Tråden for Mangrove Jack-gjær

På m15 står det anbefalt 18-22 grader. Siden jeg ikke har prøvd denne før, tenkte jeg å la den gå på 20 til den var ferdig. Hva har jeg å vinne på å øke til 22 resten av tiden?
 
At den jobber litt raskere. Tanken er vel hovedsaklig at man starter et par grader under ønsket gjæringstemperatur i starten fordi stormgjæringen gjerne drar temperaturen i bøtta 2-3 grader over romtemperaturen. Etter stormgjæring roer gjæren seg, og bidrar med så lite varme at man kan skru opp romtemp til idealtemp for gjæren.
 
Jeg har dette i et kjøleskap med varmeplate og stc-1000. Det burde vel klare å holde 20 GR konstant under stormgjæringa også? Det er et solid kjøleskap. Eller er det såpass med energi under gjæringa at temperaturen vil øke uansett?
 
M-42
Laget en amber ale fra ferdig sett.
Gjæret 14 dager på 21 grader.
6gr sukker/liter.
Lite skum. Søt smak med kraftig ettersmak av gjær.
Det stod i oppskriften at den skulle stikkes om etter en uke, men det gjorde jeg ikke. Stakk om ved flasking.
En øl som antagelig blir hellt i sluken. Hvis den ikke forbedrer seg ved lagring.
Denne har faktisk forbedret seg kraftig. Gjær smaken er helt borte.
 
M44
Brukt til en dead pony club. Meget fornøyd, virker som en god match til humledrevne brygg.
Redhydrert 30 grader, prosedyre som beskrevet fra produsent.
Kom kjapt i gang og etter en uke virket det som om mesteparten av "jobben" var gjort.
1.040 til 1.007 på 12 dager. Karbonert på flaske, 14 dager 22 grader. Ingen problem med karbonering.
Kommer definitivt til å bruke denne gjæren igjen.
 
Ja, at den smaker «pilsete» ser jeg på som positivt. Jeg kopierte jo din prosedyre, for å få ned FG. Ser ut som lagring, nogenlunde kaldt, hjelper. Her får vi ta tiden til hjelp.
Sliter med utgjæring etter et temperaturdropp til 16 grader rundt dag 4-5. Var ikke hjemme på det tidspunktet. Kjørte opp temp til 22 grader i 5 dager samt at dunken ble beveget på for å få gjæren i suspensjon. Men den er stoppet på 1020. OG var 1052. Får tilsette bare 5 gram sukker pr liter og følge med på karboneringen.
 
Kjørte opp temp til 22 grader i 5 dager samt at dunken ble beveget på for å få gjæren i suspensjon.
Jeg måtte opp på 25 grader og kunstig gjenopplivning med rotasjon flere ganger om dagen i et par dager før min kom i gang igjen den gangen M54 stoppet for tidlig hos meg.

Jeg bruker faktisk M54 for andre gang nå. Pitchet vel på mellom 17 og 18 grader og satte skapet på 19 grader på dag 1. Det ser ut til å ha gitt ganske normal utgjæring. Den er nå dag 9 og den ser ut til å ha stoppet helt opp, men som sagt er SG nå nede i forventet FG-område. Dette er en gjær som tross navnet ikke trives på lav temperatur. Jeg har ikke kjøpt mer av den nå, og for meg er nok dette en spesialgjær jeg vil bruke ganske sjelden.
 
Jeg måtte opp på 25 grader og kunstig gjenopplivning med rotasjon flere ganger om dagen i et par dager før min kom i gang igjen den gangen M54 stoppet for tidlig hos meg.

Jeg bruker faktisk M54 for andre gang nå. Pitchet vel på mellom 17 og 18 grader og satte skapet på 19 grader på dag 1. Det ser ut til å ha gitt ganske normal utgjæring. Den er nå dag 9 og den ser ut til å ha stoppet helt opp, men som sagt er SG nå nede i forventet FG-område. Dette er en gjær som tross navnet ikke trives på lav temperatur. Jeg har ikke kjøpt mer av den nå, og for meg er nok dette en spesialgjær jeg vil bruke ganske sjelden.
Tror toget har gått for min del. Blir nok en stund før jeg prøver den igjenn. Må i så fall ha kontroll på gjæringstemperaturen.
 
