Hallerik
Norbrygg-medlem
Har brygget for første gang et øl gjæret med kveik, nærmere bestemt Brygg Selv sitt Vossaøl. Mesket i einerlåg på 68 grader iht oppskrift. Traff SG 1,060 før kok rimelig greit og kokte i 3 timer til OG 1,081 som også var iht oppskrift. Helte i hele røret med Yeast Bay Sigmund Gjærnes kveik. Gjæring kom raskt igang og det raste avgårde i et par-tre dager, men har stabilisert seg nå på 1,025 som er ca 10-12 poeng over oppskriftens FG. Klarer ikke helt finne årsaken til dette. Utgjæringen er på 74%, gjæren skal gjære opp mot 83% iht spesifikasjon. Mulig at temperaturen kan ha vært oppe i 69 grader på enkelte tidspunkt under meskingen. pH=7,4. Noen som har forslag til mulige årsaker?
Tenker nå to alternativer. Tynne ut med litt vann slik at FG synker noe (ølet er egentlig sterkt nok på 8,3%). Alternativt bruke en snau liter med vørter fra en d'Erpe-Mere klone jeg har liggende i frysen, tilsette en rehydrert pakke BE-134 og tilsette dette når gjæringen er godt i gang. Usikker på hva jeg da kan forvente av FG. Blir ikke et autentisk kveik øl heller, men kanskje bedre enn et øl på 1,025. Noen som har andre forslag.
Tenker nå to alternativer. Tynne ut med litt vann slik at FG synker noe (ølet er egentlig sterkt nok på 8,3%). Alternativt bruke en snau liter med vørter fra en d'Erpe-Mere klone jeg har liggende i frysen, tilsette en rehydrert pakke BE-134 og tilsette dette når gjæringen er godt i gang. Usikker på hva jeg da kan forvente av FG. Blir ikke et autentisk kveik øl heller, men kanskje bedre enn et øl på 1,025. Noen som har andre forslag.