Tråden for dumme spørsmål.

Men man må fortsatt skrive inn ny OG og evt beregne denne på nytt dersom man har lagt inn måling i det feltet. Brewfather vil da anta at denne er målt inkludert alt gjærbart. Er mer tricky når det er underveis - her er jeg enig i at Brewfather har litt forbedringspotensiale.
Legger du inn bær/ juice som bruk: Sekundær, oppdateres total OG. Da slipper man å skrive inn ny OG.

1000012023.jpg


1000012024.jpg

Det viser ikke riktig i dette tilfellet fordi jeg justerte ikke den totale mengden væske.

Kan en måte ordne dette på være at tilsetning er væske. Hvor 1 kg automatisk øker volumet med 1 liter, slik at man slipper å øke volumet med gjæringskar påfyll manuelt.
 
Maks PPG er 1,046 (100% sannsynligvis). Synes ikke Brewfather er veldig intuitiv på tilsetninger av frukt/juice
Ja, det stemmer jo. 46 potensialt PPG gir 1,046 SG om man tilsetter 1 pund maltekstrakt/sukker til 1 gallon vann.

Du har ganske lite ekstrakt totalt i en væske som allerede er 1.051. De fleste fruktpureer ligger inne med potensiale på rundt 1.006 av den grunnen.
 
Legger du inn bær/ juice som bruk: Sekundær, oppdateres total OG. Da slipper man å skrive inn ny OG.

Vis vedlegget 71672


Vis vedlegget 71673

Det viser ikke riktig i dette tilfellet fordi jeg justerte ikke den totale mengden væske.

Kan en måte ordne dette på være at tilsetning er væske. Hvor 1 kg automatisk øker volumet med 1 liter, slik at man slipper å øke volumet med gjæringskar påfyll manuelt.
Men jeg trenger fremdeles et tall å putte inn på utbytte/PPG. Dette tallet er vesentlig for at utregningen skal bli rett.
Siden med "default verdi" på 1.036 PPG, gir meg Total Gravity på 1.128 (ABV på 11%)
 
Men jeg trenger fremdeles et tall å putte inn på utbytte/PPG. Dette tallet er vesentlig for at utregningen skal bli rett.
Siden med "default verdi" på 1.036 PPG, gir meg Total Gravity på 1.128 (ABV på 11%)
Prøv å legge inn Brix i utbytte. Legg inn bruk i sekundær.
1000012026.jpg

Oppdater utstyrsprofilen.
1000012028.jpg


Legg inn gjæringskarpåfyll. 3kg = 3L
1000012030.jpg

Da får jeg en total OG som virker riktig på min prøveoppskrift.

1000012032.jpg

Det er definitivt en knotete måte å gjøre dette på. Men det virker som måten vi må gjøre dette på nå. Håper @Espen Breivik får ytterligere svar fra @Brewfather
 
Kunne med fordel skrevet Brix i stedet for Yield/utbytte. Da dette ser ut til å være det samme.
Dette gjorde at Total gravity på oppskriften min ble 1.062, som høres mer fornuftig ut.
Ser derfor ut til å gi en ABV på 6,6%.
 
Jeg synes Brewfather er forvirrende når man skal lage en vannprofil ut fra målprofil og stilart.
Jeg skal brygge en mexican lager og legger inn American lager som målprofil og American light lager som stilart.
Man skulle tro disse to skulle ha omtrent identiske vannprofiler, men nei.
Spesielt på kalsium og klorid er forskjellen stor, målprofilen sier 13, stilarten sier minst 50.

1742115729472.png
 
Target (mål) er vel det som er mer historisk/ geografisk korrekt, mens stilart er mer det som er stilmessig riktig
hvis det gir mening
 
Target (mål) er vel det som er mer historisk/ geografisk korrekt, mens stilart er mer det som er stilmessig riktig
hvis det gir mening
Egentlig ikke, stilen american light lager skulle jo være godt innenfor målprofilen american lager, men den skal ha fire ganger mer kalsium og klorid, det gir ikke mening for meg.
 