Jeg måtte opp på 25 grader og kunstig gjenopplivning med rotasjon flere ganger om dagen i et par dager før min kom i gang igjen den gangen M54 stoppet for tidlig hos meg.

Jeg bruker faktisk M54 for andre gang nå. Pitchet vel på mellom 17 og 18 grader og satte skapet på 19 grader på dag 1. Det ser ut til å ha gitt ganske normal utgjæring. Den er nå dag 9 og den ser ut til å ha stoppet helt opp, men som sagt er SG nå nede i forventet FG-område. Dette er en gjær som tross navnet ikke trives på lav temperatur. Jeg har ikke kjøpt mer av den nå, og for meg er nok dette en spesialgjær jeg vil bruke ganske sjelden.
Tror toget har gått for min del. Blir nok en stund før jeg prøver den igjenn. Må i så fall ha kontroll på gjæringstemperaturen.
Tror toget har gått for min del. Blir nok en stund før jeg prøver den igjenn. Må i så fall ha kontroll på gjæringstemperaturen.
Har bestemt meg for å tilsette S-33. Lage en halv liters vørter for å få den i gang. Så ha den i gjæringskaret. Når gjæren har kommet skikkelig i gang så skal jeg tilsette en flaske lønnesirup for smak og litt høyere OG. Kan bli noe spennende noe morsomt og rart...
 
Spørsmål Om STC (1000+)

Fikk plutselig en alarm her, den viser helt på trynet temperaturer. Hvis jeg napper litt i sensorkabelen og lar den stå så stabiliserer den seg på riktig temperatur, men når den først er der, og jeg napper litt videre i kabelen så viser den helt føkka temperaturer. Har hatt dette kjøleskapet med den innebyggede STC'en i flere år og dette er første gangen det skjer.

Det er ikke noe galt med tilkoblingen mellom sensor og STC, såvidt jeg vet. HAr skrudd fra og skrudd tilbake nå nettopp.

Noen som har en teori?
 
Spørsmål Om STC (1000+)

Fikk plutselig en alarm her, den viser helt på trynet temperaturer. Hvis jeg napper litt i sensorkabelen og lar den stå så stabiliserer den seg på riktig temperatur, men når den først er der, og jeg napper litt videre i kabelen så viser den helt føkka temperaturer. Har hatt dette kjøleskapet med den innebyggede STC'en i flere år og dette er første gangen det skjer.

Det er ikke noe galt med tilkoblingen mellom sensor og STC, såvidt jeg vet. HAr skrudd fra og skrudd tilbake nå nettopp.

Noen som har en teori?
Skjer det bare med Mangrove Jack gjær?
Hvis ikke ville jeg gjettet på dårlig kontakt/fukt i sensor
 
Mekket en Rauchbier med M54, og gjæringsforløpet gikk som vanlig. Gjærer i kjøleskap med tempkontroll i form av Inkbird 310.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Skal teste Mangrove gjær for første gang på noen av mine neste brygg.
En California common-aktig sak med M54 California lager.
Trippel IPA med M42 New World Strong Ale. Et eksperimentbrygg. Malen er et øl av typen Dogfish 120 minutes IPA.
 
Skjønner hva du mener med "medisinsk". Det er nok samme som jeg kaller "estere". Usmakkurs er nok tingen, ja. Trenger et, jeg også.

Jeg er spent på hva du opplever etter kaldlagring. Jeg har en pose til med M54 i kjøleskapet, og det er nok mulig at jeg forsøker meg igjen. Da med høyere temperatur i skapet fra start (brukte 18 grader, neste gang blir det vel 20, tenker jeg).
Jeg har brukt M54, den har vært oppe i 21 grader under gjæring men stort sett 19-20. Hadde kommet ned til 1.008 igår som var målet. Den plopper fortsatt. Jeg smakte på greia igår og der var "røyk" (som i scotch whisky) og eller svovel, vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. Ikke helt god smak. Jeg lurer på om det er ca samme smaken dere opplevde og om den eventuelt gir seg helt? 1 grad over idealtempen burde ikke være krise eller? Er det gjæra som bare er slik?
 
Tilbake
Topp