Tråden for dumme spørsmål.

Ja, får kanskje det:) men er nok en grunn til at det ikke finnes. Var bare litt nyskjerrig på hvordan noe slikt kunne smake :)
 
Ja, får kanskje det:) men er nok en grunn til at det ikke finnes. Var bare litt nyskjerrig på hvordan noe slikt kunne smake :)
Jeg googla litt, og fant ikke noe eksempel på kommersielt øl med bare tørrhumling.

Jeg vil anta at det rett og slett blir litt tamt og kjedelig. Men du kan jo prøve - og om det blir slik jeg trur, så har du i alle fall lært å sette pris på bitterheta. Det er jo når noe mangler at vi skjønner hvorfor vi setter pris på det:).
 
Spørsmålet mitt kommer fordi at jeg har noen kvinnelige familiemedlemmer som egentlig ikke liker øl. Bitterheten i øl er det værste de vet :). Neipa er det nærmeste de kommer av å like ett øl. Tanken om å bare tørrhumle springer ut fra dette :)
 
Spørsmålet mitt kommer fordi at jeg har noen kvinnelige familiemedlemmer som egentlig ikke liker øl. Bitterheten i øl er det værste de vet :). Neipa er det nærmeste de kommer av å like ett øl. Tanken om å bare tørrhumle springer ut fra dette :)

Hadde samme utfordring her i hus, Sour IPA ble løsningen! Nå er fruen helfrelst inkludert alle venninner som er på besøk. Kjelesyrnet NEIPA rett og slett.
 
Spørsmålet mitt kommer fordi at jeg har noen kvinnelige familiemedlemmer som egentlig ikke liker øl. Bitterheten i øl er det værste de vet :). Neipa er det nærmeste de kommer av å like ett øl. Tanken om å bare tørrhumle springer ut fra dette :)
Har du prøvd å gi dem weissbier? Det har jo ikke flere IBUer enn at du kan telle dem på to hender + kanskje en fot.

Radler er jo også et alternativ. Stikkordet er gradvis tilvenning:).

Når det gjelder definisjoner så var - på engelsk - ale opprinnelig uhumla øl, mens beer var den humla drikken. Humla kom seint til England, på 14- og 1500-tallet, med nederlandske/tyske kjøpmenn, og beer blei først uglesett som en fremmed drikk. Henrik 8. - i første halvdelen av 1500-tallet - prøvde å forby den. Skillet mellom de to drikkene var skarpt. Det var alebryggere og beerbryggere. Men etter hvert falt skillet bort, og humla vant. Årsaken var ikke minst at beer var overlegent når marine og hær skulle forsynes med øl, for holdbarheta var mye bedre. Og ølet var helt avgjørende for stridskraften.

Men den militære fordelen ved humla øl er neppe noe argument overfor damene nå:).
 
Hei skal brygge chocolate brown ale 105722 fra bryggselv til jul. Tenkte kjøpe med tørrgjær. Er safale S-04 riktig gjær? Og trenger jeg 2 pakker ?
 
Tilbake
Topp