: kan du røre den ut i kokt&nedkjølt vann, men det er ikke såå viktig)
Jeg prøvde å lage selv, men var vel ikke nøyaktig nok, eller så var det noe annet som gikk galt, for mitt billig-meter ble ødelagt. Men jeg holder en knapp på at det var "noe annet" som gikk galt.Kaliumkloridsløsning. Man kan lage den selv. Proben ødelegges (lekker) hvis man ikke bruker det. Antar at den dekalibreres hvvis man bruker noe annet?
Ja, jeg leste også 3M - 4M i en artikkel myntet på "lab-rotter". Der ga de inntrykk av at det ikke var så nøye, men løsningen bør være sånn ca der. Så jeg tipper det er andre årsaker. Var det en slik: ? Har liggende en del sånne (fra hydro-tiden min), de holder ikke høy kvalitet, nei - går lett i stykker.Jeg prøvde å lage selv, men var vel ikke nøyaktig nok, eller så var det noe annet som gikk galt, for mitt billig-meter ble ødelagt. Men jeg holder en knapp på at det var "noe annet" som gikk galt.
Men samtidig, noen fabrikanter av pH-metere anbefaler en løsning på 3M, og andre på 4M. Så man bør vel sjekke først hva fabrikanten til det meteret man selv har sier man skal bruke, eller gjøre det enkelt kjøpe KCL fra det samme merket, for da er man bankers.
Det ser ut som det @AndyHagen brukte i nettkurset sitt. Jeg mener han fant ut at det fungerte godt (nok). Men så skal det sikkert behandles litt pent, ja.Ja, jeg leste også 3M - 4M i en artikkel myntet på "lab-rotter". Der ga de inntrykk av at det ikke var så nøye, men løsningen bør være sånn ca der. Så jeg tipper det er andre årsaker. Var det en slik: Vis vedlegget 52574? Har liggende en del sånne (fra hydro-tiden min), de holder ikke høy kvalitet, nei - går lett i stykker.
Med 16 g/l ligger jeg litt under. Med 6 kg grist, så blir 5% 300g. Fint og rundt tallNæh, men jeg ville ikke brukt mer enn 5% av maltmixen i en ipa