Jeg synes Brewfather er forvirrende når man skal lage en vannprofil ut fra målprofil og stilart.
Jeg skal brygge en mexican lager og legger inn American lager som målprofil og American light lager som stilart.
Man skulle tro disse to skulle ha omtrent identiske vannprofiler, men nei.
Spesielt på kalsium og klorid er forskjellen stor, målprofilen sier 13, stilarten sier minst 50.

Vis vedlegget 71758
Det der skjønte jeg lite av. Men så har jeg aldri heller skjønt poenget med en kalkulator for noe såpass enkelt som vannjustering. (Kjekt for å beregne pH hvis du ikke har pH-meter; men mineralbalansen ... ?)

Mexikansk vann er visstnok ganske bløtt. Her er en artikkel om meksikansk lager der de også tar opp vannprofil: https://aleaffair.com/how-to-brew-mexican-lager/
 
Her er en artikkel om meksikansk lager der de også tar opp vannprofil
Jeg synes egentlig ikke de tar opp vannprofil:
  • Adjust your water profile to mimic the soft water typically found in Mexican regions. If you’re unsure about your water, consider using a water treatment or distilled water and adding minerals as needed.
Det var bare masse ord og lite konkret i den artikkelen.
 
Jeg synes egentlig ikke de tar opp vannprofil:
  • Adjust your water profile to mimic the soft water typically found in Mexican regions. If you’re unsure about your water, consider using a water treatment or distilled water and adding minerals as needed.
Det var bare masse ord og lite konkret i den artikkelen.
OK, litt ordrik:). Men jeg synes de gir meg det jeg trenger når det gjelder vann.

De lenker til denne oppskrifta: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/1188860/mexican-lager. Der finner du en vannprofil. Den har 70 ppm klorid og 10 ppm sulfat, med andre ord en rimelig tung vekt på klord i balansen mellom de to, men likevel ikke i seg sjøl veldig høyt.

Bløtt vann betyr at det er lite kalsium, så det er en nokså konkret informasjon. Du kan også lese ut av det at TDS - altså den totale mengden av mineraler - er lav.

Med utgangspunkt i vanlig norskt vann hadde jeg slengt oppi ei teskje kalsiumklorid i mesken - eller kanskje heller magnesiumklorid - og latt det bli med det. (Til et brygg på 25 liter.) Pluss syre, sjølsagt.
 
OK, litt ordrik:). Men jeg synes de gir meg det jeg trenger når det gjelder vann.

De lenker til denne oppskrifta: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/1188860/mexican-lager. Der finner du en vannprofil. Den har 70 ppm klorid og 10 ppm sulfat, med andre ord en rimelig tung vekt på klord i balansen mellom de to, men likevel ikke i seg sjøl veldig høyt.

Bløtt vann betyr at det er lite kalsium, så det er en nokså konkret informasjon. Du kan også lese ut av det at TDS - altså den totale mengden av mineraler - er lav.

Med utgangspunkt i vanlig norskt vann hadde jeg slengt oppi ei teskje kalsiumklorid i mesken - eller kanskje heller magnesiumklorid - og latt det bli med det. (Til et brygg på 25 liter.) Pluss syre, sjølsagt.
Ok, men spørsmålet var egentlig hvorfor det er så stor forskjell på de to profilene i Brewfather.
 
Ok, men spørsmålet var egentlig hvorfor det er så stor forskjell på de to profilene i Brewfather.
Sånne okkulte spørsmål har jeg ikke noe svar på. Jeg bare regna med at du uansett lurte på hva slags profil du skulle bruke:).

Sånn litt på sida så er vel det viktigste det ølet du har i hodet? Og der finner du vel et noenlunde svar på både forholdet mellom klorid og sulfat, og på hvor du skal legge TDS. Du er jo en gammel rev:).

(Neida, jeg googler etter vannprofiler, jeg også.)
 
Etter mange års bryggepause er me så vidt i gang att, og eg føler bryggeriet mitt er heilt perfekt for ein leilighet – bortsett frå tappinga. Me har brukt vanlege gjæringsplastbøtter så langt, men kjenner veldig på at omstikk og flasking med tappestang er for usikkert. Både med tanke på oksidering og infeksjon.

