Oksygenering av vørter, billig løsning!!

Vet ikke om dette er nevnt tidligere, men jeg har selv kjøpt o2 på jula - og det er også mulig å skaffe regulator derfra.

Du må ringe kundeservice og bestille den. Det er en reservedel.
 
Kanskje litt seint nå. Men har en O2 konsentrator for medisinsk bruk, som du kan få for en tusen lapp. Gir 94% O2 rett i slangen. Bruker dette hver gang jeg brygger og funker veldig bra. Utømmelig mengder med O2 og aldri oppbevaring av gass under trykk :)
Er dette vanlig handelsvare?
 
Tja, vanlig og vanlig. Brukes i helsevesenet som langtids behandling av KOLS pasienter. Koster ca 12-15.000 ny.
 
OK, sjekket på Finn. Der var det bare én brukt – og den kostet 6000,-. Blir nok Jula-flasker en stund til, tror jeg.
 
Kan sikkert skaffe flere O2 konsentratorer, hvis det er av interesse. Kan være litt ventetid, men gi beskjed hvis det er noen som er interessert. Pris ca 1000 kroner.
 
Enten så har jeg bare vært veldig heldig, eller så holder det med det jeg gjør mtp oksygenering. Når jeg tapper vørter fra bryggemaskinen bruker jeg en sil. Blir masse skum og det tilsettes nok en del oksygen i den prosessen... Når gjæringskar er fylt rister jeg i tre-fire omganger i ca 30 sekund hver gang. Så setter jeg gjæringskaret i et rom med temperaturstyring og lar det gjære i ca 2-3 uker. Har aldri hatt problemer med utgjæring ved å gjøre dette, samt øllet blir førsteklasses. Er det for å spare risting i halvannet minutt man kjører ren oksygen til øllet, eller vil noe slikt gi enda bedre resultat enn hva jeg har i dag?
 
Enten så har jeg bare vært veldig heldig, eller så holder det med det jeg gjør mtp oksygenering. Når jeg tapper vørter fra bryggemaskinen bruker jeg en sil. Blir masse skum og det tilsettes nok en del oksygen i den prosessen... Når gjæringskar er fylt rister jeg i tre-fire omganger i ca 30 sekund hver gang. Så setter jeg gjæringskaret i et rom med temperaturstyring og lar det gjære i ca 2-3 uker. Har aldri hatt problemer med utgjæring ved å gjøre dette, samt øllet blir førsteklasses. Er det for å spare risting i halvannet minutt man kjører ren oksygen til øllet, eller vil noe slikt gi enda bedre resultat enn hva jeg har i dag?
Ved å bruke luft er det begrenset hvor mye oksygen du kan hente ut, pga oksygennivået i lufta. Det kan føre til problemer for større øl og lagere, hvor O2-behovet er større. Men det kan også gå helt bra.

For min del var det å redusere infeksjonsfare det viktigste argumentet for å skaffe O2-tank. Ved å sile ølet ned i karet i friluft utsetter du deg for en viss risiko for blindpassasjerer.
 
Enten så har jeg bare vært veldig heldig, eller så holder det med det jeg gjør mtp oksygenering. Når jeg tapper vørter fra bryggemaskinen bruker jeg en sil. Blir masse skum og det tilsettes nok en del oksygen i den prosessen... Når gjæringskar er fylt rister jeg i tre-fire omganger i ca 30 sekund hver gang. Så setter jeg gjæringskaret i et rom med temperaturstyring og lar det gjære i ca 2-3 uker. Har aldri hatt problemer med utgjæring ved å gjøre dette, samt øllet blir førsteklasses. Er det for å spare risting i halvannet minutt man kjører ren oksygen til øllet, eller vil noe slikt gi enda bedre resultat enn hva jeg har i dag?

Jeg mener jeg fikk en gevinst av å gå over til oksygen, men det kan hende dert var fordi det var andre ting jeg ikke gjorde godt nok. Hvis du bare rister el.lgn. blir du mer avhengig av å ha nok gjær og frisk gjær, og så ligger du nok tynnere an når du skal brygge sterkere øl. Men folk gjør jo det du gjør; de brygger godt øl uten oksygen. Antakelig ble det brygget godt øl før det ble mulig å tilsette ren oksygen:). En eller annen ølguru (var det Espen Lothe eller Gordon Strong?) sier at du ikke nødvendigvis brygger bedre øl når du går over til oksygen, men du kan kjenne deg sikrere på at alle ølene dine blir gode. Du fjerner en usikkerhetsfaktor, altså.

Bruker du tørrgjær, trenger du ikke oksygen- så det kan jo vøre en forklaring for noen, som funderer på hvorfor de får godt øl sjøl om de ikke bruker oksygen.
 
Nå som Biltema har sluttet å føre slanger med 4mm indre diameter, hvor får man tak i en som passer til regulatoren fra Jula?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp