Tråden for dumme spørsmål.

Nei, 308 er uten automatiske steg, 310 med.
Jaggu, du har rett. Da er det bare jeg som roter, sjekka mailen og den het 310 den jeg kjøpte første gangen ja. Steike.. :rolleyes:
Velvel, får se hvor irritert jeg blir på å rampe manuelt eller om jeg syns det er ok, men tror denne blir solgt videre..
 
Satte en gjærstarter for en uke siden og ting har kommet i veien for brygging siden. Tenkte å brygge til helga og planen var å dekantere og gi den en liten oppvarmingsrunde med en boks vørterøl. Hvor lenge bør den stå og bør jeg bruke gjærnæring i vørteren selv om starteren fikk gjærnæring?
 
Satte en gjærstarter for en uke siden og ting har kommet i veien for brygging siden. Tenkte å brygge til helga og planen var å dekantere og gi den en liten oppvarmingsrunde med en boks vørterøl. Hvor lenge bør den stå og bør jeg bruke gjærnæring i vørteren selv om starteren fikk gjærnæring?
Har lest forskning som antyder at starteren har godt av å hvile litt under en uke i kjøleskap. Setter du en vitalitetsstarter på den i tillegg (vørterøl) vil jeg tro den treffer bakken løpende. Tror neppe mer næring er nødvendig, (anter dette ikke er kveik/saison).
 
Har lest forskning som antyder at starteren har godt av å hvile litt under en uke i kjøleskap. Setter du en vitalitetsstarter på den i tillegg (vørterøl) vil jeg tro den treffer bakken løpende. Tror neppe mer næring er nødvendig, (anter dette ikke er kveik/saison).
Du mener vørterøl når den nærmer seg to uker (si 11dager) gjør vondt værre? det er en lallemand køln.
 
Du mener vørterøl når den nærmer seg to uker (si 11dager) gjør vondt værre? det er en lallemand køln.
Nei.
Gir du den en værterøl noen timer før du pitcher, så vekker du den til liv. Det blir frokost for gjæren. Dog er det nok ikke strengt tatt nødvendig. 2 uker er ikke så mye hvis den har stått i kjøleskap.
Men gjør det enklere neste gang; lallemand köln er tørrgjær; bare strø den på toppen i gjæringskaret, (det er det produsent anbefaler).
(alt: kan du røre den ut i kokt&nedkjølt vann, men det er ikke såå viktig)
 
Tenkte å forsøke oss på en kopi..klone av lervig orange velvet. Ingen oppskrifter her så langt vi kan se. Tenkte å koke konsentrert mandarinsaft i saftkokeren og tilsette konsentratet på samme måte som .... aner egentlig ikke. Noen med gode råd
 
Jeg lurer på om jeg merker litt diacetyl i siste red alen, men med 12 dagers rask gæring
fg nådd etter 5 dager og siste uka på 20+ er vel det egentlig lite sansynlig?
us-05
Diacetyl er vel det jeg er mest sensitiv for, og selv om det kan gi en viss "fylde" til øllet, er det ikke noe jeg liker
Tor det er popcorn jeg snapper opp, men også mulig jeg forveksler det med "skunk" fra Simcoe
 
Nei.
Gir du den en værterøl noen timer før du pitcher, så vekker du den til liv. Det blir frokost for gjæren. Dog er det nok ikke strengt tatt nødvendig. 2 uker er ikke så mye hvis den har stått i kjøleskap.
Men gjør det enklere neste gang; lallemand köln er tørrgjær; bare strø den på toppen i gjæringskaret, (det er det produsent anbefaler).
(alt: kan du røre den ut i kokt&nedkjølt vann, men det er ikke såå viktig)
joda, men ettersom köln-gjæren krever to pakker på en 20l batch og jeg er jeg såpass langt fra bryggebutikk (og trives med å dulle med en starter) så jeg tar meg tiden til å sette en liten starter og avsetter en slant, men jeg blir litt usikker ettersom jeg i brewersfriend-kalkulatoren setter kölschen til en ale (noe den er?) og snurrer en standard ale starter. Ettersom lallemand beskriver 11l vørter på sine tørrgjærpakker, bør man behandle den som en lagergjær mtp gjærmengde? Jeg har så langt ikke gjort det og fått gode resultater.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp