Jeg kjøpte kalsium klorid/sulfat for snart 1 år siden, men har ikke helt kommet i gang med det siden jeg gikk fra melkesyre til fosforsyre og det løste egentlig 98% av "problemene" jeg hadde ved ølene mine. Nå er ikke det synonymt med at ølene mine er 2% unna perfeksjon, langt derifra, men nå tenkte jeg det var på tide å gjøre et forsøk med 2 nye salter.
For å starte med noe jeg føler virkelig kunne gjort en forskjell så kunne jeg tenkt å se om jeg kunne få litt mer fylde/kropp i havrestouten min. Jeg har forstått det sånn at en pH på 5,5 er ideelt, men det lar seg altså ikke gjøre med mitt vann, uten andre salter jeg ikke er klar for å dra inn på bryggerommet akkurat nå
Så, jeg leser om de virkelig silkemyke stoutene med fyldig kropp kan ha så mye som 150ppm klorid og rundt 75ppm sulfat. Nå er det engang sånn at jeg trenger ikke å ta den helt ut med en gang og jeg har dessuten et problem med sulfat og mitt vann.
Her er profilen på vannet mitt uten noen justeringer.
Vis vedlegget 59708
Om jeg bruker 5 gram flytende 33% klorid så får jeg Cl¯ opp i 90ppm, er det et greit sted å starte?
Neste spørsmål blir sulfat, for jeg kan tilsette 1 gram og få SO42- opp til 51ppm, men i samme slengen økes Ca2+ fra 58 til 121ppm, i tillegg synker pH fra 5,41 til 5,39, men antar det er så lite at det er ubetydelig. Hva bør jeg gjøre her? Skippe sulfat eller leve med hevet Ca2+, og hvilken betydning har valgene for ølet?
Vis vedlegget 59709