Eg har sniffa veldig på gjæringstanker som kan trykksettes. Då kan me unngå omstikk ved å karbonere på karet, samt tappe på både flasker og fat oksygenfritt. Dyrare løysing med tanke på Co2-kostnader og utstyr, men mindre å vaske og føles tryggare og enklare. Me elsker å brygge, men ønsker å halde det praktisk og enkelt iom. alt utstyr må flyttes i bod før og etter brygging.

Har nokon andre idear eller innspel?

EDIT: me brygger mest belgisk, så det er sånn sett uønskelig å gjære under trykk. Men antar desse kara kan brukes også uten.
 
Etter mange års bryggepause er me så vidt i gang att, og eg føler bryggeriet mitt er heilt perfekt for ein leilighet – bortsett frå tappinga. Me har brukt vanlege gjæringsplastbøtter så langt, men kjenner veldig på at omstikk og flasking med tappestang er for usikkert. Både med tanke på oksidering og infeksjon.

Eg har sniffa veldig på gjæringstanker som kan trykksettes. Då kan me unngå omstikk ved å karbonere på karet, samt tappe på både flasker og fat oksygenfritt. Dyrare løysing med tanke på Co2-kostnader og utstyr, men mindre å vaske og føles tryggare og enklare. Me elsker å brygge, men ønsker å halde det praktisk og enkelt iom. alt utstyr må flyttes i bod før og etter brygging.

Har nokon andre idear eller innspel?

EDIT: me brygger mest belgisk, så det er sånn sett uønskelig å gjære under trykk. Men antar desse kara kan brukes også uten.
Både Fermzilla og Apollo i klar PET er supre å bruke for lukket overføring (og gøy å se på når det gjærer). Jeg gjærer alltid med gjærlås og trykker over ølet gjennom slangen på flyteballen. PS! PET tåler ikke over 50⁰C ved vask, men det er null problem. FastFerment er også et alternativ som tåler høyere temperatur. Verre er det om man fyller på varmt vann og stenger. Da vil de implodere.
 
Etter mange års bryggepause er me så vidt i gang att, og eg føler bryggeriet mitt er heilt perfekt for ein leilighet – bortsett frå tappinga. Me har brukt vanlege gjæringsplastbøtter så langt, men kjenner veldig på at omstikk og flasking med tappestang er for usikkert. Både med tanke på oksidering og infeksjon.

Eg har sniffa veldig på gjæringstanker som kan trykksettes. Då kan me unngå omstikk ved å karbonere på karet, samt tappe på både flasker og fat oksygenfritt. Dyrare løysing med tanke på Co2-kostnader og utstyr, men mindre å vaske og føles tryggare og enklare. Me elsker å brygge, men ønsker å halde det praktisk og enkelt iom. alt utstyr må flyttes i bod før og etter brygging.

Har nokon andre idear eller innspel?

EDIT: me brygger mest belgisk, så det er sånn sett uønskelig å gjære under trykk. Men antar desse kara kan brukes også uten.
Det er opplagt enklere å la gjæren sørge for karboneringa i gjæringskaret, så jeg skal på ingen måte fraråde det. Følte bare for å si at om du bare er omhyggelig med å unngå plasking når du stikker om, og når du flasker, kan du redusere faren for oksidering betraktelig. Siden du har aktiv gjær når du flasker, vil den kunne håndtere en del oksygen nokså greit. Og faren for infeksjon burde være håndterbar.

Belgisk øl skal vel helst flaskekarboneres - eller mange typer skal helst det. Men jeg skal ikke si at det er veldig nødvendig.

Belgisk øl skal absolutt ikke trykkgjæres. Tvert i mot kan det være gunstig å gjære åpent. Gjæren trives bedre da - særlig de gjærtypene som kan være litt "vanskelige" - og du får mer estere.
 
Tusen takk for gode innspel som vanleg! Apollo Snubnose 30L og Boel iTap står nok herved på ønskelista. Men no er me såpass bryggeklare at me kjører nok på gamlemåten i laurdagens brygg. Det blir jo godt øl det også, så lenge me unngår infeksjon slik som me fekk på forrige brygg. Men det ølet smakte rart allerede etter gjæring, så der var nok ikkje flaskedagen problemet.

Eit anna spørsmål: oksygenflasker jo nesten umogleg å få tak. Er dette med oksygentilførsel noko folk framleis held på med?
 
Tilbake
Topp